Předmět: Strategický management

« Zpět
Název předmětu Strategický management
Kód předmětu MUMM/3SMAN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chovancová Miloslava, doc. Ing. CSc.
  • Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Strategie a její význam pro podnik. Strategické vedení (leadership): řízení strategických procesů. Externí analýza: struktura průmyslu, síly konkurence a strategické skupiny. Interní analýza: zdroje, schopnosti a klíčové kompetence. Konkurenční výhoda: výkonnost firmy a business modely. Business strategie: diferenciace, řízení nákladů a strategie modrého oceánu (BOS). Business strategie: inovace a podnikání. Korporátní strategie: vertikální integrace a diverzifikace. Korporátní strategie: strategické aliance, fúze a akvizice. Globální strategie: světová konkurence. Design organizace: struktura, kultura a kontrola. Řízení společnosti/podniku a podniková etika. Společenská odpovědnost firem.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Týmová práce, Analýza prezentace
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti na úrovni předmětů Management I, Marketing I, Marketing II, Makroekonomie, Mikroekonomie, Řízení lidských zdroj
Znalosti na úrovni předmětů Management I, Marketing I, Marketing II, Makroekonomie, Mikroekonomie, Řízení lidských zdroj
Výsledky učení
vysvětlit podstatu strategického řízení a strategického vedení, a jak se vzájemně ovlivňují
vysvětlit podstatu strategického řízení a strategického vedení, a jak se vzájemně ovlivňují
popsat externí a interní prostředí organizace a proces jejich analýzy
popsat externí a interní prostředí organizace a proces jejich analýzy
vysvětlit proces formulování strategie, plánování organizační struktury a přidělování zdrojů, vedení iniciativ změny a management procesů a zdrojů
vysvětlit proces formulování strategie, plánování organizační struktury a přidělování zdrojů, vedení iniciativ změny a management procesů a zdrojů
popsat korporátní, business a funkční strategii podniku
popsat korporátní, business a funkční strategii podniku
vysvětlit důvody a postupy integračních a diverzifikačních strategií organizací a business modely
vysvětlit důvody a postupy integračních a diverzifikačních strategií organizací a business modely
vysvětlit význam a důležitost managementu společenské odpovědnosti podniků a udržitelnost
vysvětlit význam a důležitost managementu společenské odpovědnosti podniků a udržitelnost
to explain the nature of strategic management and strategic leadership, and how they interact
to explain the nature of strategic management and strategic leadership, and how they interact
to describe the resources of the organization and the process of their analysis
to describe the resources of the organization and the process of their analysis
to explain the process of formulating strategy, planning organizational structure and resource allocation, leading change initiatives and managing processes and resources
to explain the process of formulating strategy, planning organizational structure and resource allocation, leading change initiatives and managing processes and resources
to describe the corporate, business and functional strategy of the enterprise
to describe the corporate, business and functional strategy of the enterprise
to explain the reasons and procedures of integration and diversification strategies of organizations and business models
to explain the reasons and procedures of integration and diversification strategies of organizations and business models
to explain the meaning and importance of corporate social responsibility and sustainability
to explain the meaning and importance of corporate social responsibility and sustainability
Odborné dovednosti
sestavit analýzu PESTLE a analýzu SPACE a jejich alternativy
sestavit analýzu PESTLE a analýzu SPACE a jejich alternativy
navrhnout strategii podniku s využitím analýzy SWOT, s podporou analýz EFE a IFE
navrhnout strategii podniku s využitím analýzy SWOT, s podporou analýz EFE a IFE
zpracovat profil konkurence, zpracování analýzy 5F
zpracovat profil konkurence, zpracování analýzy 5F
vytvořit návrh business modelu
vytvořit návrh business modelu
posoudit korporátní strategii, business strategii, funkční strategie podniku
posoudit korporátní strategii, business strategii, funkční strategie podniku
analyzovat typ inovační strategie podniku
analyzovat typ inovační strategie podniku
posoudit postupy vertikální a horizontální diverzifikace
posoudit postupy vertikální a horizontální diverzifikace
posoudit organizační strukturu podniku
posoudit organizační strukturu podniku
to compile PESTLE analysis and SPACE analysis and their alternatives
to compile PESTLE analysis and SPACE analysis and their alternatives
to propose a company strategy using a SWOT analysis, with the support of EFE and IFE analyses
to propose a company strategy using a SWOT analysis, with the support of EFE and IFE analyses
to process the competitor profile, to process the 5F analysis
to process the competitor profile, to process the 5F analysis
to create a business model proposal
to create a business model proposal
to assess the corporate strategy, business strategy, functional strategy of the company
to assess the corporate strategy, business strategy, functional strategy of the company
to evaluate the type of innovation strategy of the company
to evaluate the type of innovation strategy of the company
to evaluate vertical and horizontal diversification practices
to evaluate vertical and horizontal diversification practices
to evaluate the organizational structure of the company
to evaluate the organizational structure of the company
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Přednášení
Přednášení
Analýza prezentace
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza výkonů studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • ČERVENÝ, R., HANZELKOVÁ, A., KEŘKOVSKÝ, M. Korporátní strategie. Krok za krokem.. C. H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-620-3.
  • FOTR, J., VACÍK, E., SOUČEK, I., ŠPAČEK, M., HÁJEK, S. Tvorba strategie a strategické. Teorie a praxe plánování.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
  • FOTR, J., VACÍK, E., ŠPAČEK, M., SOUČEK, I. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0434-5.
  • HILL, CH. W. L, JONES, G. R. Strategic Management. South-Western Cengage Learning, 2017. ISBN 978-1-111-82584-3.
  • ROTHAERMEL, F.T. Strategic Management. McGraw-Hill Education, 2017. ISBN 978-1-259-4247-4.
  • ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr