Předmět: Základy koučinku

« Zpět
Název předmětu Základy koučinku
Kód předmětu MUMM/1ZAKK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Matošková Jana, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Podstata koučování a systemického přístupu. - Směřování versus podporování. - Typy kontroly a typy pomoci. - Fáze koučovacího rozhovoru. - Kontexty v rozhovoru. - Sebereflexe a všímavost. - Hledání podnětu a formulování cíle rozhovoru. - Typologie otázek. - Pomocné škály a práce s nimi. - Ocenění a podpůrná zpětná vazba. - Hledání nových přístupů k problémům (problém jako potenciál změny, rozšiřování možností, hledání zdrojů a výjimek, přerámování).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Týmová práce, Zážitková (sebezkušenostní), E-learning
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 44 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit podstatu koučování
vysvětlit podstatu koučování
popsat roli kouče
popsat roli kouče
vysvětlit rozdíl mezi kontrolou a pomocí
vysvětlit rozdíl mezi kontrolou a pomocí
popsat jednotlivé fáze koučovacího rozhovoru
popsat jednotlivé fáze koučovacího rozhovoru
vysvětlit jednotlivé kontexty, které je zapotřebí mít na paměti při vedení rozhovoru
vysvětlit jednotlivé kontexty, které je zapotřebí mít na paměti při vedení rozhovoru
Odborné dovednosti
rozlišit jednotlivé typy kontroly a pomoci
rozlišit jednotlivé typy kontroly a pomoci
formulovat objednávku v rámci koučovacího rozhovoru
formulovat objednávku v rámci koučovacího rozhovoru
formulovat otázky zaměřené na hledání nových přístupů a řešení
formulovat otázky zaměřené na hledání nových přístupů a řešení
aplikovat škálu v průběhu koučovacího rozhovoru
aplikovat škálu v průběhu koučovacího rozhovoru
poskytnout koučovanému podpůrnou zpětnou vazbu
poskytnout koučovanému podpůrnou zpětnou vazbu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Týmová práce
Týmová práce
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Analýza výkonů studenta
Známkou
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • COVEY, Stephen R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha, 2016. ISBN 978-80-7261-403-5.
  • Haberleitner, Elisabeth. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2654-0.
  • Herman, Marek. Najděte si svého marťana: co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli. Olomouc, 2008. ISBN 978-802-6060-703.
  • Neenan, Michael a Stephen Palmer. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. Brno, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
  • PODANÁ, Radoslava. Koučování pro manažery, aneb, Všichni mají potřebné zdroje pro své cíle. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4519-0.
  • Selingman, Martin. Vzkvétání: Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Brno, 2014. ISBN 978-80-87270-95-0.
  • SUCHÝ, Jiří a Pavel NÁHLOVSKÝ. Koučování v manažerské praxi: klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1692-3.
  • SUCHÝ, Jiří a Pavel NÁHLOVSKÝ. Životní koučování a sebekoučování: klíč k pozitivním změnám a osobní spokojenosti. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4010-2.
  • Whitmore, John. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha, 2004. ISBN 8072611011.
  • ZATLOUKAL, Leoš a Pavel VÍTEK. Koučování zaměřené na řešení: 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1011-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr