|
Vyučující
|
-
Kwarteng Michael Adu, doc. Ing. Ph.D.
-
Chovancová Miloslava, doc. Ing. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Strategy and its importance for the company. Leadership: strategic process management. External analysis: industry structure, competition forces and strategic groups. Internal analysis: resources, capabilities and key competencies. Competitive advantage: business performance and business models. Business strategy: differentiation, cost management and Blue Ocean Strategy (BOS). Business strategy: innovation and business. Corporate strategy: vertical integration and diversification. Corporate strategy: strategic alliances, mergers and acquisitions. Global strategy: global competition. Organization design: structure, culture and control. Company / Enterprise management and corporate ethics. Corporate Social Responsibility.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Týmová práce, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 21 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| The knowledge at the level of courses of Management I, Marketing I, Marketing II, Macroeconomics, Microeconomics, Human Resource Management |
| The knowledge at the level of courses of Management I, Marketing I, Marketing II, Macroeconomics, Microeconomics, Human Resource Management |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlit podstatu strategického řízení a strategického vedení, a jak se vzájemně ovlivňují |
| vysvětlit podstatu strategického řízení a strategického vedení, a jak se vzájemně ovlivňují |
| popsat externí a interní prostředí organizace a proces jejich analýzy |
| popsat externí a interní prostředí organizace a proces jejich analýzy |
| vysvětlit proces formulování strategie, plánování organizační struktury a přidělování zdrojů, vedení iniciativ změny a management procesů a zdrojů |
| vysvětlit proces formulování strategie, plánování organizační struktury a přidělování zdrojů, vedení iniciativ změny a management procesů a zdrojů |
| popsat korporátní, business a funkční strategii podniku |
| popsat korporátní, business a funkční strategii podniku |
| vysvětlit důvody a postupy integračních a diverzifikačních strategií organizací a business modely |
| vysvětlit důvody a postupy integračních a diverzifikačních strategií organizací a business modely |
| vysvětlit význam a důležitost managementu společenské odpovědnosti podniků a udržitelnost |
| vysvětlit význam a důležitost managementu společenské odpovědnosti podniků a udržitelnost |
| to explain the nature of strategic management and strategic leadership, and how they interact |
| to explain the nature of strategic management and strategic leadership, and how they interact |
| to describe the resources of the organization and the process of their analysis |
| to describe the resources of the organization and the process of their analysis |
| to explain the process of formulating strategy, planning organizational structure and resource allocation, leading change initiatives and managing processes and resources |
| to explain the process of formulating strategy, planning organizational structure and resource allocation, leading change initiatives and managing processes and resources |
| to describe the corporate, business and functional strategy of the enterprise |
| to describe the corporate, business and functional strategy of the enterprise |
| to explain the reasons and procedures of integration and diversification strategies of organizations and business models |
| to explain the reasons and procedures of integration and diversification strategies of organizations and business models |
| to explain the meaning and importance of corporate social responsibility and sustainability |
| to explain the meaning and importance of corporate social responsibility and sustainability |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit analýzu PESTLE a analýzu SPACE a jejich alternativy |
| sestavit analýzu PESTLE a analýzu SPACE a jejich alternativy |
| navrhnout strategii podniku s využitím analýzy SWOT, s podporou analýz EFE a IFE |
| navrhnout strategii podniku s využitím analýzy SWOT, s podporou analýz EFE a IFE |
| zpracovat profil konkurence, zpracování analýzy 5F |
| zpracovat profil konkurence, zpracování analýzy 5F |
| vytvořit návrh business modelu |
| vytvořit návrh business modelu |
| posoudit korporátní strategii, business strategii, funkční strategie podniku |
| posoudit korporátní strategii, business strategii, funkční strategie podniku |
| analyzovat typ inovační strategie podniku |
| analyzovat typ inovační strategie podniku |
| posoudit postupy vertikální a horizontální diverzifikace |
| posoudit postupy vertikální a horizontální diverzifikace |
| posoudit organizační strukturu podniku |
| posoudit organizační strukturu podniku |
| to compile PESTLE analysis and SPACE analysis and their alternatives |
| to compile PESTLE analysis and SPACE analysis and their alternatives |
| to propose a company strategy using a SWOT analysis, with the support of EFE and IFE analyses |
| to propose a company strategy using a SWOT analysis, with the support of EFE and IFE analyses |
| to process the competitor profile, to process the 5F analysis |
| to process the competitor profile, to process the 5F analysis |
| to create a business model proposal |
| to create a business model proposal |
| to assess the corporate strategy, business strategy, functional strategy of the company |
| to assess the corporate strategy, business strategy, functional strategy of the company |
| to evaluate the type of innovation strategy of the company |
| to evaluate the type of innovation strategy of the company |
| to evaluate vertical and horizontal diversification practices |
| to evaluate vertical and horizontal diversification practices |
| to evaluate the organizational structure of the company |
| to evaluate the organizational structure of the company |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
HILL, CH. W. L., JONES, G. R. Strategic Management. South-Western Cengage Learning, 2017. ISBN 978-1-111-82584-3.
-
CHAN KIM, W., MAUBORGNE, R. Blue Ocean Shift: Beyond Competing - Proven Steps to Inspire Confidence and Seize New Growth.. Hachette Group Book, 2017. ISBN 978-03163140.
-
ROTHAERMEL, F. T. Strategic Management. McGraw-Hill Education, 2017. ISBN 978-1259420474.
-
TROTT, P. Innovation Management and New Product Development. Pearson Education, 2017. ISBN 978-1292133423.
|