Předmět: Manažerská etika

« Zpět
Název předmětu Manažerská etika
Kód předmětu MUMM/1MAET
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vydrová Janka, Ing. Ph.D.
  • Klapalová Alena, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Manažerská etika - historie, definice, přínosy Interní a externí faktory ovlivňující etiku a etická rozhodování Manažerská etika a teorie zainteresovaných stran; etické problémy Manažerská etika a odpovědnost (individuální, firemní) Manažerská etika a zaměstnanci Manažerská etika a zákazníci; Fair trade Manažerská etika a lidská práva Manažerská etika a životní prostředí; etika a trvale udržitelný rozvoj Etické vedení (leadership) Organizační kultura a etika Řízení organizace v kontextu etického chování; nástroje řízení etiky Modely etického rozhodování Mezikulturní etika (Manažerská etika na zahraničních trzích)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Tento předmět se zabývá důležitostí etiky a věnuje se porozumění roli, kterou etika v organizaci sehrává a nejčastěji se vyskytujícím etickým dilematům v životě manažerů. Cílem je poskytnout studentům znalosti, které jim umožní provádět správná etická rozhodnutí v manažerské práci. Po ukončení předmětu by měli být schopni rozumět podstatě a významu etických postojů manažerů v jejich rozhodovacích procesech a při formování etického chování organizace. Předmět poskytuje studentům znalosti týkající se různých strategií, metod, nástrojů a praktik pro řízení organizační etiky. Studenti budou schopni porozumět a vyhodnotit různé interní a externí faktory, které ovlivňují a mají dopad na etická rozhodnutí manažerů a stakeholderů. Budou diskutována témata jako je spotřební společnost, firemní goodwill, image, značka, udržitelný rozvoj, manažerova a společenská odpovědnost, fair trade atd. tak, aby studenti chápali různé dimenze a propojení mezi životem organizace a etickým rozhodováním. Po ukončení předmětu budou studenti schopni identifikovat etická dilemata manažerů, zaměstnanců (a jiných stakeholderů) a prokázat schopnost aplikovat znalosti manažerské etiky na organizační praktiky.
Tento předmět se zabývá důležitostí etiky a věnuje se porozumění roli, kterou etika v organizaci sehrává a nejčastěji se vyskytujícím etickým dilematům v životě manažerů. Cílem je poskytnout studentům znalosti, které jim umožní provádět správná etická rozhodnutí v manažerské práci. Po ukončení předmětu by měli být schopni rozumět podstatě a významu etických postojů manažerů v jejich rozhodovacích procesech a při formování etického chování organizace. Předmět poskytuje studentům znalosti týkající se různých strategií, metod, nástrojů a praktik pro řízení organizační etiky. Studenti budou schopni porozumět a vyhodnotit různé interní a externí faktory, které ovlivňují a mají dopad na etická rozhodnutí manažerů a stakeholderů. Budou diskutována témata jako je spotřební společnost, firemní goodwill, image, značka, udržitelný rozvoj, manažerova a společenská odpovědnost, fair trade atd. tak, aby studenti chápali různé dimenze a propojení mezi životem organizace a etickým rozhodováním. Po ukončení předmětu budou studenti schopni identifikovat etická dilemata manažerů, zaměstnanců (a jiných stakeholderů) a prokázat schopnost aplikovat znalosti manažerské etiky na organizační praktiky.
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy manažerské etiky
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy manažerské etiky
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy manažerské etiky vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací identifikovat zainteresované strany organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení porozumět různým nástrojům pro řízení etiky
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy manažerské etiky vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací identifikovat zainteresované strany organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení porozumět různým nástrojům pro řízení etiky
vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací
vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací
identifikovat zainteresované strany organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky
identifikovat zainteresované strany organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky
porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení
porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení
porozumět různým nástrojům pro řízení etiky
porozumět různým nástrojům pro řízení etiky
Odborné dovednosti
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizace
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizace
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizace analyzovat zainteresované strany organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování organizace kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické otázky navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizace analyzovat zainteresované strany organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování organizace kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické otázky navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů
analyzovat zainteresované strany organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování
analyzovat zainteresované strany organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování
analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování organizace
analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování organizace
kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické otázky
kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické otázky
navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů
navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Projekce (statická, dynamická)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Projekce (statická, dynamická)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Dotazník
Dotazník
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • DYTRT, Z. a kol. Manažerská etika I, II, III.
  • DYTRT, Z. Manažerská etika v otázkách a odpovědích. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3344-6.
  • Dytrt, Zdeněk. Dobré jméno firmy. 1. vyd. Praha : Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-45-1.
  • Dytrt, Zdeněk. Manažerská etika : etika v managementu a podnikání. 1.vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. ISBN 978-80-7318-645-6.
  • Putnová, Anna. Etické řízení ve firmě : nástroje a metody : etický a sociální audit. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1621-3.
  • Rolný, Ivo. Budujeme důvěryhodnou firmu. Praha, 2014. ISBN 9788074002861.
  • Rolný, Ivo. Globalizace, etika, ekonomika. Vyd. 1. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 807326000X.
  • Slámečka, Vladimír. Manažerská etika. Praha, 2012. ISBN 9788001050057.
  • Zadražilová, Dana. Společenská odpovědnost podniků : transparentnost a etika podnikání. Praha, 2010. ISBN 9788074001925.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr