Vyučující
|
-
Vydrová Janka, Ing. Ph.D.
-
Klapalová Alena, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Manažerská etika - historie, definice, přínosy Interní a externí faktory ovlivňující etiku a etická rozhodování Manažerská etika a teorie zainteresovaných stran; etické problémy Manažerská etika a odpovědnost (individuální, firemní) Manažerská etika a zaměstnanci Manažerská etika a zákazníci; Fair trade Manažerská etika a lidská práva Manažerská etika a životní prostředí; etika a trvale udržitelný rozvoj Etické vedení (leadership) Organizační kultura a etika Řízení organizace v kontextu etického chování; nástroje řízení etiky Modely etického rozhodování Mezikulturní etika (Manažerská etika na zahraničních trzích)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Tento předmět se zabývá důležitostí etiky a věnuje se porozumění roli, kterou etika v organizaci sehrává a nejčastěji se vyskytujícím etickým dilematům v životě manažerů. Cílem je poskytnout studentům znalosti, které jim umožní provádět správná etická rozhodnutí v manažerské práci. Po ukončení předmětu by měli být schopni rozumět podstatě a významu etických postojů manažerů v jejich rozhodovacích procesech a při formování etického chování organizace. Předmět poskytuje studentům znalosti týkající se různých strategií, metod, nástrojů a praktik pro řízení organizační etiky. Studenti budou schopni porozumět a vyhodnotit různé interní a externí faktory, které ovlivňují a mají dopad na etická rozhodnutí manažerů a stakeholderů. Budou diskutována témata jako je spotřební společnost, firemní goodwill, image, značka, udržitelný rozvoj, manažerova a společenská odpovědnost, fair trade atd. tak, aby studenti chápali různé dimenze a propojení mezi životem organizace a etickým rozhodováním. Po ukončení předmětu budou studenti schopni identifikovat etická dilemata manažerů, zaměstnanců (a jiných stakeholderů) a prokázat schopnost aplikovat znalosti manažerské etiky na organizační praktiky. |
Tento předmět se zabývá důležitostí etiky a věnuje se porozumění roli, kterou etika v organizaci sehrává a nejčastěji se vyskytujícím etickým dilematům v životě manažerů. Cílem je poskytnout studentům znalosti, které jim umožní provádět správná etická rozhodnutí v manažerské práci. Po ukončení předmětu by měli být schopni rozumět podstatě a významu etických postojů manažerů v jejich rozhodovacích procesech a při formování etického chování organizace. Předmět poskytuje studentům znalosti týkající se různých strategií, metod, nástrojů a praktik pro řízení organizační etiky. Studenti budou schopni porozumět a vyhodnotit různé interní a externí faktory, které ovlivňují a mají dopad na etická rozhodnutí manažerů a stakeholderů. Budou diskutována témata jako je spotřební společnost, firemní goodwill, image, značka, udržitelný rozvoj, manažerova a společenská odpovědnost, fair trade atd. tak, aby studenti chápali různé dimenze a propojení mezi životem organizace a etickým rozhodováním. Po ukončení předmětu budou studenti schopni identifikovat etická dilemata manažerů, zaměstnanců (a jiných stakeholderů) a prokázat schopnost aplikovat znalosti manažerské etiky na organizační praktiky. |
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy manažerské etiky |
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy manažerské etiky |
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy manažerské etiky vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací identifikovat zainteresované strany organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení porozumět různým nástrojům pro řízení etiky |
definovat, vysvětlit a ilustrovat teoretické základy manažerské etiky vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací identifikovat zainteresované strany organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení porozumět různým nástrojům pro řízení etiky |
vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací |
vyjmenovat a pochopit různé odpovědnosti organizací |
identifikovat zainteresované strany organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky |
identifikovat zainteresované strany organizace a jejich práva a povinnosti z hlediska etiky |
porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení |
porozumět faktorům a oblastem, které ovlivňují a utvářejí etiku řízení |
porozumět různým nástrojům pro řízení etiky |
porozumět různým nástrojům pro řízení etiky |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizace |
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizace |
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizace analyzovat zainteresované strany organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování organizace kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické otázky navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů |
analyzovat a vyhodnocovat etické problémy, které se mohou objevit v různých aspektech a oblastech života organizace analyzovat zainteresované strany organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování organizace kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické otázky navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů |
analyzovat zainteresované strany organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování |
analyzovat zainteresované strany organizace a jejich moc, legitimitu a naléhavost při etickém rozhodování |
analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování organizace |
analyzovat vnější faktory ovlivňující etické chování organizace |
kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické otázky |
kriticky zhodnotit nástroje a metody pro různé etické otázky |
navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů |
navrhovat vhodná alternativní řešení etických problémů |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Projekce (statická, dynamická) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Projekce (statická, dynamická) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Hodnotící metody |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Dotazník |
Dotazník |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
DYTRT, Z. a kol. Manažerská etika I, II, III.
-
DYTRT, Z. Manažerská etika v otázkách a odpovědích. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3344-6.
-
Dytrt, Zdeněk. Dobré jméno firmy. 1. vyd. Praha : Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-45-1.
-
Dytrt, Zdeněk. Manažerská etika : etika v managementu a podnikání. 1.vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. ISBN 978-80-7318-645-6.
-
Putnová, Anna. Etické řízení ve firmě : nástroje a metody : etický a sociální audit. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1621-3.
-
Rolný, Ivo. Budujeme důvěryhodnou firmu. Praha, 2014. ISBN 9788074002861.
-
Rolný, Ivo. Globalizace, etika, ekonomika. Vyd. 1. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 807326000X.
-
Slámečka, Vladimír. Manažerská etika. Praha, 2012. ISBN 9788001050057.
-
Zadražilová, Dana. Společenská odpovědnost podniků : transparentnost a etika podnikání. Praha, 2010. ISBN 9788074001925.
|