Vyučující
|
-
Horák Martin, Ing.
-
Homolka Lubor, Ing. Ph.D.
-
Horák Martin, Ing. Ph.D.
-
Kučera Filip, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Behaviorální ekonomie obohacuje neoklasickou ekonomickou teorii o sociální, kognitivní a emocionální faktory. Svým pojetím se snaží vysvětlovat systematické odchylky standardních modelů chování založených na ekonomické racionalitě. Obsah: - Vysvětlení základních pojmů a širšího kontextu behaviorální ekonomie jako vědní disciplíny - Srovnání behaviorální ekonomie a standardních ekonomických modelů - Heuristiky, předsudky a rozhodování - Nejčastější systematické chyby při rozhodování - Libertariánský paternalismus a politka "nudgingu" - Rozhodovací proces a koncept omezené racionality - Prospektová teorie a její aplikace v praxi - Aplikace behaviorální ekonomie ve veřejných politikách - Vysvětlení klasických experimentů a popis výzkumných metod behaviorální ekonomie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 53 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
použít kognitivní zkreslení a heuristiky |
použít kognitivní zkreslení a heuristiky |
vysvětlit koncept dvou systémů myšlení |
vysvětlit koncept dvou systémů myšlení |
objasnit rozdíl mezi standardní teorií rizika a prospektovou teorií |
objasnit rozdíl mezi standardní teorií rizika a prospektovou teorií |
navrhnout behaviorální intervenci |
navrhnout behaviorální intervenci |
aplikovat navrženou behaviorální intervenci |
aplikovat navrženou behaviorální intervenci |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně používá znalosti o vlivu kogniticních zkreslení a heuristik |
efektivně používá znalosti o vlivu kogniticních zkreslení a heuristik |
vysvětluje zdánlivě iracionální chování na základě znalosti konceptu dvou systémů myšlení |
vysvětluje zdánlivě iracionální chování na základě znalosti konceptu dvou systémů myšlení |
objasňuje rozdílné chování spotřebitelů na základě prospektové teorie |
objasňuje rozdílné chování spotřebitelů na základě prospektové teorie |
navrhuje efektivní behaviorální intervence na základě mezinárodně uznávaných metodik |
navrhuje efektivní behaviorální intervence na základě mezinárodně uznávaných metodik |
aplikuje behaviorální intervence ověřitelným způsobem |
aplikuje behaviorální intervence ověřitelným způsobem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Ariely, Dan. Jak drahé je zdarma : proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí : iracionální faktory v ekonomice i v životě. Vyd. 1. Praha : Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-239-2.
-
BEBALAVÁ-SIČÁKOVÁ, Emília. Behaviorálné základy verejnej politiky. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. ISBN 978-80-223-3928-5.
-
Behavioral Insights Team (2014). EAST: Four simple ways to apply behavioral insights. Dostupné z:https://38r8om2xjhhl25mw24492dir-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/07/BIT-Publication-EAST_FA_WEB.pdf.
-
Dhami, Sanjit S. The foundations of behavioral economic analysis. Volume 1, Behavioral economics of risk, uncertainty, and ambiguity. Oxford : Oxford University Press, 2019. ISBN 9780198835608.
-
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-42-4.
-
P. Dolan et al. Mindspace: Influencing Behaviour through Public Polic. London: Cabinet Office and the Institute for Government., 2010.
-
THALER, Richard H. a Cass R. SUNSTEIN. Nudge (Šťouch): jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí. Zlín: Kniha Zlín, 2010. ISBN 978-80-87162-66-8.
-
THALER, Richard H. Neočekávané chování. Argo, Dokořán, 2015. ISBN 978-80-257-2121-6.
|