Vyučující
|
-
Strohmandl Jan, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: - Úvod do studia předmětu, cíle, struktura. Pojmový a kategoriální aparát. Plánování jako manažerská funkce. - Bezpečnost, bezpečnostní strategie a bezpečnostní politika České republiky. - Bezpečnostní hrozby a rizika v aktuálních souvislostech vnějšího a vnitřního bezpečnostního prostředí České republiky. - Bezpečnostní systém a systém krizového řízení. Místo a úloha Integrovaného záchranného systému v systému krizového řízení s důrazem na HZS. Plánování v systému krizového řízení, dokumentace krizového plánování. - Krizové plánování v zákonech, vyhláškách a nařízeních vlády, ministerstev, ústředních správních úřadů. - Krizové plánování v koncepčních a strategických dokumentech orgánů státní správy. - Vojenská strategie České republiky, obranné plánování, orgány obranného plánování. Obranné plánování v NATO a EU. - Globální strategie pro zahraniční a bezpečnostní politiku EU "Společná vize, společné kroky: silnější Evropa". - Civilní nouzové plánování v NATO a České republice. Výbor pro civilní nouzové plánování jako stálý pracovní orgán Bezpečnostní rady státu. - Civilní nouzová připravenost a odolnost členských států Aliance a summity ve Welsu (4.-5. 9. 2014) a Bruselu (25. 5. 2017). Politická směrnice pro civilní nouzové plánování pro léta 2014 - 2017. - Krizové plánování pro vojenské i nevojenské krizové situace. Krizový plán jako základní plánovací dokument pro zajištění připravenosti na krizové situace a jejich řešení orgány krizového řízení a dalšími dotčenými subjekty. - Metodika zpracování krizových plánů a plánů krizové připravenosti. - Plán krizové připravenosti a plán krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury. Náležitosti a způsob zpracování. Územní plánování, principy a pravidla. Plánování obnovy území. - Softwarová podpora krizového a havarijního plánování. - Přednáška odborníka z praxe (Oddělení pro zvláštní úkoly pracoviště krizového řízení Zlínského kraje, Odbor prevence a CNP krajského ředitelství HZS Zlín).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava na semináře, aktivní účast na vyučování a studium základní a doporučené literatury. |
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava na semináře, aktivní účast na vyučování a studium základní a doporučené literatury. |
Odborné dovednosti |
---|
- orientovat se v základní problematice krizového a havarijního plánování z bakalářského studia nebo na základě distančních zkoušek; - pracovat se softwarem, používaným k výuce na učebně LIPO (Ter-ex, Argis, Possim, Practise, Riskan a další). |
- orientovat se v základní problematice krizového a havarijního plánování z bakalářského studia nebo na základě distančních zkoušek; - pracovat se softwarem, používaným k výuce na učebně LIPO (Ter-ex, Argis, Possim, Practise, Riskan a další). |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- kriticky hodnotí informace o bezpečnostních hrozbách v souvislosti s bezpečnostním prostředím ČR a EÚ, |
- kriticky hodnotí informace o bezpečnostních hrozbách v souvislosti s bezpečnostním prostředím ČR a EÚ, |
- student zná problematiky bezpečnosti a bezpečnostní strategie ČR, |
- student zná problematiky bezpečnosti a bezpečnostní strategie ČR, |
- zná dokumenty krizového a havarijního plánování, |
- zná dokumenty krizového a havarijního plánování, |
- zná metody zpracování krizových plánů, |
- zná metody zpracování krizových plánů, |
- zná softwarovou podporu krizového a havarijního plánování. |
- zná softwarovou podporu krizového a havarijního plánování. |
Odborné dovednosti |
---|
Student je schopen vyhodnotit jednotlivé druhy krizových a havarijních situací. Po absolvování předmětu je schopen, zná a umí: |
Student je schopen vyhodnotit jednotlivé druhy krizových a havarijních situací. Po absolvování předmětu je schopen, zná a umí: |
- je schopen se podílet na zpracování krizové a havarijní dokumentace, |
- je schopen se podílet na zpracování krizové a havarijní dokumentace, |
- dokáže rozeznat bezpečnostní hrozby a rizika, |
- dokáže rozeznat bezpečnostní hrozby a rizika, |
- umí pracovat s dostupným software na fakultě, |
- umí pracovat s dostupným software na fakultě, |
- umí pracovat s právními normami, koncepčními a strategickými dokumenty. |
- umí pracovat s právními normami, koncepčními a strategickými dokumenty. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Dokument. AC/98-D(2014)0002. VÝBOR PRO CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ (CEPC). POLITICKÁ SMĚRNICE PRO CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ 2014 ? 2017.
-
ÚZ 1226. Krizové zákony. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7488-258-6.
-
Horák, Rudolf a kol. Průvodce krizovým plánováním pro veřejnou správu. Praha, 2011. ISBN 978-80-7201-827-7.
-
Kolektiv autorů. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení. Praha, 2015. ISBN 978-80-86466-62-0.
-
Krejčí, Oskar. Geopolitika středoevropského prostoru, páté aktualizované vydání. Praha, 2016. ISBN 978-80-7431-161-1.
-
SMETANA, Marek a kol. Havarijní plánování. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2989-0.
-
VIČAR, Dušan, Radim, VIČAR. Vybrané aspekty práva bezpečnosti a obrany České republiky. Zlín, 2013.
|