|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Nedílnou součástí je modelování na síti počítačů (PC) laboratorní výuka s vybranými praktickými aplikacemi informačních systémů v krizovém řízení - kdy se studenti prakticky seznámí s vybranými SW aplikacemi pro ICT pro geografické informační systémy (QGIS a ArcGIS), aplikacemi Emoff a Emoff a systémy krizového řízení územních celků a aplikaci Practis jako simulačního modulu ICT v krizovém řízení. Hlavní témata: - Použití teorií systémů a kybernetiky jako "vědy o řízení a sdělování informace v živých a neživých organismech". - Úvod do problematiky informačních systémů - základní pojmy, definice, význam informačních systémů. - Informační a komunikační technologie (ICT) - dělení, základní typy, úlohy jednotlivých typů ICT. - Struktura ICT a jejich tvorba. - Úloha ICT v ATK, ASŘ a KB v krizovém řízení. - Vývojové trendy ICT, ASŘ a specifika modelování krizového řízení. - Poslání ICT v krizovém řízení - pro modelování krizového řízení a rizik pro inteligentní robotické prostředky v této oblasti (ICT). - Aplikace EMOFF a EMOFF obec - popis aplikací, jejich struktury, úkolů v krizovém řízení, základy ovládání, testování v rámci krizového řízení. - Aplikace PRACTIS - modul simulací, význam simulací v krizovém řízení, tvorba scénářů činností, testování v rámci informačního systému krizového řízení. - Geografické informační systémy - teoretické základy problematiky, úloha geografických informačních systémů v krizovém řízení, GIS portál HZS ČR, digitální povodňový plán, digitální báze vodohospodářských dat. - Aplikace QGIS a ArcGIS - popis aplikací, základy ovládání, prostorové analýzy, zpracování výstupů pro krizové řízení. - Informační podpora krizového řízení - význam informační podpory v krizovém řízení, řízení a kontrola informační podpory, úloha informačních systémů, SW aplikace Krizkom, Situnet. - Případové studie - korekce a řešení zadaných úkolů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Cvičení na počítači, Praktické procvičování, Týmová práce, Analýza textu, Individuální práce studentů, E-learning
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti navazují na získané teoretické základy informatiky a systémového pojetí ICT v ASŘ. Rozšíří své znalosti o prostředí technické kybernetiky a významu kybernetického prostoru pro řešení a modelování krizí systémů a krizového řízení na modelech moderního technického (HW) programového (SW) vybavení laboratoře. |
| Studenti navazují na získané teoretické základy informatiky a systémového pojetí ICT v ASŘ. Rozšíří své znalosti o prostředí technické kybernetiky a významu kybernetického prostoru pro řešení a modelování krizí systémů a krizového řízení na modelech moderního technického (HW) programového (SW) vybavení laboratoře. |
| Výsledky učení |
|---|
| Popsat informační systém, jeho strukturu a jednotlivé komponenty |
| Popsat informační systém, jeho strukturu a jednotlivé komponenty |
| Vysvětlit postupy vedoucí k bezproblémovému chodu pracovní stanice |
| Vysvětlit postupy vedoucí k bezproblémovému chodu pracovní stanice |
| Definovat roli softwaru a hardwaru v kontextu informační a kybernetické bezpečnosti |
| Definovat roli softwaru a hardwaru v kontextu informační a kybernetické bezpečnosti |
| Komplexně vysvětlit modelování procesů a aktivit |
| Komplexně vysvětlit modelování procesů a aktivit |
| Charakterizovat prostředky pro zajištění fyzické bezpečnosti informační a kybernetické infrastruktury |
| Charakterizovat prostředky pro zajištění fyzické bezpečnosti informační a kybernetické infrastruktury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zajistit bezproblémový chod pracovní stanice |
| Zajistit bezproblémový chod pracovní stanice |
| Administrovat bezdrátový směrovač včetně jeho zabezpečení |
| Administrovat bezdrátový směrovač včetně jeho zabezpečení |
| Bezpečně přistupovat do prostředí internetu za využití moderních technologií |
| Bezpečně přistupovat do prostředí internetu za využití moderních technologií |
| Kriticky analyzovat míru fyzické bezpečnosti informační a kybernetické infrastruktury |
| Kriticky analyzovat míru fyzické bezpečnosti informační a kybernetické infrastruktury |
| Zajistit bezproblémový chod bezdrátové počítačové sítě včetně zamezení rušení |
| Zajistit bezproblémový chod bezdrátové počítačové sítě včetně zamezení rušení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení na počítači |
| Cvičení na počítači |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| E-learning |
| E-learning |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Esej |
| Esej |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
| Známkou |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
AUSTIN, Robert F., David P. DISERA a Talbot J. BROOKS. GIS for critical infrastructure protection. Boca Raton, 2016. ISBN 978-1-4665-9934-5.
-
BAWDEN, David a Lyn ROBINSON. Úvod do informační vědy. Doubravník, 2017. ISBN 978-80-88123-10-1.
-
BOTEK, Zdeněk. Základy informačních technologií. Zlín, 2013. ISBN 978-80-7454-313-5.
-
Josef Požár. Manažerská informatika. Praha, 2003. ISBN 80-7251-139-4.
-
Lukáš, Luděk. Informační management v bezpečnostních složkách. 1. vyd. Praha : Ministerstvo obrany České republiky, 2008. ISBN 978-80-7278-460-8.
-
Štědroň, Bohumír. Manažerské řízení a informační technologie. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2052-4.
-
WALLACE, Patricia. Introduction to information systems. Boston: Pearson, 2015. ISBN 978-1-292-07110-7.
|