|
Vyučující
|
-
Tomášek Pavel, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do informatiky, základní pojmy oboru. Historie a současnost hardwaru i softwaru. Operační systémy, správa souborů a adresářů, multitasking, proces, boot. Počítačové sítě - služby, technologie, bezpečnost. Vyhledávání informací a další činnosti na síti. Aplikační software - textové editory, tabulkové procesory. Software pro tvorbu prezentací. Ergonomie práce s výpočetní technikou. Číselné soustavy. Základní datové typy. Algoritmus a jeho zápis, vývojové diagramy. Programovací jazyky. Strukturované programování. Třídící algoritmy a jejich složitost - Bubble, Insert, Selection.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, Týmová práce, Individuální práce studentů, E-learning
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 34 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy z oblasti informatiky |
| vysvětlit základní pojmy z oblasti informatiky |
| vyjmenovat nejrozšířenější operační systémy a vysvětlit jejich význam |
| vyjmenovat nejrozšířenější operační systémy a vysvětlit jejich význam |
| vysvětlit význam a způsob kódování do dvojkové číselné soustavy |
| vysvětlit význam a způsob kódování do dvojkové číselné soustavy |
| definovat základní datové tipy |
| definovat základní datové tipy |
| definovat základní problémy související s ergonomií práce s výpočetní technikou |
| definovat základní problémy související s ergonomií práce s výpočetní technikou |
| vyjmenovat základní pasivní a aktivní prvky počítačových sítí |
| vyjmenovat základní pasivní a aktivní prvky počítačových sítí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| efektivně používat textové editory |
| efektivně používat textové editory |
| efektivně používat tabulkové procesory |
| efektivně používat tabulkové procesory |
| efektivně používat software pro přípravu podkladů pro prezentace |
| efektivně používat software pro přípravu podkladů pro prezentace |
| převádět čísla mezi číselnými soustavami |
| převádět čísla mezi číselnými soustavami |
| číst i navrhnout jednoduchý vývojový diagram |
| číst i navrhnout jednoduchý vývojový diagram |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Týmová práce |
| E-learning |
| E-learning |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Týmová práce |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
KERNIGHAN, Brian W. Jak porozumět digitálnímu světu: vše, co potřebujete vědět o internetu, bezpečnosti a soukromí. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-7363-903-7.
-
KVASNIČKA, Vladimír. Úvod do logiky pre informatikov. Bratislava: Iris, 2016. ISBN 978-80-815-3059-3.
-
MALÝ, Martin. Hradla, volty, jednočipy: úvod do bastlení. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2017. ISBN 978-80-88168-23-2.
-
MAREŠ, Martin a VALLA, Tomáš. Průvodce labyrintem algoritmů. Druhé vydání. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2022. ISBN 978-80-88168-63-8.
-
PAVLÍČEK, Antonín, Alexander GALBA a Michal HORA. Moderní informatika. 2017. ISBN 978-80-906594-6-9.
-
SALVENDY, Gavriel a Waldemar KARWOWSKI, ed. Handbook of human factors and ergonomics. Fifth edition. Hoboken: Wiley, 2021. ISBN 978-1-119-63608-3.
-
SILBERBERG, Adam. Všichni máme právo na soukromí: konspirativní techniky. V prvním vydání. Samizdat. Praha: Restart project, 2018. ISBN 978-80-270-4239-5.
|