|
Vyučující
|
-
Lošek Václav, doc. RSDr. CSc.
-
Džermanský Martin, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia předmětu, vymezení problematiky IZS v kontextu s charakteristikou bezpečnostního prostředí a bezpečnostního systému ČR. 2. Konstituování a ustavení IZS jako koordinovaného postupu jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. 3. Legislativní rámec IZS. 4. Proces plánování v IZS. 5. Informační systém a komunikace v IZS. 6. Stálé orgány pro koordinaci složek IZS. 7. IZS a orgány státní správy a samosprávy. 8. Základní složky IZS, HZS ČR, jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany. 9. Policie České republiky jako základní složka IZS, místo a úkoly při realizaci jeho poslání. 10. Poskytovatelé zdravotnické záchranné služby - místo a úloha jako základní složky IZS. 11. Dokumentace IZS ve vztahu k postupům spolupráce jeho jednotlivých složek. 12. Cvičení a součinnostní cvičení v IZS. 13. Aplikace moderních technologií v IZS. 14. Aktuální problematika činnosti IZS a jeho jednotlivých složek na regionální úrovni - se zapojením významných odborníků z praxe do procesu výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Analýza prezentace, Exkurze, E-learning
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základním předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je schopnost studentů kreativně přistupovat ke studiu širokého spektra studijních materiálů v kontextu s aktuálním vývojem teorie a praxe problematiky ochrany obyvatelstva jako takové. Další rozvoj stávajících znalostí, studijních dovedností, schopností využívat mezipředmětových vazeb. |
| Základním předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je schopnost studentů kreativně přistupovat ke studiu širokého spektra studijních materiálů v kontextu s aktuálním vývojem teorie a praxe problematiky ochrany obyvatelstva jako takové. Další rozvoj stávajících znalostí, studijních dovedností, schopností využívat mezipředmětových vazeb. |
| Výsledky učení |
|---|
| Vymezit právní rámec problematiky IZS |
| Vymezit právní rámec problematiky IZS |
| Charakterizovat roli a úkoly HZS ČR, jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany |
| Charakterizovat roli a úkoly HZS ČR, jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany |
| Charakterizovat místo a úkoly Policie České republiky jako základní složka IZS |
| Charakterizovat místo a úkoly Policie České republiky jako základní složka IZS |
| Charakterizovat roli a úkoly poskytovatele zdravotnické záchranné služby |
| Charakterizovat roli a úkoly poskytovatele zdravotnické záchranné služby |
| Orientovat se v základní dokumentaci IZS |
| Orientovat se v základní dokumentaci IZS |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Začlenit složku IZS do hlavních skupin IZS |
| Začlenit složku IZS do hlavních skupin IZS |
| Analyzovat postupy součinnosti složek IZS |
| Analyzovat postupy součinnosti složek IZS |
| Podílet se na zpracování plánovací dokumentace |
| Podílet se na zpracování plánovací dokumentace |
| Pracovat s dokumenty IZS |
| Pracovat s dokumenty IZS |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Analýza prezentace |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| E-learning |
| E-learning |
| Hodnotící metody |
|---|
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
FIALA Miloš a kol. Integronaný záchranný systém ČR na počátku 21. století.. Praha, 2014.
-
LOŠEK, Václav. Integrovaný záchranný systém. Zlín: UTB, 2013. ISBN 978-80-7454-287-9.
-
MV - GŘ HZS. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení (skripta 2015). Praha, 2015.
-
MV GŘHZS. Analýza hrozeb pro Českou republiku 2015 (případná aktualizace 2023. Praha, 2015.
-
MV GŘHZS ČR. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Praha, 2021.
-
MVČR. Audit národní bezpečnosti 2016 (popřípadě aktualizace 2023). Praha, 2016.
-
MVČR. Časopisy vydávané v působnosti MV ČR (Policista, 112).
-
MVČR. Terminologický slovník Ministerstva vnitra. Praha, 2016.
-
Sagit. ÚZ č. 1459-Krizové zákony, HZS, PO .., podle stavu k 12/21. Ostrava. 2021.
-
SKALSKÁ, Květoslava, Milan DUBSKÝ. Integrovaný záchranný systém. 1. Vyd. Praha: MV ? generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2006 ISSN :1210 8723 .
-
SMOLÍK Josef, Tomáš ŠMÍD a kol. Vybrané bezpečnostní hrozby a rizika 21. století. muniPRESS, Brno 2011. ISBN: 978-80-210-5288-8.
-
VIČAR, Dušan, Radim VIČAR. Vybrané aspekty práva bezpečnosti a obrany České republiky. Zlín: UTB, 2013. ISBN 978-80-7454-279-4.
-
zákon. Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů .
-
zákon. Zákon č.239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění zákona č.320/2002 Sb., jakož i další vztažné legislativní normy, nařízení a dokumenty orgánů státní správy a samosprávy. .
|