|
Vyučující
|
-
Strohmandl Jan, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: - Úvod do studia předmětu, cíle, struktura. Pojmový a kategoriální aparát. Plánování jako manažerská funkce. - Bezpečnost, bezpečnostní strategie a bezpečnostní politika České republiky. - Bezpečnostní hrozby a rizika v aktuálních souvislostech vnějšího a vnitřního bezpečnostního prostředí ČR. - Bezpečnostní systém a systém krizového řízení. Místo a úloha Integrovaného záchranného systému v systému krizového řízení s důrazem na HZS. Plánování v systému krizového řízení, dokumentace krizového plánování. - Krizové plánování v zákonech, vyhláškách a nařízeních vlády, ministerstev, ústředních správních úřadů. - Krizové plánování v koncepčních a strategických dokumentech orgánů státní správy. - Vojenská strategie ČR, obranné plánování, orgány obranného plánování. Obranné plánování v NATO a EU. - Globální strategie pro zahraniční a bezpečnostní politiku EU "Společná vize, společné kroky: silnější Evropa". - Civilní nouzové plánování v NATO a České republice. Výbor pro civilní nouzové plánování jako stálý pracovní orgán Bezpečnostní rady státu. - Civilní nouzová připravenost a odolnost členských států Aliance a summity ve Welsu (4.-5. 9. 2014) a Bruselu (25. 5. 2017). Politická směrnice pro civilní nouzové plánování pro léta 2014 - 2017. - Krizové plánování pro vojenské i nevojenské krizové situace. Krizový plán jako základní plánovací dokument pro zajištění připravenosti na krizové situace a jejich řešení orgány krizového řízení a dalšími dotčenými subjekty. - Metodika zpracování krizových plánů a plánů krizové připravenosti. - Plán krizové připravenosti a plán krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury. Náležitosti a způsob zpracování. Územní plánování, principy a pravidla. Plánování obnovy území. - Softwarová podpora krizového a havarijního plánování. - Přednáška odborníka z praxe (Oddělení pro zvláštní úkoly pracoviště krizového řízení Zlínského kraje, Odbor prevence a CNP krajského ředitelství HZS Zlín).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, E-learning
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava na semináře, aktivní účast na vyučování a studium základní a doporučené literatury. |
| Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava na semináře, aktivní účast na vyučování a studium základní a doporučené literatury. |
| Výsledky učení |
|---|
| Student kriticky hodnotí informace o bezpečnostních hrozbách v souvislosti s bezpečnostním prostředím ČR a EÚ. Po absolvování předmětu: |
| Student kriticky hodnotí informace o bezpečnostních hrozbách v souvislosti s bezpečnostním prostředím ČR a EÚ. Po absolvování předmětu: |
| - je seznámen s problematikou bezpečnosti a bezpečnostní strategie ČR, |
| - je seznámen s problematikou bezpečnosti a bezpečnostní strategie ČR, |
| - orientuje se v dokumentaci krizového a havarijního plánování, |
| - orientuje se v dokumentaci krizového a havarijního plánování, |
| - je seznámen s obsahem jednotlivých krizových plánů, |
| - je seznámen s obsahem jednotlivých krizových plánů, |
| - je seznámen se softwarovou podporou krizového a havarijního plánování. |
| - je seznámen se softwarovou podporou krizového a havarijního plánování. |
| - dokáže rozeznat bezpečnostní hrozby a rizika. |
| - dokáže rozeznat bezpečnostní hrozby a rizika. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - umí zpracovat krizovou a havarijní dokumentaci; |
| - umí zpracovat krizovou a havarijní dokumentaci; |
| - umí vyhodnotit bezpečnostní hrozby a rizika, |
| - umí vyhodnotit bezpečnostní hrozby a rizika, |
| - umí pracovat s dostupným software na fakultě, |
| - umí pracovat s dostupným software na fakultě, |
| - zná trendy ve vývoji bezpečnosti v ČR, Evropě a ve světě a dokáže se v dané problematice orientovat. |
| - zná trendy ve vývoji bezpečnosti v ČR, Evropě a ve světě a dokáže se v dané problematice orientovat. |
| - umí definovat prvky kritické infrastruktury, způsoby jejich zařazení a vyčlenění. |
| - umí definovat prvky kritické infrastruktury, způsoby jejich zařazení a vyčlenění. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| E-learning |
| E-learning |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Krizové zákony. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7488-258-6.
-
Horák, Rudolf a kol. Průvodce krizovým plánováním pro veřejnou správu. Praha, 2011. ISBN 978-80-7201-827-7.
-
Krejčí, Oskar. Geopolitika středoevropského prostoru, páté aktualizované vydání. Praha, 2016. ISBN 978-80-7431-161-1.
-
SMETANA, Marek a kol. Havarijní plánování. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2989-0.
-
VIČAR, Dušan, Radim, VIČAR. Vybrané aspekty práva bezpečnosti a obrany České republiky. Zlín, 2013.
|