Vyučující
|
-
Hnilica Marek, Ing. et Bc.
-
Strohmandl Jan, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, aktuální změny v legislativě a dokumentaci. 2. Plán taktického cvičení v oblasti zásahu základních složek IZS (příprava, zpracování, presentace jako semestrální projekt). 3. Meteorologie, zjišťování údajů o přízemní povětrnostní situaci., šíření škodlivin v prostředí, modely šíření a úniku škodlivin. 4. Individuální a kolektivní ochrana, prostředky a materiály, improvizované prostředky., hygienická očista osob, prostředky a metody v podmínkách Hasičského záchranného sboru ČR. 5. Povodně, povodňové stavy, řízení činnosti při mimořádných a krizových situacích. 6. Bezpečný pobyt v zamořeném prostoru, režimová opatření a jejich plnění. 7. Místo a úloha hospodářských opatření pro krizové stavy v bezpečnostním systému České republiky, působnost orgánů krizového řízení v systému hospodářských opatření pro krizové stavy. 8. Systém nouzového hospodářství a systém hospodářské mobilizace. 9. Použití státních hmotných rezerv, výstavba a údržba nezbytné infrastruktury, systém regulačních opatření 10. Informační podpora hospodářských opatření pro krizové stavy, plánování věcných zdrojů k zajištění bezpečnosti České republiky, vyžadování věcných zdrojů za krizové situace. 11. Humanitární pomoc pro zasažené a postižené obyvatelstvo při mimořádných událostech. 12. Příprava, organizace, provedení a vyhodnocení taktických a prověřovacích cvičení. 13. Praktická výuka na Magistrátu města Zlína a KÚ Zlín v oblasti ochrany obyvatelstva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 36 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava na semináře, aktivní účast na vyučování a studium základní a doporučené literatury. |
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava na semináře, aktivní účast na vyučování a studium základní a doporučené literatury. |
- znát a prakticky řešit problematiku krizového, havarijního a obranného plánování. |
- znát a prakticky řešit problematiku krizového, havarijního a obranného plánování. |
Odborné dovednosti |
---|
- orientovat se v základní problematice ochrany obyvatelstva z bakalářského studia nebo na základě distančních zkoušek; - pracovat se softwarem, používaným k výuce na učebně LIPO (Ter-ex, Argis, Possim, Practise, Riskan a další). |
- orientovat se v základní problematice ochrany obyvatelstva z bakalářského studia nebo na základě distančních zkoušek; - pracovat se softwarem, používaným k výuce na učebně LIPO (Ter-ex, Argis, Possim, Practise, Riskan a další). |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- student má znalosti v oblasti ochrany obyvatelstva se zaměřením na specifiku problematiky plánování, řešení problematiky povodní v činnostech před, v průběhu a po povodni; - zná problematiku evakuace a ukrytí obyvatelstva; - má znalosti v oblasti meteorologické situace; - má znalosti v oblasti v působnosti Správy státních hmotných rezerv; - umí na základě vyhodnocení situace aplikovat své poznatky do praktického využití softwaru ochrany obyvatelstva. |
- student má znalosti v oblasti ochrany obyvatelstva se zaměřením na specifiku problematiky plánování, řešení problematiky povodní v činnostech před, v průběhu a po povodni; - zná problematiku evakuace a ukrytí obyvatelstva; - má znalosti v oblasti meteorologické situace; - má znalosti v oblasti v působnosti Správy státních hmotných rezerv; - umí na základě vyhodnocení situace aplikovat své poznatky do praktického využití softwaru ochrany obyvatelstva. |
Odborné dovednosti |
---|
- je schopen aplikovat jednotlivé oblasti ochrany obyvatelstva v praxi; - je schopen zvládnout plánovací proces; - je schopen řídit činnosti v oblasti evakuace, ukrytí; - zvládne pracovat s dostupných softwarem, používaným složkami IZS. |
- je schopen aplikovat jednotlivé oblasti ochrany obyvatelstva v praxi; - je schopen zvládnout plánovací proces; - je schopen řídit činnosti v oblasti evakuace, ukrytí; - zvládne pracovat s dostupných softwarem, používaným složkami IZS. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Cvičení na počítači |
Cvičení na počítači |
Přednášení |
Přednášení |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Analýza edukačního materiálu |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Ivana Hrdličková. Uživatelská příručka IS Argis 2.3.3 Hospodářská mobilizace ? dodavatel mobilizační dodávky verze 1.0. Praha: T-Soft, 2015.
-
Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky. Správa státních hmotných rezerv. Modul - F: Hospodářská opatření pro krizové stavy. Praha: Ministerstvo vnitra, 2019. ISBN 978-80-7616-036-1.
-
MV GŘ HZS. Praha: MV GŘ HZS. KONCEPCE OCHRANY OBYVATELSTVA do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Praha: Ministerstvo vnitra. 2020.
-
Nedvědová Klára a kol. Památky a povodně. Prevence a sanace. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-1763-5.
-
Ryan Henning. Field Guide to the Weather: Learn to Identify Clouds and Storms, Forecast the Weather, and Stay Safe. San Francisco: Goodreads, Inc, 2019. ISBN 1591938244.
-
Řehák David, Martínek Bohumír, Legierská Petra. Ochrana obyvatelstva v kontextu aktuálních bezpečnostních hrozeb. Ostrava: SPBI. 2019.
-
SKŘEHOT, Petr a kol. Prevence nehod a havárií 1. díl.. Praha: PINK PIG, 2009. ISBN 978-80-86973-34-0.
-
SKŘEHOT, Petr a kol. Prevence nehod a havárií 2. díl.. Praha: PINK PIG, 2009. ISBN 978-80-86973-73-9.
|