|
Vyučující
|
-
Klapalová Alena, doc. Ing. Ph.D.
-
Tučková Zuzana, prof. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení pojmu e-learning a jeho význam při studiu. - Zásady citace v odborném textu. - Obecné zásady při tvorbě textů. - Fáze tvorby textu (východiska, studium odborné literatury, osnova, samotný text a jeho struktura). - Formální náležitosti textů. - Metody oponentury a kritického hodnocení textů. - Sběr a zpracování materiálu (práce se sekundární literaturou).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Exkurze
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti českého jazyka středoškolské úrovně. |
| Znalosti českého jazyka středoškolské úrovně. |
| Výsledky učení |
|---|
| umí citovat odborný text |
| umí citovat odborný text |
| rozumí zásadám etiky odborného textu |
| rozumí zásadám etiky odborného textu |
| rozumí gramatice pro akademický písemný projev |
| rozumí gramatice pro akademický písemný projev |
| umí pracovat se sekundární literaturou |
| umí pracovat se sekundární literaturou |
| zná citační rejstříky včetně citačních metod |
| zná citační rejstříky včetně citačních metod |
| Odborné dovednosti |
|---|
| formulovat cíl vědeckého výzkumu i s jeho limity |
| formulovat cíl vědeckého výzkumu i s jeho limity |
| rozpoznat rozdíl mezi vědeckým faktem, názorem a spekulací |
| rozpoznat rozdíl mezi vědeckým faktem, názorem a spekulací |
| srovnat a popsat různé experimentální metody výzkumu |
| srovnat a popsat různé experimentální metody výzkumu |
| sestavit a strukturovat akademickou esej včetně úvodu, uvedení teze, podpůrných odstavců, závěru |
| sestavit a strukturovat akademickou esej včetně úvodu, uvedení teze, podpůrných odstavců, závěru |
| citací v textu a seznamu citované literatury |
| citací v textu a seznamu citované literatury |
| charakterizovat etiku akademického psaní |
| charakterizovat etiku akademického psaní |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F. a SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha, 1999. ISBN 80-7587-584-0.
-
Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
Kahn, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071784435.
-
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 2000.
|