Předmět: Management kvality a integrované systémy managementu

« Zpět
Název předmětu Management kvality a integrované systémy managementu
Kód předmětu LUKR/LFIMK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomaštík Marek, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia, podnikové procesy a jejich funkce. Koncepce systémů managementu kvality. 2. Systémy managementu kvality - charakteristika základního souboru norem ISO řady 9000, požadavky normy ISO 9001. 3. Procesní řízení v systémech managementu kvality dle ISO 9001, základní charakteristiky, principy, definování kritérií procesního řízení a tvorba procesní mapy. 4. Management kvality v etapách návrhu a vývoje. Základní metody a nástroje plánování kvality. 5. Procesy managementu kvality v nakupování. Hodnocení spokojenosti zákazníků a zaměstnanců, postupy a metodiky. Proces vyřizování stížností a reklamací (ISO 10002 a 10003). 6. Norma ISO 9004 - Řízení udržitelného úspěchu organizace. Rozdíly v požadavcích ISO 9001 a IATF 16 949 a procesní přístup. 7. Metodologie zlepšování. Základní metody a nástroje zlepšování kvality. 8. Společenská odpovědnost firem ISO 26000. Manažer CSR. 9. Systém managementu kvality ve veřejné správě, manažer CAF. Management kvality ve zdravotnictví. 10. Integrovaný systém managementu (ISM) v organizaci, struktura IMS. 11. Zavádění Integrovaného systému řízení, dokumentace, požadavky na IMS, plánování, podpora ISM, požadavky na ISM provoz. 12. Hodnocení výkonnosti, zlepšování. Oborové standardy a náklady na zavedení ISM. 13. Interní audit integrovaného systému managementu kvality, environmentu a BOZP: podle ISO 9001, 14000, 45000. (Význam, zásady, komunikace, průběh výkonu interního auditu.)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti základů managementu, krizového managementu, analýzy rizik, risk managementu, managementu kvality, BOZP, environmentálního managementu.
Znalosti základů managementu, krizového managementu, analýzy rizik, risk managementu, managementu kvality, BOZP, environmentálního managementu.
Odborné dovednosti
Znalosti metod risk managementu a managementu.
Znalosti metod risk managementu a managementu.
Výsledky učení
Odborné znalosti
znalost managementu kvality
znalost managementu kvality
znát management kvality
znát management kvality
znát ISO 9000
znát ISO 9000
znát ISO 14000
znát ISO 14000
znát ISO 45000
znát ISO 45000
znát principy a výhody integrovaného systému řízení
znát principy a výhody integrovaného systému řízení
Odborné dovednosti
nastavit základní pravidla Společenské odpovědnosti firem v organizacích
nastavit základní pravidla Společenské odpovědnosti firem v organizacích
aplikovat základní znalosti systému environmentálního managementu a systému managementu BOZP
aplikovat základní znalosti systému environmentálního managementu a systému managementu BOZP
samostatně řídit dokumentaci Integrovaného systému řízení
samostatně řídit dokumentaci Integrovaného systému řízení
navrhovat použití výrobního nástroje řízení kvality, interpretovat získané výsledky
navrhovat použití výrobního nástroje řízení kvality, interpretovat získané výsledky
přesvědčivě a srozumitelně vysvětlovat podstatu Integrovaného systému řízení
přesvědčivě a srozumitelně vysvětlovat podstatu Integrovaného systému řízení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Audit produktu 6. díl. Praha. 2020.
  • ATENCIO, Gabriel. Integrated management system (ISO 45001, 14001 and 9001): a practical case study for occupational health and safety, environmental protection, and quality. London. 2021.
  • FILIP, Ludvík. Efektivní řízení kvality. Praha. 2019.
  • GAŠPARÍK, Jozef a GAŠPARÍK, Marián. Integrovaný systém manažérstva kvality, environmentu a BOZP. Brno. 2018.
  • GAŠPARÍK, Jozef a GAŠPARÍK, Marián. Interný audit integrovaného systému manažérstva kvality, environmentu a BOZP: podľa STN EN ISO 9001:2016, STN EN ISO 14001:2016, STN OHSAS 18001:2009 a STN EN ISO 19011:2012. Brno. 2018.
  • HEKELOVÁ, E.; VIRČÍKOVÁ, E.; HRUBEC, J. Integrovaný manažerský systém. Nitra: SPU, 2009. ISBN 9788055202310.
  • HNÁTEK, Jan; HRUDKA, Otakar a Ondřej HYKŠ. Komentované vydání ČSN EN ISO 9001:2016. Systémy managementu kvality. Požadavky. Praha. 2016.
  • KLAPALOVÁ, Alena, SUCHÁNEK, Petr a ŠKAPA, Radoslav. Výkonnost podniku v kontextu spokojenosti zákazníka, zpětných toků, kvality, inovací a znalostí. Brno. 2020.
  • kolektiv. Komentované vydání ČSN EN ISO 14001:2016. Praha. 2016.
  • KOVAŘÍK, Pavel. Systémy řízení. Praha. 2021.
  • NENADÁL, J. a kol. Integrovaný systém řízení. Praha: Verlag Dashofer, 2005. ISBN 8086897028.
  • PAVLÍK, Marek a kol. Moderní veřejná správa: zvyšování kvality veřejné správy, dobrá praxe a trendy. Praha. 2020.
  • PAVLÍK, Marek a kol. Moderní veřejná správa: zvyšování kvality veřejné správy, dobrá praxe a trendy. Praha. 2020.
  • PELANTOVÁ, Věra; HAVLÍČEK, Jiří. Integrovaný systém managementu pro výuku. Vyd.1.. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 9788073728168.
  • PETŘÍKOVÁ, Růžena, JANKŮ, Šárka a HOFBRUCKEROVÁ, Zdenka. Lidé v procesech řízení: (o kvalitě, znalostech, odpovědnosti a udržitelném rozvoji). Průhonice. 2020.
  • POLÁK, P.; ŽITŇANSKÝ, J. Integrované systémy riadenia. 1. vyd.. Nitra: Slovenská poľnohospodárská univerzita, 2013. ISBN 9788055211114.
  • SZALAYOVÁ, Sylvia. Základy manažérstva kvality v stavebníctve v zmysle ISO 9001. 2021.
  • TEPLICKÁ, Katarína. Manažérstvo kvality. Ostrava, 2019. ISBN 978-80-248-4315-5.
  • TILHON, Jan, SKŘEHOT, Petr A. a Jiří VALA. Komentované vydání ČSN ISO 45001. Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavky s návodem k použití. Praha. 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr