Vyučující
|
-
Tomaštík Marek, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia, podnikové procesy a jejich funkce. Koncepce systémů managementu kvality. 2. Systémy managementu kvality - charakteristika základního souboru norem ISO řady 9000, požadavky normy ISO 9001. 3. Procesní řízení v systémech managementu kvality dle ISO 9001, základní charakteristiky, principy, definování kritérií procesního řízení a tvorba procesní mapy. 4. Management kvality v etapách návrhu a vývoje. Základní metody a nástroje plánování kvality. 5. Procesy managementu kvality v nakupování. Hodnocení spokojenosti zákazníků a zaměstnanců, postupy a metodiky. Proces vyřizování stížností a reklamací (ISO 10002 a 10003). 6. Norma ISO 9004 - Řízení udržitelného úspěchu organizace. Rozdíly v požadavcích ISO 9001 a IATF 16 949 a procesní přístup. 7. Metodologie zlepšování. Základní metody a nástroje zlepšování kvality. 8. Společenská odpovědnost firem ISO 26000. Manažer CSR. 9. Systém managementu kvality ve veřejné správě, manažer CAF. Management kvality ve zdravotnictví. 10. Integrovaný systém managementu (ISM) v organizaci, struktura IMS. 11. Zavádění Integrovaného systému řízení, dokumentace, požadavky na IMS, plánování, podpora ISM, požadavky na ISM provoz. 12. Hodnocení výkonnosti, zlepšování. Oborové standardy a náklady na zavedení ISM. 13. Interní audit integrovaného systému managementu kvality, environmentu a BOZP: podle ISO 9001, 14000, 45000. (Význam, zásady, komunikace, průběh výkonu interního auditu.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti základů managementu, krizového managementu, analýzy rizik, risk managementu, managementu kvality, BOZP, environmentálního managementu. |
Znalosti základů managementu, krizového managementu, analýzy rizik, risk managementu, managementu kvality, BOZP, environmentálního managementu. |
Odborné dovednosti |
---|
Znalosti metod risk managementu a managementu. |
Znalosti metod risk managementu a managementu. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost managementu kvality |
znalost managementu kvality |
znát management kvality |
znát management kvality |
znát ISO 9000 |
znát ISO 9000 |
znát ISO 14000 |
znát ISO 14000 |
znát ISO 45000 |
znát ISO 45000 |
znát principy a výhody integrovaného systému řízení |
znát principy a výhody integrovaného systému řízení |
Odborné dovednosti |
---|
nastavit základní pravidla Společenské odpovědnosti firem v organizacích |
nastavit základní pravidla Společenské odpovědnosti firem v organizacích |
aplikovat základní znalosti systému environmentálního managementu a systému managementu BOZP |
aplikovat základní znalosti systému environmentálního managementu a systému managementu BOZP |
samostatně řídit dokumentaci Integrovaného systému řízení |
samostatně řídit dokumentaci Integrovaného systému řízení |
navrhovat použití výrobního nástroje řízení kvality, interpretovat získané výsledky |
navrhovat použití výrobního nástroje řízení kvality, interpretovat získané výsledky |
přesvědčivě a srozumitelně vysvětlovat podstatu Integrovaného systému řízení |
přesvědčivě a srozumitelně vysvětlovat podstatu Integrovaného systému řízení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Audit produktu 6. díl. Praha. 2020.
-
ATENCIO, Gabriel. Integrated management system (ISO 45001, 14001 and 9001): a practical case study for occupational health and safety, environmental protection, and quality. London. 2021.
-
FILIP, Ludvík. Efektivní řízení kvality. Praha. 2019.
-
GAŠPARÍK, Jozef a GAŠPARÍK, Marián. Integrovaný systém manažérstva kvality, environmentu a BOZP. Brno. 2018.
-
GAŠPARÍK, Jozef a GAŠPARÍK, Marián. Interný audit integrovaného systému manažérstva kvality, environmentu a BOZP: podľa STN EN ISO 9001:2016, STN EN ISO 14001:2016, STN OHSAS 18001:2009 a STN EN ISO 19011:2012. Brno. 2018.
-
HEKELOVÁ, E.; VIRČÍKOVÁ, E.; HRUBEC, J. Integrovaný manažerský systém. Nitra: SPU, 2009. ISBN 9788055202310.
-
HNÁTEK, Jan; HRUDKA, Otakar a Ondřej HYKŠ. Komentované vydání ČSN EN ISO 9001:2016. Systémy managementu kvality. Požadavky. Praha. 2016.
-
KLAPALOVÁ, Alena, SUCHÁNEK, Petr a ŠKAPA, Radoslav. Výkonnost podniku v kontextu spokojenosti zákazníka, zpětných toků, kvality, inovací a znalostí. Brno. 2020.
-
kolektiv. Komentované vydání ČSN EN ISO 14001:2016. Praha. 2016.
-
KOVAŘÍK, Pavel. Systémy řízení. Praha. 2021.
-
NENADÁL, J. a kol. Integrovaný systém řízení. Praha: Verlag Dashofer, 2005. ISBN 8086897028.
-
PAVLÍK, Marek a kol. Moderní veřejná správa: zvyšování kvality veřejné správy, dobrá praxe a trendy. Praha. 2020.
-
PAVLÍK, Marek a kol. Moderní veřejná správa: zvyšování kvality veřejné správy, dobrá praxe a trendy. Praha. 2020.
-
PELANTOVÁ, Věra; HAVLÍČEK, Jiří. Integrovaný systém managementu pro výuku. Vyd.1.. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 9788073728168.
-
PETŘÍKOVÁ, Růžena, JANKŮ, Šárka a HOFBRUCKEROVÁ, Zdenka. Lidé v procesech řízení: (o kvalitě, znalostech, odpovědnosti a udržitelném rozvoji). Průhonice. 2020.
-
POLÁK, P.; ŽITŇANSKÝ, J. Integrované systémy riadenia. 1. vyd.. Nitra: Slovenská poľnohospodárská univerzita, 2013. ISBN 9788055211114.
-
SZALAYOVÁ, Sylvia. Základy manažérstva kvality v stavebníctve v zmysle ISO 9001. 2021.
-
TEPLICKÁ, Katarína. Manažérstvo kvality. Ostrava, 2019. ISBN 978-80-248-4315-5.
-
TILHON, Jan, SKŘEHOT, Petr A. a Jiří VALA. Komentované vydání ČSN ISO 45001. Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavky s návodem k použití. Praha. 2018.
|