Předmět: Ovládání rizik a zajištění bezpečnosti prostředí

« Zpět
Název předmětu Ovládání rizik a zajištění bezpečnosti prostředí
Kód předmětu LUKR/LDSOR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zeman Tomáš, doc. Mgr. Ph.D. et Ph.D.
  • Adamec Vladimír, prof. Ing. CSc.
  • Kodet Jan, Ing. Ph.D.
  • Vargová Slavomíra, Ing. PhD.
Obsah předmětu
Hlavní témata: Principy hodnocení akceptovatelnosti rizika. Výběr protiopatření k prevenci a redukci rizika. Výběr optimální varianty z navržených protiopatření opatření s využitím metod operačního výzkumu. Zajištění realizovatelnosti implementace vybraného opatření. Udržitelný rozvoj společnosti. Způsoby a postupy monitoringu sektorových rizik. Ekonomické optimum bezpečnosti prostředí a cílová funkce společnosti. Principy a nástroje užívané k zajištění bezpečnosti prostředí v průmyslu a regionu. Zásady komunikace za rizika a proces percepce rizika. Případová studie - obhajoba případových studií zpracovaných skupinami studentů a zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Výuka navazuje zejména na předměty "Procesy hodnocení a ovládání rizik" a Metodologie hodnocení rizik", resp. předměty s podobným zaměřením, v nichž byli studenti seznámeni s terminologií, klasifikačními aspekty rizik, obsahem a časovou návazností jednotlivých fází risk managementu, včetně metod hodnocení sektorových rizik. Z předmětů teoretického základu jsou vyžadovány především znalosti vysokoškolské algebry a operačního výzkumu.
Výuka navazuje zejména na předměty "Procesy hodnocení a ovládání rizik" a Metodologie hodnocení rizik", resp. předměty s podobným zaměřením, v nichž byli studenti seznámeni s terminologií, klasifikačními aspekty rizik, obsahem a časovou návazností jednotlivých fází risk managementu, včetně metod hodnocení sektorových rizik. Z předmětů teoretického základu jsou vyžadovány především znalosti vysokoškolské algebry a operačního výzkumu.
Výsledky učení
objasnit princip ALARP a jeho využití při hodnocení akceptovatelnosti rizika
objasnit princip ALARP a jeho využití při hodnocení akceptovatelnosti rizika
definovat udržitelný rozvoj společnosti
definovat udržitelný rozvoj společnosti
popsat možné přístupy k ovládání rizika
popsat možné přístupy k ovládání rizika
vysvětlit zákonitosti percepce rizika
vysvětlit zákonitosti percepce rizika
popsat zásady komunikace rizika
popsat zásady komunikace rizika
Odborné dovednosti
provést cost benefit analýzu možných variant opatření k redukci rizika
provést cost benefit analýzu možných variant opatření k redukci rizika
vybrat optimální variantu opatření k redukci rizika na základě metod vícekriteriálního rozhodování
vybrat optimální variantu opatření k redukci rizika na základě metod vícekriteriálního rozhodování
vybrat vhodnou metodu stanovení vah kritérií a metodu výběru optimální varianty opatření k redukci rizika v rámci vícekriteriálního rozhodování
vybrat vhodnou metodu stanovení vah kritérií a metodu výběru optimální varianty opatření k redukci rizika v rámci vícekriteriálního rozhodování
navrhnout na základě předchozího posouzení rizik vhodná opatření k redukci rizika
navrhnout na základě předchozího posouzení rizik vhodná opatření k redukci rizika
navrhnout strategii komunikace rizika v konkrétních podmínkách
navrhnout strategii komunikace rizika v konkrétních podmínkách
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Týmová práce
Týmová práce
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Didaktický test
Didaktický test
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • ATHERTON, E. Supporting ALARP Decision Making by Cost Benefit Analysis and Multi-attribute Utility Theory. 2005.
  • BATE, R. What Risk?. 1997. ISBN 0-7506-3810-9.
  • BERNATÍK, A. Prevence závažných havárií II.. Ostrava, 2006. ISBN 80-86634-90-6.
  • BOŽEK, F. a URBAN, R. Management rizika. Brno, 2008. ISBN 978-80-7231-259-7.
  • BRODER, J. F. and TUCKER, E. Risk Analysis and the Security Survey. 2012. ISBN 978-0-12-382233-8.
  • ČASTORÁL, Zdeněk. Management rizik v současných podmínkách. Praha, 2017. ISBN 978-80-7452-132-4.
  • Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Metodika zajištění ochrany kritické infrastruktury v oblasti výroby, přenosu a distribuce elektrické energie. Praha, 2012.
  • Smejkal, Vladimír a Rais, Karel. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. 2013. ISBN 978-80-247-4644-9.
  • SMITH, K. Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster. 2013. ISBN 078-0-415-68105-9.
  • ŠENOVSKÝ, Pavel. Bezpečnost občanů a rizika v území. Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7385-172-9.
  • TICHÝ, M. Ovládání rizika: Analýza a management. Praha, 2006. ISBN 978-80-7179-415-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr