Předmět: Základy psycihologie

« Zpět
Název předmětu Základy psycihologie
Kód předmětu LUKR/LBMPZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trechová Petra, Mgr.
  • Pospíšil Roman, PhDr. Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia psychologie (vymezení předmětu studia psychologie, historický vývoj oboru a hlavní psychologické směry, výzkumné metody v psychologii). 2. Charakteristika lidské psychiky (prožívání, chování, chování člověka v krizi a vliv sociálního prostředí). 3. Kognitivní procesy a stavy (vnímání, pozornost, myšlení, paměť, představy a fantazie). 4. Výkonnost člověka z psychologického pohledu (schopnosti, inteligence, učení). 5. Lidské chování a jeho příčiny (potřeby, motivace, postoje a jejich změny, zájmy). 6. Vnitřní svět člověka (city, emoce a jejich regulace, emoční inteligence). 7. Psychologie osobnosti (přehled vývojových období člověka, temperament, charakter, rysy a typologie osobnosti). 8. Člověk a společnost I (základy sociální psychologie, socializace, sociální role, sociální statut, generace, sociální motivace); 9. Člověk a společnost II (psychologie skupin a davu, konformita, koalice, propaganda, sociální konflikty). 10. Základy psychologie lidské komunikace (základní charakteristika sociální komunikace, verbální a nonverbální komunikace, interpersonální komunikace, asertivita, nenásilná komunikace). 11. Základy komunikačních dovedností s člověkem v krizi (sebevražedné jednání, komunikace s agresivními jedinci, komunikace s oběťmi mimořádných událostí a pozůstalými). 12. Základy manažerské psychologie (socializace zaměstnance, vztahy na pracovišti, osobnost manažera, self- management). 13. Základy komunikace v manažerské psychologii (leaderschip, vedení týmu, motivace na pracovišti). 14. Psychohygiena (vliv zátěže na psychiku jedince, obranné mechanismy a copingové strategie, syndrom vyhoření).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládá se základní přehled v oboru psychologie v rozsahu středoškolského učiva.
Předpokládá se základní přehled v oboru psychologie v rozsahu středoškolského učiva.
vymezit předmět studia psychologie popsat hlavní psychologické směry a jejich základní myšlenky vysvětlit základní psychologické jevy popsat jednotlivé složky osobnosti vysvětlit význam emocí v životě člověka objasnit chování člověka ve společnosti znalost v oblasti základů lidské komunikace a komunikačních dovedností ve specifických situacích shrnout principy péče o duševní zdraví
vymezit předmět studia psychologie popsat hlavní psychologické směry a jejich základní myšlenky vysvětlit základní psychologické jevy popsat jednotlivé složky osobnosti vysvětlit význam emocí v životě člověka objasnit chování člověka ve společnosti znalost v oblasti základů lidské komunikace a komunikačních dovedností ve specifických situacích shrnout principy péče o duševní zdraví
Odborné dovednosti
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi diskutovat o významných faktorech sociálního prostředí a jeho vlivu na člověka efektivně využít poznatky z oblasti lidské komunikace v běžných i specifických životních a profesních situacích diskutovat o tématech duševního zdraví použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi diskutovat o významných faktorech sociálního prostředí a jeho vlivu na člověka efektivně využít poznatky z oblasti lidské komunikace v běžných i specifických životních a profesních situacích diskutovat o tématech duševního zdraví použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit předmět studia psychologie popsat hlavní psychologické směry a jejich základní myšlenky vysvětlit základní psychologické jevy popsat jednotlivé složky osobnosti vysvětlit význam emocí v životě člověka objasnit chování člověka ve společnosti znalost v oblasti základů lidské komunikace a komunikačních dovedností ve specifických situacích shrnout principy péče o duševní zdraví
vymezit předmět studia psychologie popsat hlavní psychologické směry a jejich základní myšlenky vysvětlit základní psychologické jevy popsat jednotlivé složky osobnosti vysvětlit význam emocí v životě člověka objasnit chování člověka ve společnosti znalost v oblasti základů lidské komunikace a komunikačních dovedností ve specifických situacích shrnout principy péče o duševní zdraví
Odborné dovednosti
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi diskutovat o významných faktorech sociálního prostředí a jeho vlivu na člověka efektivně využít poznatky z oblasti lidské komunikace v běžných i specifických životních a profesních situacích diskutovat o tématech duševního zdraví použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi diskutovat o významných faktorech sociálního prostředí a jeho vlivu na člověka efektivně využít poznatky z oblasti lidské komunikace v běžných i specifických životních a profesních situacích diskutovat o tématech duševního zdraví použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Týmová práce
Týmová práce
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Týmová práce
Týmová práce
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • BOUKALOVÁ, Hedvika, CERHA, Ondřej, SEDLÁČEK, Mojmír, ŠÍROVÁ, Eva. Psychologie komunikace. Praha, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
  • HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha, 2015. ISBN 9788024742212.
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Manažerská psychologie. Praha, 2015. ISBN 9788024742212.
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha, 2021. ISBN 978-80-7553-886-4.
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, 2002. ISBN 978-80-87029-62-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Obecná psychologie. Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence.. Praha, 2020. ISBN 978-80-262-1704-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr