Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Fenomén krize v lidském životě, Typologie krizí, Fáze krizového stavu 2. Vliv zátěže na psychiku jedince. 3. Obranné mechanismy a copingové strategie 4. Pojem krizové intervence, definice, cíle 5. Efektivní komunikace s cílem eliminace rizik 6. Empatické naslouchání a zjišťování potřeb jedinců zasažených mimořádnou událostí 7. Základní principy, zásady, modely krizové intervence 8. Typy krizové intervence a jejich využití 9. Psychologická první pomoc, psychosociální pomoc. Demobilizace, defusing, debriefing a systém posttraumatické péče u členů IZS. 10. Davové a hromadné chování, panika vyvolaná katastrofickými událostmi. Modelové situace na zvládání davové psychózy a paniky. Krizová intervence. 11. Sebevražedné jednání. Psychologické dopady u vybraných krizových situací. Nácvik přístupu k psychicky narušenému jedinci a sebevrahovi. 12. Práce s agresivními jedinci 13. Specifický přístup k obětem MU s větším počtem raněných a usmrcených. Poradenství pro pozůstalé. 14. Etika v rámci krizové intervence
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokládá se základní znalost v oboru obecné psychologie, sociální psychologie a komunikačních dovedností z předcházejícího semestru. |
Předpokládá se základní znalost v oboru obecné psychologie, sociální psychologie a komunikačních dovedností z předcházejícího semestru. |
Výsledky učení |
---|
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. |
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. |
vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. |
vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. |
popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. |
popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. |
objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. |
objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. |
definovat principy krizové intervence. |
definovat principy krizové intervence. |
define stress and crisis situations in human life. |
define stress and crisis situations in human life. |
explain coping mechanisms. |
explain coping mechanisms. |
describe person with higher stress vulnerability. |
describe person with higher stress vulnerability. |
explain aggressive behaviour and behaviour of a person with mental health disorder. |
explain aggressive behaviour and behaviour of a person with mental health disorder. |
discuss ethical aspects of work with people in crisis situations. |
discuss ethical aspects of work with people in crisis situations. |
Odborné dovednosti |
---|
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. |
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. |
použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. |
použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. |
použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. |
použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. |
řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. |
řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. |
diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci. |
diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci. |
use concrete methods of mental health care. |
use concrete methods of mental health care. |
apply principles of crisis intervention. |
apply principles of crisis intervention. |
deal with difficult situations with presence of aggressive person or person with mental health disorder. |
deal with difficult situations with presence of aggressive person or person with mental health disorder. |
discuss ethical aspects of work with people in crisis situations. |
discuss ethical aspects of work with people in crisis situations. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Špaténková. Krizová intervence pro praxi.
-
Vodáčková. Krizová intervence v kazuistikách.
-
Vodáčková. Krizová intervence. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-342-0.
|