Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět studia psychologie a hlavní psychologické směry. 2. Výzkumné metody v psychologii. 3. Charakteristika lidské psychiky (prožívání, chování, chování člověka v krizi) 4. Kognitivní procesy (vnímání, pozornost, myšlení, paměť, představy a fantazie). 5. Emoce (vývoj, význam, regulace, emoční inteligence). 6. Osobnost člověka (vývojová období, temperament, charakter a volní vlastnosti, typologie). 7. Schopnosti, inteligence, učení (vývoj, možnost ovlivnění). 8. Lidské chování a jeho příčiny (potřeby, motivace, postoje a jejich změny, zájmy). 9. Člověk a společnost I (základy sociální psychologie, socializace, sociální role, sociální statut, generace, sociální motivace). 10. Člověk a společnost II (psychologie skupin a davu, konformita, koalice, propaganda, sociální konflikty). 11. Základy psychologie lidské komunikace (verbální, neverbální, nonverbální) 12. Komunikační dovednosti (asertivní komunikace, nenásilná komunikace, komunikace zaměřená na řešení). 13. Základy komunikačních dovedností s člověkem v krizi. 14. Psychohygiena (vliv zátěže na psychiku jedince, obranné mechanismy a copingové strategie, syndrom vyhoření).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokládá se základní přehled v oboru psychologie v rozsahu středoškolského učiva. |
Předpokládá se základní přehled v oboru psychologie v rozsahu středoškolského učiva. |
vymezit předmět studia psychologie popsat hlavní psychologické směry a jejich základní myšlenky vysvětlit základní psychologické jevy popsat jednotlivé složky osobnosti vysvětlit význam emocí v životě člověka objasnit chování člověka ve společnosti shrnout principy péče o duševní zdraví |
vymezit předmět studia psychologie popsat hlavní psychologické směry a jejich základní myšlenky vysvětlit základní psychologické jevy popsat jednotlivé složky osobnosti vysvětlit význam emocí v životě člověka objasnit chování člověka ve společnosti shrnout principy péče o duševní zdraví |
Odborné dovednosti |
---|
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi diskutovat o významných faktorech sociálního prostředí a jeho vlivu na člověka diskutovat o tématech duševního zdraví použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví |
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi diskutovat o významných faktorech sociálního prostředí a jeho vlivu na člověka diskutovat o tématech duševního zdraví použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit předmět studia psychologie popsat hlavní psychologické směry a jejich základní myšlenky vysvětlit základní psychologické jevy popsat jednotlivé složky osobnosti vysvětlit význam emocí v životě člověka objasnit chování člověka ve společnosti shrnout principy péče o duševní zdraví |
vymezit předmět studia psychologie popsat hlavní psychologické směry a jejich základní myšlenky vysvětlit základní psychologické jevy popsat jednotlivé složky osobnosti vysvětlit význam emocí v životě člověka objasnit chování člověka ve společnosti shrnout principy péče o duševní zdraví |
Odborné dovednosti |
---|
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi diskutovat o významných faktorech sociálního prostředí a jeho vlivu na člověka diskutovat o tématech duševního zdraví použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví |
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi diskutovat o významných faktorech sociálního prostředí a jeho vlivu na člověka diskutovat o tématech duševního zdraví použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BOUKALOVÁ, Hedvika, CERHA, Ondřej, SEDLÁČEK, Mojmír, ŠÍROVÁ, Eva. Psychologie komunikace. Praha, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
-
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha, 2015. ISBN 9788024742212.
-
MIKULÁŠTÍK, Milan. Manažerská psychologie. Praha, 2015. ISBN 9788024742212.
-
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha, 2021. ISBN 978-80-7553-886-4.
-
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Praha. 2013.
-
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, 2002. ISBN 978-80-87029-62-6.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Obecná psychologie. Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
|