Předmět: Psychologie krizových situací

« Zpět
Název předmětu Psychologie krizových situací
Kód předmětu LUKR/L3MPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trechová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
1. Fenomén krize v lidském životě, Typologie krizí, Fáze krizového stavu 2. Vliv zátěže na psychiku jedince. 3. Obranné mechanismy a copingové strategie 4. Pojem krizové intervence, definice, cíle 5. Efektivní komunikace s cílem eliminace rizik 6. Empatické naslouchání a zjišťování potřeb jedinců zasažených mimořádnou událostí 7. Základní principy, zásady, modely krizové intervence 8. Typy krizové intervence a jejich využití 9. Psychologická první pomoc, psychosociální pomoc. Demobilizace, defusing, debriefing a systém posttraumatické péče u členů IZS. 10. Davové a hromadné chování, panika vyvolaná katastrofickými událostmi. Modelové situace na zvládání davové psychózy a paniky. Krizová intervence. 11. Sebevražedné jednání. Psychologické dopady u vybraných krizových situací. Nácvik přístupu k psychicky narušenému jedinci a sebevrahovi. 12. Práce s agresivními jedinci 13. Specifický přístup k obětem MU s větším počtem raněných a usmrcených. Poradenství pro pozůstalé. 14. Etika v rámci krizové intervence

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace, Sebereflexe
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládá se základní znalost v oboru obecné psychologie, sociální psychologie a komunikačních dovedností z předcházejícího semestru.
Předpokládá se základní znalost v oboru obecné psychologie, sociální psychologie a komunikačních dovedností z předcházejícího semestru.
Výsledky učení
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka.
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka.
vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží.
vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží.
popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací.
popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací.
objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím.
objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím.
definovat principy krizové intervence.
definovat principy krizové intervence.
define stress and crisis situations in human life.
define stress and crisis situations in human life.
explain coping mechanisms.
explain coping mechanisms.
describe person with higher stress vulnerability.
describe person with higher stress vulnerability.
explain aggressive behaviour and behaviour of a person with mental health disorder.
explain aggressive behaviour and behaviour of a person with mental health disorder.
define principles of crisis intervention.
define principles of crisis intervention.
Odborné dovednosti
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví.
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví.
použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka.
použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka.
použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi.
použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi.
řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím.
řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím.
diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci.
diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci.
use concrete methods of mental health care.
use concrete methods of mental health care.
apply principles of crisis intervention.
apply principles of crisis intervention.
deal with difficult situations with the presence of aggressive person or a person with mental health disorder.
deal with difficult situations with the presence of aggressive person or a person with mental health disorder.
discuss ethical aspects of work with people in crisis situations.
discuss ethical aspects of work with people in crisis situations.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Sebereflexe
Sebereflexe
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Špaténková. Krizová intervence pro praxi.
  • Vodáčková. Krizová intervence v kazuistikách.
  • Vodáčková. Krizová intervence. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-342-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr