|
Vyučující
|
-
Kučerík Jiří, prof. Ing. Ph.D.
-
Adam Matyáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: - Definice, historie oborů (hydrologie a ochrana ovzduší), zásoby a rozložení vody na Zemi. - Velký a malý hydrologický cyklus. - Povrchový odtok; intercepce, infiltrace, podpovrchová a podzemní voda. - Řeky a jejich srážko-odtokové režimy. - Genetické typy jezer a úvod do limnologie. - Ledovce a mořské prostředí. - Hydrografie a hydrometrie. - Atmosférické jevy a cirkulace vzdušných mas. - Chemické vlastnosti vody, kvalita vodních zdrojů a ovzduší. - Zdroje znečištění vodních zdrojů a ovzduší a jejich ochrana. - Povodně a záplavy coby reakce na extrémní synoptické podmínky v kontextu nevhodného land-use a land-cover. - Přírodní a technogenní rizika vodních zdrojů. - Management podzemních a podpovrchových vod, vodní hospodářství. - Tematická prezentace (exkurze)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování, Týmová práce, Analýza textu, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze, E-learning
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 72 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - |
| - |
| Komplexní znalosti v rozsahu vyučovaném v bakalářském studijním programu na Fakultě logistiky a krizového řízení UTB ve Zlíně. |
| Komplexní znalosti v rozsahu vyučovaném v bakalářském studijním programu na Fakultě logistiky a krizového řízení UTB ve Zlíně. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| netřeba |
| netřeba |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| identifikovat a klasifikovat hlavní znečišťující látky přítomné v ovzduší a vodě |
| identifikovat a klasifikovat hlavní znečišťující látky přítomné v ovzduší a vodě |
| popsat procesy vzniku a šíření znečištění ovzduší a vod |
| popsat procesy vzniku a šíření znečištění ovzduší a vod |
| zhodnotit dopady změny klimatu na kvalitu ovzduší a vody |
| zhodnotit dopady změny klimatu na kvalitu ovzduší a vody |
| popsat charakter jednotlivých stupnic vyjadřujících intenzitu daného atmosférického rizika |
| popsat charakter jednotlivých stupnic vyjadřujících intenzitu daného atmosférického rizika |
| komplexně vysvětlit přírodní a technogenní rizika vodních zdrojů, jejich zdroje a příčiny |
| komplexně vysvětlit přírodní a technogenní rizika vodních zdrojů, jejich zdroje a příčiny |
| popsat termodynamické a chemické vlastnosti vody |
| popsat termodynamické a chemické vlastnosti vody |
| identify the main pollutants present in air and water |
| identify the main pollutants present in air and water |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky zhodnotit rizika spojená se znečištěním ovzduší a vod a jejich dopady na ekosystémy a lidské zdraví |
| prakticky zhodnotit rizika spojená se znečištěním ovzduší a vod a jejich dopady na ekosystémy a lidské zdraví |
| zpracovat rozvinutý podélný profil a pravoúhlý graf vývoje povodí |
| zpracovat rozvinutý podélný profil a pravoúhlý graf vývoje povodí |
| spočítat a vizualizovat hustotu říční sítě za pomocí nástrojů GIS |
| spočítat a vizualizovat hustotu říční sítě za pomocí nástrojů GIS |
| interpretovat a aplikovat legislativní rámec a normy týkající se ochrany ovzduší a vodního prostředí |
| interpretovat a aplikovat legislativní rámec a normy týkající se ochrany ovzduší a vodního prostředí |
| aplikovat strategie a postupy pro udržitelné a odpovědné řízení znečištění ovzduší a vod |
| aplikovat strategie a postupy pro udržitelné a odpovědné řízení znečištění ovzduší a vod |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Týmová práce |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Týmová práce |
| E-learning |
| E-learning |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Známkou |
| Známkou |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
BRANIŠ, Martin, HŮNOVÁ, Iva. Atmosféra a klima: aktuální otázky ochrany ovzduší. Praha: Karolinum, 2009.
-
GODISH, Thad, DAVIS T., FU. Joshua S. Air quality.Fifth edition. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2014.
-
NETOPIL, Rostislav et al. Základy fyzické geografie I.. Praha: SPN, 1984.
-
NETOPIL, Rostislav. Hydrologie pevnin. Praha: Academia, 1972.
-
STRAHLER, Alan H. Introducing Physical Geography. 2010. ISBN 0-470-13486-0.
|