Předmět: Environmental Hazards and Health

« Zpět
Název předmětu Environmental Hazards and Health
Kód předmětu LUEB/LBMEH
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedlařík Vladimír, prof. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Možné negativní vlivy vyplývající ze znečištěného ovzduší, vody a půdy. 2. Dopady působení hluku, ionizujícího záření a abnormálního barometrického tlaku. 3. Infekční nemoci, epidemie, očkování a nárust rezistence antibiotické léčby. 4. Bezpečnost potravin a jejich vliv na zdraví člověka. 5. Rizika spojená s přírodními katastrofami. 6. Civilizační choroby. 7. Působení biotických činitelů na člověka. 8. Pracovní prostředí a zdraví. 9. Nejčastější choroby z povolání. 10. Zvládání stresu a připravenost na krizové situace. 11. Rizikové faktory životního stylu. 12. Působení psychosociálních vlivů na zdraví člověka. 13. Urbanismus a bydlení - hygienické aspekty.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace, Analýza textu, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
  • Domácí příprava na výuku - 60 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student získá všeobecný přehled o negativních vlivech, vyplývajících ze znečištěného životního prostředí a z patologických psychosociálních faktorů působících na zdraví člověka.
Student získá všeobecný přehled o negativních vlivech, vyplývajících ze znečištěného životního prostředí a z patologických psychosociálních faktorů působících na zdraví člověka.
Výsledky učení
Student definuje environmentální rizika,které se projevují na zdraví člověka.Orientuje se v infekčních chorobách, které mohou být přícinou epidemie a pandemie. Vysvětlí význam systému povinného očkování a objasní příčiny nárustu rezistence antibiotické léčby. Objasní příčiny civilizačních chorob a formuluje rizikové faktory nezdravého životního stylu. Formuluje vliv potravin a biotických činitelů na zdraví člověka. Analyzuje negativní psychosociální vlivy a posoudí možnosti zvládání stresu a připravenosti na krizové situace.Charekterizuje nejčastější choroby z povolání a uvede základní hygienické aspekty pracovního prostředí. Student také dokáže formulovat hygienické aspekty urbanismu a bydlení.
Student definuje environmentální rizika,které se projevují na zdraví člověka.Orientuje se v infekčních chorobách, které mohou být přícinou epidemie a pandemie. Vysvětlí význam systému povinného očkování a objasní příčiny nárustu rezistence antibiotické léčby. Objasní příčiny civilizačních chorob a formuluje rizikové faktory nezdravého životního stylu. Formuluje vliv potravin a biotických činitelů na zdraví člověka. Analyzuje negativní psychosociální vlivy a posoudí možnosti zvládání stresu a připravenosti na krizové situace.Charekterizuje nejčastější choroby z povolání a uvede základní hygienické aspekty pracovního prostředí. Student také dokáže formulovat hygienické aspekty urbanismu a bydlení.
Odborné dovednosti
- definovat environmentální rizika - definovat rizika ohrožující zdraví - vysvětlit význam vakcinace a perzistence patogenních činitelů - formulovat vliv potravin na zdraví člověka - charakterizovat chorobu z povolání - definovat hygienické aspekty pracovního prostředí - formulovat aspekty urbanismu a bydlení.
- definovat environmentální rizika - definovat rizika ohrožující zdraví - vysvětlit význam vakcinace a perzistence patogenních činitelů - formulovat vliv potravin na zdraví člověka - charakterizovat chorobu z povolání - definovat hygienické aspekty pracovního prostředí - formulovat aspekty urbanismu a bydlení.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Didaktický test
Didaktický test
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Známkou
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BRÁZDOVÁ, K. Praktická epidemiologie. Brno, 1985.
  • DOUBEK, P.; HERMAN, E. Deprese a stres. Maxdorf. ISBN 80-7345-157-8.
  • DUFFACK, J.J. Člověk za hranicemi svých sil. Naše vojsko, 2007.
  • CHALUPA, P. Infekční lékařství. Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, Brno, 2001. ISBN 802102576X.
  • TUČEK, M.; CIKRT, M.; PELCLOVÁ, D. Pracovní lékařství pro praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0927-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr