Vyučující
|
-
Lehejček Jiří, Mgr. Ing. Ph.D.
-
Adam Matyáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Historická geografie a environmentální dějiny - význam při řízení environmentálních rizik 2) Zdrojové oblasti civilizace (environmentální a historicko-geografické aspekty) 3) Kulturní difuze jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin (šíření inovací a myšlenek v prostoru) 4) Krajina jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin I (přírodní/kulturní krajina, dimenze, struktury a typy kulturní krajiny) 5) Krajina jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin II (prameny/informační databáze studia, metody rekonstrukce) 6) Krajina jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin III (prognózy vývoje kulturní krajiny, identifikace a vizualizace environmentálních rizik v kulturní krajině) 7) Krajina jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin IV (náčrt vývoje kulturní krajiny s důrazem na území Moravy a moravsko-slovenského pomezí) 8) Obyvatelstvo: historicko-geografické a environmentálně-historické aspekty I (vývoj, hustota zalidnění s důrazem na území Moravy a moravsko-slovenského pomezí) 9) Obyvatelstvo: historicko-geografické a environmentálně-historické aspekty II (struktury obyvatelstva s důrazem na území Moravy a moravsko-slovenského pomezí) 10) Sídla: historicko-geografické a environmentálně-historické aspekty (vývoj a rozdělení sídel, jejich morfogenetické typy s důrazem na území Moravy a moravsko-slovenského pomezí) 11) Integrovaný přístup k výzkumu kulturní krajiny z hlediska historické geografie a environmentálních dějin I (modelová území: Trenčianska kotlina a okraje přilehlých pohoří, Nováky a jejich zázemí SK, Mostecko CZ) 12) Integrovaný přístup k výzkumu kulturní krajiny z hlediska historické geografie a environmentálních dějin II (modelová území: Veľký Bánhedeš, Senváclav H, Pivnica SRB, Butín RO) 13) Integrovaný přístup k výzkumu kulturní krajiny z hlediska historicické geografie a environmentálních dějin III (modelové území: Nitrianska stolica SK, rekonstrukce vybrané složky historické krajiny podle díla Matyáše Bela z 18. stol.). 14) Integrovaný přístup k výzkumu kulturní krajiny z hlediska historické geografie a environmentálních dějin IV (modelové území: Nitrianska stolica SK, rekonstrukce vybrané složky historické krajiny podle díla Matyáše Bela z 18. stol.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Žádné specifické předpoklady nejsou od studentů požadovány. |
Žádné specifické předpoklady nejsou od studentů požadovány. |
Výsledky učení |
---|
identifikovat hlavní proudy geografického a environmentálního myšlení v Evropě od renesance do současnosti popsat procesy vzniku a šíření takových proudů zhodnotit jejich dopady na společnost komplexně vysvětlit jakým způsobem ovlivňují současné uspořádání společnosti |
identifikovat hlavní proudy geografického a environmentálního myšlení v Evropě od renesance do současnosti popsat procesy vzniku a šíření takových proudů zhodnotit jejich dopady na společnost komplexně vysvětlit jakým způsobem ovlivňují současné uspořádání společnosti |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky zhodnotit rizika spojená s absencí geografického a environmentálního povědomí ve společnosti zpracovat komparativní studií jednotlivých proudů interpretovat důsledky hlavních oblastí lidské činnosti, které jsou s environmentalismem v rozporu aplikovat strategie a postupy vedoucí k prosazení environmentalismu jako směru |
prakticky zhodnotit rizika spojená s absencí geografického a environmentálního povědomí ve společnosti zpracovat komparativní studií jednotlivých proudů interpretovat důsledky hlavních oblastí lidské činnosti, které jsou s environmentalismem v rozporu aplikovat strategie a postupy vedoucí k prosazení environmentalismu jako směru |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza textu |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bičík, Ivan. Vývoj využití ploch v Česku. Praha, 2010. ISBN 978-80-904521-3-8.
-
Boltižiar, M. Výskum krajiny v príkladových štúdiách. Nitra, 2014. ISBN 978-80-558-0531-3.
-
De Blij, H. J. Human geography : culture, society, and space.. New York : John Wiley & Sons, 1996. ISBN 0-471-03914-4.
-
Goudie, A. The human impact on the natural environment : past, present and future. Oxford : Blackwell Publishing, 2006. ISBN 1-4051-2704-X.
-
Mackovčin, P. et al. Atlas krajiny České republiky. Praha : MŽP ČR, 2009. ISBN 978-80-85116-59-5.
-
Raška, P. - Hruška, V. Adaptabilita a resilience: studie k integrujícím přístupům v geografickém výzkumu. Ústí nad Labem : UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-769-2.
-
Semotanová, E. Historická geografie českých zemí. Praha : Historický ústav AV ČR, 2006. ISBN 80-7286-042-9.
|