Předmět: Historická geografie a environmentální dějiny

« Zpět
Název předmětu Historická geografie a environmentální dějiny
Kód předmětu LUEB/L9EHG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lehejček Jiří, Mgr. Ing. Ph.D.
  • Adam Matyáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Historická geografie a environmentální dějiny - význam při řízení environmentálních rizik 2) Zdrojové oblasti civilizace (environmentální a historicko-geografické aspekty) 3) Kulturní difuze jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin (šíření inovací a myšlenek v prostoru) 4) Krajina jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin I (přírodní/kulturní krajina, dimenze, struktury a typy kulturní krajiny) 5) Krajina jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin II (prameny/informační databáze studia, metody rekonstrukce) 6) Krajina jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin III (prognózy vývoje kulturní krajiny, identifikace a vizualizace environmentálních rizik v kulturní krajině) 7) Krajina jako fenomén historické geografie a environmentálních dějin IV (náčrt vývoje kulturní krajiny s důrazem na území Moravy a moravsko-slovenského pomezí) 8) Obyvatelstvo: historicko-geografické a environmentálně-historické aspekty I (vývoj, hustota zalidnění s důrazem na území Moravy a moravsko-slovenského pomezí) 9) Obyvatelstvo: historicko-geografické a environmentálně-historické aspekty II (struktury obyvatelstva s důrazem na území Moravy a moravsko-slovenského pomezí) 10) Sídla: historicko-geografické a environmentálně-historické aspekty (vývoj a rozdělení sídel, jejich morfogenetické typy s důrazem na území Moravy a moravsko-slovenského pomezí) 11) Integrovaný přístup k výzkumu kulturní krajiny z hlediska historické geografie a environmentálních dějin I (modelová území: Trenčianska kotlina a okraje přilehlých pohoří, Nováky a jejich zázemí SK, Mostecko CZ) 12) Integrovaný přístup k výzkumu kulturní krajiny z hlediska historické geografie a environmentálních dějin II (modelová území: Veľký Bánhedeš, Senváclav H, Pivnica SRB, Butín RO) 13) Integrovaný přístup k výzkumu kulturní krajiny z hlediska historicické geografie a environmentálních dějin III (modelové území: Nitrianska stolica SK, rekonstrukce vybrané složky historické krajiny podle díla Matyáše Bela z 18. stol.). 14) Integrovaný přístup k výzkumu kulturní krajiny z hlediska historické geografie a environmentálních dějin IV (modelové území: Nitrianska stolica SK, rekonstrukce vybrané složky historické krajiny podle díla Matyáše Bela z 18. stol.).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Žádné specifické předpoklady nejsou od studentů požadovány.
Žádné specifické předpoklady nejsou od studentů požadovány.
Výsledky učení
identifikovat hlavní proudy geografického a environmentálního myšlení v Evropě od renesance do současnosti popsat procesy vzniku a šíření takových proudů zhodnotit jejich dopady na společnost komplexně vysvětlit jakým způsobem ovlivňují současné uspořádání společnosti
identifikovat hlavní proudy geografického a environmentálního myšlení v Evropě od renesance do současnosti popsat procesy vzniku a šíření takových proudů zhodnotit jejich dopady na společnost komplexně vysvětlit jakým způsobem ovlivňují současné uspořádání společnosti
Odborné dovednosti
prakticky zhodnotit rizika spojená s absencí geografického a environmentálního povědomí ve společnosti zpracovat komparativní studií jednotlivých proudů interpretovat důsledky hlavních oblastí lidské činnosti, které jsou s environmentalismem v rozporu aplikovat strategie a postupy vedoucí k prosazení environmentalismu jako směru
prakticky zhodnotit rizika spojená s absencí geografického a environmentálního povědomí ve společnosti zpracovat komparativní studií jednotlivých proudů interpretovat důsledky hlavních oblastí lidské činnosti, které jsou s environmentalismem v rozporu aplikovat strategie a postupy vedoucí k prosazení environmentalismu jako směru
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza textu
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Bičík, Ivan. Vývoj využití ploch v Česku. Praha, 2010. ISBN 978-80-904521-3-8.
  • Boltižiar, M. Výskum krajiny v príkladových štúdiách. Nitra, 2014. ISBN 978-80-558-0531-3.
  • De Blij, H. J. Human geography : culture, society, and space.. New York : John Wiley & Sons, 1996. ISBN 0-471-03914-4.
  • Goudie, A. The human impact on the natural environment : past, present and future. Oxford : Blackwell Publishing, 2006. ISBN 1-4051-2704-X.
  • Mackovčin, P. et al. Atlas krajiny České republiky. Praha : MŽP ČR, 2009. ISBN 978-80-85116-59-5.
  • Raška, P. - Hruška, V. Adaptabilita a resilience: studie k integrujícím přístupům v geografickém výzkumu. Ústí nad Labem : UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-769-2.
  • Semotanová, E. Historická geografie českých zemí. Praha : Historický ústav AV ČR, 2006. ISBN 80-7286-042-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr