Předmět: Nebezpečné látky

« Zpět
Název předmětu Nebezpečné látky
Kód předmětu LUEB/L9CNL
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Snopek Lukáš, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Vyučovaná témata: 1. Úvod do předmětu a evropská a národní legislativa k nebezpečným látkám. 2. Odborná terminologie a základní rozdělení nebezpečných látek. 3. Nebezpečné chemické látky - toxické. 4. Nebezpečné chemické látky - hořlavé. 5. Nebezpečné chemické látky - výbušné. 6. Nebezpečné chemické látky - významné organické škodliviny. 7. Nebezpečné agrochemikálie. 8. Nebezpečné CBRN látky. 9. Modelování úniků nebezpečných chemických látek. 10. Možné zneužití nebezpečných látek k terorismu (CBRN terorismus). 11. Bezpečná přeprava nebezpečných věcí (podle mezinárodních dohod ADR a RID). 12. Základy prevence pro správné nakládání s nebezpečnými látkami. 13. Základy ochrany před jednotlivými druhy nebezpečných látek.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava a studium předepsané a doporučené literatury.
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava a studium předepsané a doporučené literatury.
Výsledky učení
Znalosti získané při studiu předmětu uplatní ve své praxi, při řešení otázek prevence a likvidace havárií a mimořádných událostí spojených s únikem nebezpečných látek, do volného životního a pracovního prostředí, ohrožující životy a zdraví obyvatel, faunu a floru, stejně tak i poškozující majetek. Znalosti uplatní zejména při řešení otázek monitorování, detekce, dekontaminace, ochrany a dalších opatření. Znalosti předmětu jsou předpokladem pro pochopení a zvládnutí navazujících předmětů řešící problematiku environmentální zařadí jednotlivé jedy - toxiny do skupin podle různých kritérií - vysvětlí nejčastější toxické indexy - objasní základní mechanismus účinku jedů - používá základné postupy při intoxikaci a při poskytovaní první pomoci - používá legislativu omamných a psychotropních látek - sestaví plán BOZP
Znalosti získané při studiu předmětu uplatní ve své praxi, při řešení otázek prevence a likvidace havárií a mimořádných událostí spojených s únikem nebezpečných látek, do volného životního a pracovního prostředí, ohrožující životy a zdraví obyvatel, faunu a floru, stejně tak i poškozující majetek. Znalosti uplatní zejména při řešení otázek monitorování, detekce, dekontaminace, ochrany a dalších opatření. Znalosti předmětu jsou předpokladem pro pochopení a zvládnutí navazujících předmětů řešící problematiku environmentální zařadí jednotlivé jedy - toxiny do skupin podle různých kritérií - vysvětlí nejčastější toxické indexy - objasní základní mechanismus účinku jedů - používá základné postupy při intoxikaci a při poskytovaní první pomoci - používá legislativu omamných a psychotropních látek - sestaví plán BOZP
Odborné dovednosti
Praktické laboratorní zkušenosti a dovednosti v institucích dohlížejících na bezpečnost použití chemických látek a likvidaci škodlivin.
Praktické laboratorní zkušenosti a dovednosti v institucích dohlížejících na bezpečnost použití chemických látek a likvidaci škodlivin.
Analyzuje nebezpečí vyplývající z povahy chemických látek v kontextu chemické legislativy.
Analyzuje nebezpečí vyplývající z povahy chemických látek v kontextu chemické legislativy.
Identifikuje, hodnotí rizika chemických látek na zdraví člověka.
Identifikuje, hodnotí rizika chemických látek na zdraví člověka.
Navrhne koncepční model a expoziční scénář možností příjmu rizikového faktoru jednotlivými složkami populace přes jednotlivé expoziční cesty.
Navrhne koncepční model a expoziční scénář možností příjmu rizikového faktoru jednotlivými složkami populace přes jednotlivé expoziční cesty.
Používá databázi nebezpečných chemických látek pro potřeby průmyslu a zpracovává podklady pro havarijní plánování.
Používá databázi nebezpečných chemických látek pro potřeby průmyslu a zpracovává podklady pro havarijní plánování.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Laborování
Laborování
Týmová práce
Týmová práce
Analýza prezentace
Analýza prezentace
E-learning
E-learning
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Odborné dovednosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Laborování
Laborování
E-learning
E-learning
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BARTLOVÁ, I. Nebezpečné látky. Ostrava, 2006. ISBN 80-86634-59-3.
  • ČABALOVA, I. a T. BUBENÍKOVÁ. Nebezpečné látky v protipožiarnej ochrane a bezpečnosti.. Zvolen, 2020. ISBN 978-80-228-3010-2.
  • Lacina, P., Mika, O. J., Šebková, K. Nebezpečnné chemické látky a směsi. Brno Recetox, 2013. ISBN 978-80-210-6475-1.
  • LUNN, G. a E. B. SANSONE. Destruction of hazardous chemicals in the laboratory.. USA, 2023. ISBN 978-111-9848-806.
  • SKŘEHOT Petr a kol. Prevence nehod a havárií. 1. Díl: Nebezpečné látky a materiály.. Praha, 2009. ISBN 978-80-86973-70-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr