Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Vyučovaná témata: 1. Úvod do předmětu a evropská a národní legislativa k nebezpečným látkám. 2. Odborná terminologie a základní rozdělení nebezpečných látek. 3. Nebezpečné chemické látky - toxické. 4. Nebezpečné chemické látky - hořlavé. 5. Nebezpečné chemické látky - výbušné. 6. Nebezpečné chemické látky - významné organické škodliviny. 7. Nebezpečné agrochemikálie. 8. Nebezpečné CBRN látky. 9. Modelování úniků nebezpečných chemických látek. 10. Možné zneužití nebezpečných látek k terorismu (CBRN terorismus). 11. Bezpečná přeprava nebezpečných věcí (podle mezinárodních dohod ADR a RID). 12. Základy prevence pro správné nakládání s nebezpečnými látkami. 13. Základy ochrany před jednotlivými druhy nebezpečných látek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava a studium předepsané a doporučené literatury. |
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava a studium předepsané a doporučené literatury. |
Výsledky učení |
---|
Znalosti získané při studiu předmětu uplatní ve své praxi, při řešení otázek prevence a likvidace havárií a mimořádných událostí spojených s únikem nebezpečných látek, do volného životního a pracovního prostředí, ohrožující životy a zdraví obyvatel, faunu a floru, stejně tak i poškozující majetek. Znalosti uplatní zejména při řešení otázek monitorování, detekce, dekontaminace, ochrany a dalších opatření. Znalosti předmětu jsou předpokladem pro pochopení a zvládnutí navazujících předmětů řešící problematiku environmentální zařadí jednotlivé jedy - toxiny do skupin podle různých kritérií - vysvětlí nejčastější toxické indexy - objasní základní mechanismus účinku jedů - používá základné postupy při intoxikaci a při poskytovaní první pomoci - používá legislativu omamných a psychotropních látek - sestaví plán BOZP |
Znalosti získané při studiu předmětu uplatní ve své praxi, při řešení otázek prevence a likvidace havárií a mimořádných událostí spojených s únikem nebezpečných látek, do volného životního a pracovního prostředí, ohrožující životy a zdraví obyvatel, faunu a floru, stejně tak i poškozující majetek. Znalosti uplatní zejména při řešení otázek monitorování, detekce, dekontaminace, ochrany a dalších opatření. Znalosti předmětu jsou předpokladem pro pochopení a zvládnutí navazujících předmětů řešící problematiku environmentální zařadí jednotlivé jedy - toxiny do skupin podle různých kritérií - vysvětlí nejčastější toxické indexy - objasní základní mechanismus účinku jedů - používá základné postupy při intoxikaci a při poskytovaní první pomoci - používá legislativu omamných a psychotropních látek - sestaví plán BOZP |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické laboratorní zkušenosti a dovednosti v institucích dohlížejících na bezpečnost použití chemických látek a likvidaci škodlivin. |
Praktické laboratorní zkušenosti a dovednosti v institucích dohlížejících na bezpečnost použití chemických látek a likvidaci škodlivin. |
Analyzuje nebezpečí vyplývající z povahy chemických látek v kontextu chemické legislativy. |
Analyzuje nebezpečí vyplývající z povahy chemických látek v kontextu chemické legislativy. |
Identifikuje, hodnotí rizika chemických látek na zdraví člověka. |
Identifikuje, hodnotí rizika chemických látek na zdraví člověka. |
Navrhne koncepční model a expoziční scénář možností příjmu rizikového faktoru jednotlivými složkami populace přes jednotlivé expoziční cesty. |
Navrhne koncepční model a expoziční scénář možností příjmu rizikového faktoru jednotlivými složkami populace přes jednotlivé expoziční cesty. |
Používá databázi nebezpečných chemických látek pro potřeby průmyslu a zpracovává podklady pro havarijní plánování. |
Používá databázi nebezpečných chemických látek pro potřeby průmyslu a zpracovává podklady pro havarijní plánování. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Laborování |
Laborování |
Týmová práce |
Týmová práce |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
E-learning |
E-learning |
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Laborování |
Laborování |
E-learning |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 ze dne 16. prosince 2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006. In: Úřední věstník Evropské unie, částka L353. .
-
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, o zřízení Evropské agentury pro chemické látky, o změně směrnice 1999/45/ES a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 793/93, nařízení Komise (ES) č. 1488/94, směrnice Rady 76/769/EHS a směrnic Komise 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a 2000/21/ES. In: Úřední věstník Evropské unie, částka L396. .
-
BARTLOVÁ, I. Nebezpečné látky. Ostrava, 2006. ISBN 80-86634-59-3.
-
BOSS, M.J., BOSS, B., BOSS, C., & DAY, D.W. Handbook of Chemical Regulations: Benchmarking, Implementation, and Engineering Concepts. 2015.
-
ČABALOVA, I. a T. BUBENÍKOVÁ. Nebezpečné látky v protipožiarnej ochrane a bezpečnosti.. Zvolen, 2020. ISBN 978-80-228-3010-2.
-
Lacina, P., Mika, O. J., Šebková, K. Nebezpečnné chemické látky a směsi. Brno Recetox, 2013. ISBN 978-80-210-6475-1.
-
LUNN, G. a E. B. SANSONE. Destruction of hazardous chemicals in the laboratory.. USA, 2023. ISBN 978-111-9848-806.
-
OSTAD-ALI-ASKARI, K. Management of risks substances and sustainable development. 2022.
-
Pohanish, R., P. Sittig's handbook of toxic and hazardous chemicals and carcinogens. 2017.
-
SKŘEHOT Petr a kol. Prevence nehod a havárií. 1. Díl: Nebezpečné látky a materiály.. Praha, 2009. ISBN 978-80-86973-70-8.
|