Vyučující
|
-
Domincová Bergerová Eva, RNDr. Ph.D.
-
Sedlařík Vladimír, prof. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Možné negativní vlivy vyplývající ze znečištěného ovzduší, vody a půdy. 2. Dopady působení hluku, ionizujícího záření a abnormálního barometrického tlaku. 3. Infekční nemoci, epidemie, očkování a nárust rezistence antibiotické léčby. 4. Bezpečnost potravin a jejich vliv na zdraví člověka. 5. Rizika spojená s přírodními katastrofami. 6. Civilizační choroby. 7. Působení biotických činitelů na člověka. 8. Pracovní prostředí a zdraví. 9. Nejčastější choroby z povolání. 10. Zvládání stresu a připravenost na krizové situace. 11. Rizikové faktory životního stylu. 12. Působení psychosociálních vlivů na zdraví člověka. 13. Urbanismus a bydlení - hygienické aspekty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace, Analýza textu, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student získá všeobecný přehled o negativních vlivech, vyplývajících ze znečištěného životního prostředí a z patologických psychosociálních faktorů působících na zdraví člověka. |
Student získá všeobecný přehled o negativních vlivech, vyplývajících ze znečištěného životního prostředí a z patologických psychosociálních faktorů působících na zdraví člověka. |
Výsledky učení |
---|
Student definuje environmentální rizika,které se projevují na zdraví člověka.Orientuje se v infekčních chorobách, které mohou být přícinou epidemie a pandemie. Vysvětlí význam systému povinného očkování a objasní příčiny nárustu rezistence antibiotické léčby. Objasní příčiny civilizačních chorob a formuluje rizikové faktory nezdravého životního stylu. Formuluje vliv potravin a biotických činitelů na zdraví člověka. Analyzuje negativní psychosociální vlivy a posoudí možnosti zvládání stresu a připravenosti na krizové situace.Charekterizuje nejčastější choroby z povolání a uvede základní hygienické aspekty pracovního prostředí. Student také dokáže formulovat hygienické aspekty urbanismu a bydlení. |
Student definuje environmentální rizika,které se projevují na zdraví člověka.Orientuje se v infekčních chorobách, které mohou být přícinou epidemie a pandemie. Vysvětlí význam systému povinného očkování a objasní příčiny nárustu rezistence antibiotické léčby. Objasní příčiny civilizačních chorob a formuluje rizikové faktory nezdravého životního stylu. Formuluje vliv potravin a biotických činitelů na zdraví člověka. Analyzuje negativní psychosociální vlivy a posoudí možnosti zvládání stresu a připravenosti na krizové situace.Charekterizuje nejčastější choroby z povolání a uvede základní hygienické aspekty pracovního prostředí. Student také dokáže formulovat hygienické aspekty urbanismu a bydlení. |
Odborné dovednosti |
---|
- definovat environmentální rizika - definovat rizika ohrožující zdraví - vysvětlit význam vakcinace a perzistence patogenních činitelů - formulovat vliv potravin na zdraví člověka - charakterizovat chorobu z povolání - definovat hygienické aspekty pracovního prostředí - formulovat aspekty urbanismu a bydlení. |
- definovat environmentální rizika - definovat rizika ohrožující zdraví - vysvětlit význam vakcinace a perzistence patogenních činitelů - formulovat vliv potravin na zdraví člověka - charakterizovat chorobu z povolání - definovat hygienické aspekty pracovního prostředí - formulovat aspekty urbanismu a bydlení. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Didaktický test |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Didaktický test |
Známkou |
Známkou |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
BRÁZDOVÁ, K. Praktická epidemiologie. Brno, 1985.
-
DOUBEK, P., HERMAN E. Deprese a stres. Maxdorf. ISBN 80-7345-157-8.
-
DUFFACK,J. J. Člověk za hranicemi svých sil. Naše vojsko, 2007.
-
CHALUPA, P. Infekční lékařství. Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, Brno, 2001. ISBN 802102576X.
-
TUČEK M., CIKRT M., PELCLOVÁ D. Pracovní lékařství pro praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0927-9.
|