Předmět: Terénní výzkum regionu

« Zpět
Název předmětu Terénní výzkum regionu
Kód předmětu LUEB/L5EVR
Organizační forma výuky Terénní cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Adamec Vladimír, prof. Ing. CSc.
Obsah předmětu
1) Základní terminologie. 2) Formy výzkumu. 3) Design výzkumu. 4) Metody a cíle vědeckého poznání. 5) Vývoj a změny krajiny. 6) Přehled metod studia změn krajiny a jejich aplikace. 7) Biodiverzita. 8) Péče o přírodní a kulturní památky. 9) Evropská úmluva o krajině.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Exkurze - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- orientovat se v základních pojmech přírodních věd (biologie, chemie, fyzika) v rozsahu středoškolského učiva - orientovat se v principu udržitelného rozvoje a jeho aplikacích v regionálním kontextu
- orientovat se v základních pojmech přírodních věd (biologie, chemie, fyzika) v rozsahu středoškolského učiva - orientovat se v principu udržitelného rozvoje a jeho aplikacích v regionálním kontextu
Odborné dovednosti
- provádět základní analýzy hlavních dopadů antropogenní činnosti na životní prostředí
- provádět základní analýzy hlavních dopadů antropogenní činnosti na životní prostředí
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit základní principy terénního výzkumu, včetně výzkumného designu, metod a aplikace v oblasti regionálního rozvoje - objasnit vývoj krajiny, biodiverzitu a souvislosti péče o krajinu v kontextu udržitelného rozvoje a Evropské úmluvy o krajiny
- vysvětlit základní principy terénního výzkumu, včetně výzkumného designu, metod a aplikace v oblasti regionálního rozvoje - objasnit vývoj krajiny, biodiverzitu a souvislosti péče o krajinu v kontextu udržitelného rozvoje a Evropské úmluvy o krajiny
Odborné dovednosti
- navrhnout a realizovat terénní výzkum v konkrétním území, včetně formulace hypotéz a sběru a vyhodnocení dat - prezentovat výsledky výzkumu a spolupracovat s aktéry v území na řešení rozvojových problémů
- navrhnout a realizovat terénní výzkum v konkrétním území, včetně formulace hypotéz a sběru a vyhodnocení dat - prezentovat výsledky výzkumu a spolupracovat s aktéry v území na řešení rozvojových problémů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Laborování
Laborování
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Bárta, F. Krajina v České republice. Praha, 2007. ISBN 80- 903482-3-8.
  • CLOKE, P. Practising human geography. London, 2004.
  • HAY, I. Qualitative research methods in human geography.. 2010. ISBN 9780195430158.
  • HRNČIAROVÁ, T. ? MACKOVČIN, P. ? ZVARA, I. et al. Atlas krajiny České republiky. Praha : MŽP ČR, 2009. ISBN 978-80-85116-59-5.
  • TOUŠEK, V., SMOLOVÁ, I., FŇUKAL, M., JUREK, M., KLAPKA, P. Česká republika: portréty krajů.. Praha, 2005. ISBN 8023963058.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr