|
Vyučující
|
-
Adamec Vladimír, prof. Ing. CSc.
-
Adam Matyáš, Mgr. Ph.D.
-
Lehejček Jiří, Mgr. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Základní terminologie. 2) Formy výzkumu. 3) Design výzkumu. 4) Metody a cíle vědeckého poznání. 5) Vývoj a změny krajiny. 6) Přehled metod studia změn krajiny a jejich aplikace. 7) Biodiverzita. 8) Péče o přírodní a kulturní památky. 9) Evropská úmluva o krajině.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Exkurze
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - orientovat se v základních pojmech přírodních věd (biologie, chemie, fyzika) v rozsahu středoškolského učiva - orientovat se v principu udržitelného rozvoje a jeho aplikacích v regionálním kontextu |
| - orientovat se v základních pojmech přírodních věd (biologie, chemie, fyzika) v rozsahu středoškolského učiva - orientovat se v principu udržitelného rozvoje a jeho aplikacích v regionálním kontextu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - provádět základní analýzy hlavních dopadů antropogenní činnosti na životní prostředí |
| - provádět základní analýzy hlavních dopadů antropogenní činnosti na životní prostředí |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit základní principy terénního výzkumu, včetně výzkumného designu, metod a aplikace v oblasti regionálního rozvoje - objasnit vývoj krajiny, biodiverzitu a souvislosti péče o krajinu v kontextu udržitelného rozvoje a Evropské úmluvy o krajiny |
| - vysvětlit základní principy terénního výzkumu, včetně výzkumného designu, metod a aplikace v oblasti regionálního rozvoje - objasnit vývoj krajiny, biodiverzitu a souvislosti péče o krajinu v kontextu udržitelného rozvoje a Evropské úmluvy o krajiny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - navrhnout a realizovat terénní výzkum v konkrétním území, včetně formulace hypotéz a sběru a vyhodnocení dat - prezentovat výsledky výzkumu a spolupracovat s aktéry v území na řešení rozvojových problémů |
| - navrhnout a realizovat terénní výzkum v konkrétním území, včetně formulace hypotéz a sběru a vyhodnocení dat - prezentovat výsledky výzkumu a spolupracovat s aktéry v území na řešení rozvojových problémů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laborování |
| Laborování |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Bárta, F. Krajina v České republice. Praha, 2007. ISBN 80- 903482-3-8.
-
CLOKE, P. Practising human geography. London, 2004.
-
HAY, I. Qualitative research methods in human geography.. 2010. ISBN 9780195430158.
-
HRNČIAROVÁ, T. ? MACKOVČIN, P. ? ZVARA, I. et al. Atlas krajiny České republiky. Praha : MŽP ČR, 2009. ISBN 978-80-85116-59-5.
-
TOUŠEK, V., SMOLOVÁ, I., FŇUKAL, M., JUREK, M., KLAPKA, P. Česká republika: portréty krajů.. Praha, 2005. ISBN 8023963058.
|