Předmět: Úvod do studia environmentálních rizik

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia environmentálních rizik
Kód předmětu LUEB/L1EER
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedlařík Vladimír, prof. Ing. Ph.D.
  • Pummerová Martina, Ing. PhD.
  • Adam Matyáš, Mgr. Ph.D.
  • Snopek Lukáš, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do studia. Vznik environmentálního myšlená v České republice, vývoj a historický přehled. - Státní environmentální politika. Uplatňování praktických zásad tvorby ochrany životního prostředí v ČR i EU, - Základní pojmy a právní předpisy v oblasti environmentu, - Životní prostředí a jeho složky, krajina, členění, charakteristika. - Antropogenií a naturogenní rizika. Členění a charakterizace. - Kategorie a vývoj rizik, základní pojmy v oblasti rizik. - Atmosférické procesy a rizika s nimi související. Příklady. - Geologické procesy a rizika s nimi související (zemětřesení, svahové pohyby, laviny). - Hydrologické procesy a rizika s nimi související (přívalové deště, povodně, sucha - případové studie). - Biologická rizika (epidemie, invazivní druhy rostlin a živočichů). - Chemická a technologická rizika. - Informační systémy a havarijní situace. - Práva a povinnosti fyzických a právnických osob při prevenci a likvidaci základní typů havárií. - Environmentální rizika v ČR a EU. Rozbor, prevence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student získá všeobecný přehled o principech přirozených i antropogenních procesů a jejich možný negativní dopad na životní prostředí.
Student získá všeobecný přehled o principech přirozených i antropogenních procesů a jejich možný negativní dopad na životní prostředí.
Výsledky učení
Student definuje historické souvislosti vzniku environmentálního myšlení, způsoby uplatňování zásad ochrany životního prostředí v ČR a EU, základní složky environmentu, antropogenní a naturogenní rizika, kategorizace rizik, principy atmosférických a geologických procesů, biologická a chemická rizika informační systémy pro havarijní situace a legislativu spojenou prevencí a likvidací havárií.
Student definuje historické souvislosti vzniku environmentálního myšlení, způsoby uplatňování zásad ochrany životního prostředí v ČR a EU, základní složky environmentu, antropogenní a naturogenní rizika, kategorizace rizik, principy atmosférických a geologických procesů, biologická a chemická rizika informační systémy pro havarijní situace a legislativu spojenou prevencí a likvidací havárií.
Odborné dovednosti
ovládat základní pojmy z oblastí environmentální bezpečnost a vodní hospodářství ovládat závažné havárie způsobené vybranými nebezpečnými chemickými látkami znát problematikuochrany ovzduší a zdrojů znečisťování ovzduší mít přehled o bezpečném nakládání s odpady a specifikovat nebezpečné odpady poznat bezpečnost půdního fondu v České republice porozumět bezpečnosti staveb. ovládat trestné činy proti životnímu prostředí
ovládat základní pojmy z oblastí environmentální bezpečnost a vodní hospodářství ovládat závažné havárie způsobené vybranými nebezpečnými chemickými látkami znát problematikuochrany ovzduší a zdrojů znečisťování ovzduší mít přehled o bezpečném nakládání s odpady a specifikovat nebezpečné odpady poznat bezpečnost půdního fondu v České republice porozumět bezpečnosti staveb. ovládat trestné činy proti životnímu prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Přednášení
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Odborné dovednosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Ústní zkouška
Známkou
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • BEGON, M.; HARPER, L. J.; TOWNSEND, R. C. Ekologie: jedinci, populace a společenstva. Olomouc: Univerzita Palackého, 1997. ISBN 8070676957.
  • BEGON, M.; HOWARTH, W. R.; TOWNSEND, R. C. Essentials of ecology. 4th ed.. Hoboken: Wiley, 2014. ISBN 9780470909133.
  • HÁK, T.; OULEHLOVÁ, A.; JANOUŠKOVÁ S. Environmentální bezpečnost. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 9788087865194.
  • KUDLÁČEK, I. Ekologie průmyslu. Praha: Vydavatství ČVUT, 1997. ISBN 8001016897.
  • MARTINOVSKÝ, P. Environmentální bezpečnost v České republice. Brno: Masarykovu univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politický ústav, 2016. ISBN 9788021081918.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr