|
Vyučující
|
-
Zeman Tomáš, doc. Mgr. Ph.D. et Ph.D.
-
Adamec Vladimír, prof. Ing. CSc.
-
Kodet Jan, Ing. Ph.D.
-
Vargová Slavomíra, Ing. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: Principy hodnocení akceptovatelnosti rizika. Výběr protiopatření k prevenci a redukci rizika. Výběr optimální varianty z navržených protiopatření opatření s využitím metod operačního výzkumu. Zajištění realizovatelnosti implementace vybraného opatření. Udržitelný rozvoj společnosti. Způsoby a postupy monitoringu sektorových rizik. Ekonomické optimum bezpečnosti prostředí a cílová funkce společnosti. Principy a nástroje užívané k zajištění bezpečnosti prostředí v průmyslu a regionu. Zásady komunikace za rizika a proces percepce rizika. Případová studie - obhajoba případových studií zpracovaných skupinami studentů a zápočtový test.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka navazuje zejména na předměty "Procesy hodnocení a ovládání rizik" a Metodologie hodnocení rizik", resp. předměty s podobným zaměřením, v nichž byli studenti seznámeni s terminologií, klasifikačními aspekty rizik, obsahem a časovou návazností jednotlivých fází risk managementu, včetně metod hodnocení sektorových rizik. Z předmětů teoretického základu jsou vyžadovány především znalosti vysokoškolské algebry a operačního výzkumu. |
| Výuka navazuje zejména na předměty "Procesy hodnocení a ovládání rizik" a Metodologie hodnocení rizik", resp. předměty s podobným zaměřením, v nichž byli studenti seznámeni s terminologií, klasifikačními aspekty rizik, obsahem a časovou návazností jednotlivých fází risk managementu, včetně metod hodnocení sektorových rizik. Z předmětů teoretického základu jsou vyžadovány především znalosti vysokoškolské algebry a operačního výzkumu. |
| Výsledky učení |
|---|
| objasnit princip ALARP a jeho využití při hodnocení akceptovatelnosti rizika |
| objasnit princip ALARP a jeho využití při hodnocení akceptovatelnosti rizika |
| definovat udržitelný rozvoj společnosti |
| definovat udržitelný rozvoj společnosti |
| popsat možné přístupy k ovládání rizika |
| popsat možné přístupy k ovládání rizika |
| vysvětlit zákonitosti percepce rizika |
| vysvětlit zákonitosti percepce rizika |
| popsat zásady komunikace rizika |
| popsat zásady komunikace rizika |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést cost benefit analýzu možných variant opatření k redukci rizika |
| provést cost benefit analýzu možných variant opatření k redukci rizika |
| vybrat optimální variantu opatření k redukci rizika na základě metod vícekriteriálního rozhodování |
| vybrat optimální variantu opatření k redukci rizika na základě metod vícekriteriálního rozhodování |
| vybrat vhodnou metodu stanovení vah kritérií a metodu výběru optimální varianty opatření k redukci rizika v rámci vícekriteriálního rozhodování |
| vybrat vhodnou metodu stanovení vah kritérií a metodu výběru optimální varianty opatření k redukci rizika v rámci vícekriteriálního rozhodování |
| navrhnout na základě předchozího posouzení rizik vhodná opatření k redukci rizika |
| navrhnout na základě předchozího posouzení rizik vhodná opatření k redukci rizika |
| navrhnout strategii komunikace rizika v konkrétních podmínkách |
| navrhnout strategii komunikace rizika v konkrétních podmínkách |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza výkonů studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
ATHERTON, E. Supporting ALARP Decision Making by Cost Benefit Analysis and Multi-attribute Utility Theory. 2005.
-
BATE, R. What Risk?. 1997. ISBN 0-7506-3810-9.
-
BERNATÍK, A. Prevence závažných havárií II.. Ostrava, 2006. ISBN 80-86634-90-6.
-
BOŽEK, F. a URBAN, R. Management rizika. Brno, 2008. ISBN 978-80-7231-259-7.
-
BRODER, J. F. and TUCKER, E. Risk Analysis and the Security Survey. 2012. ISBN 978-0-12-382233-8.
-
ČASTORÁL, Zdeněk. Management rizik v současných podmínkách. Praha, 2017. ISBN 978-80-7452-132-4.
-
Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Metodika zajištění ochrany kritické infrastruktury v oblasti výroby, přenosu a distribuce elektrické energie. Praha, 2012.
-
Smejkal, Vladimír a Rais, Karel. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. 2013. ISBN 978-80-247-4644-9.
-
SMITH, K. Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster. 2013. ISBN 078-0-415-68105-9.
-
ŠENOVSKÝ, Pavel. Bezpečnost občanů a rizika v území. Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7385-172-9.
-
TICHÝ, M. Ovládání rizika: Analýza a management. Praha, 2006. ISBN 978-80-7179-415-5.
|