Vyučující
|
-
Weberová Dagmar, doc. PhDr. Ph.D., MBA.
|
Obsah předmětu
|
- Terminologické vymezení kultury. - Typy kultury. - Komunikace jako prvek kultury. - Interkulturní komunikace a kontext. - Interkulturní kompetence. - Kulturní dimenze (Hofstede, Trompenaars). - Bariéry interkulturní komunikace. Etnocentrizmus, kulturní relativizmus. Kulturní šok. - Neverbální komunikace. - Jazyk jako bariéra komunikace. - Kontakty mezi kulturami. - Interkuturní učení. - Kulturní inteligence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Požadováná je znalost teorie marketingové komunikace a manažmentu. |
Požadováná je znalost teorie marketingové komunikace a manažmentu. |
Výsledky učení |
---|
Student umí definovat pojmy verbální a neverbální komunikace, kultura, mezikulturní a interkulturní komunikace. |
Student umí definovat pojmy verbální a neverbální komunikace, kultura, mezikulturní a interkulturní komunikace. |
Student umí vysvětlit základní modely kultury a modely kulturních dimenzí. |
Student umí vysvětlit základní modely kultury a modely kulturních dimenzí. |
Student umí vysvětlit pojem kulturní inteligence a vyjmenovat její komponenty. |
Student umí vysvětlit pojem kulturní inteligence a vyjmenovat její komponenty. |
Student umí vyjmenovat a vysvětlit bariéry v interkulturní komunikaci. |
Student umí vyjmenovat a vysvětlit bariéry v interkulturní komunikaci. |
Student umí vysvětlit pojem akulturace v souvislosti s migrací lidstva a kontaktu různých kultur. |
Student umí vysvětlit pojem akulturace v souvislosti s migrací lidstva a kontaktu různých kultur. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dovede vytvořit inkluzivní, vstřícné prostředí, ve kterém se se všemi zachází slušně a s respektem. |
Student dovede vytvořit inkluzivní, vstřícné prostředí, ve kterém se se všemi zachází slušně a s respektem. |
Student dovede porovnat kulturní hodnoty příslušníků různých kultur a identifikovat kulturní pododbnosti a rozdíly. |
Student dovede porovnat kulturní hodnoty příslušníků různých kultur a identifikovat kulturní pododbnosti a rozdíly. |
Student je schopen úspěšně a efektivně komunikovat s příslušníky jiných kultur. |
Student je schopen úspěšně a efektivně komunikovat s příslušníky jiných kultur. |
Student je schopen úspěšně působit v multikulturním prostředí. |
Student je schopen úspěšně působit v multikulturním prostředí. |
Student dovede rozvíjet svoji kulturní inteligenci a chovat se vhodně v různých interkulturních situacích. |
Student dovede rozvíjet svoji kulturní inteligenci a chovat se vhodně v různých interkulturních situacích. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Jandt, Fred Edmund. An introduction to intercultural communication : identities in a global community. 6th ed. Los Angeles : SAGE, 2010. ISBN 978-1-4129-7010-5.
-
Nový, Ivan. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. 1. vyd. Praha : Management Press, 1999. ISBN 80-7261-009-0.
-
Samovar, L. A. et al. Communication between Cultures. Boston, 2017. ISBN 978-1-285-44462-8.
-
Shiraev, E. B. & Levy, D. A. Cross-Cultural Psychology. New York, 2021. ISBN 978-0-367-19939-5.
|