Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Osnova kurzu: 1. Úvod do Úvodu do lhaní 2. Definice lhaní: Co je to lež? 3. "Kecání" 4. Kdy lžeme a kdy podvádíme 5. Proč lžeme? Evoluční pohled na lež 6. Morální status lži: Kdy je přípustné lhát 7. Lež sobě: Jak je možné si něco nalhávat? 8. Lži, které si vyprávíme: Lež jako součást osobní identity 9. Praktický význam lži: Lež v osobním a pracovním životě 10. Lež jako povolání: Lež v managementu a marketingu 11. Marketingová rétorika: Lhaní v reklamách 12. Jak poznat lháře? Detekce lži 13. Závěrečné shrnutí tématu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Týmová práce, Analýza textu
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat lhaní a podvádění. |
definovat lhaní a podvádění. |
vysvětlit evoluční význam lhaní. |
vysvětlit evoluční význam lhaní. |
vysvětlit morální ambivalenci fenoménu lhaní. |
vysvětlit morální ambivalenci fenoménu lhaní. |
definovat pojem sebeklam a vysvětlit jeho místo v našich životech. |
definovat pojem sebeklam a vysvětlit jeho místo v našich životech. |
vyjmenovat základní manipulační praktiky využívané v marketingové komunikaci. |
vyjmenovat základní manipulační praktiky využívané v marketingové komunikaci. |
Odborné dovednosti |
---|
lépe rozlišovat mezi lhaním, podváděním a "kecáním". |
lépe rozlišovat mezi lhaním, podváděním a "kecáním". |
lépe rozlišovat mezi triviálním a netriviálním lhaním. |
lépe rozlišovat mezi triviálním a netriviálním lhaním. |
analyzovat dílčí problematiku lhaní či konkrétní instanci lži z různých morálních i praktických perspektiv. |
analyzovat dílčí problematiku lhaní či konkrétní instanci lži z různých morálních i praktických perspektiv. |
uvážit význam klamu a sebeklamu při procesu identitotvorby. |
uvážit význam klamu a sebeklamu při procesu identitotvorby. |
NEPATRNĚ lépe identifikovat lež a odolávat biasům a manipulacím. |
NEPATRNĚ lépe identifikovat lež a odolávat biasům a manipulacím. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
FRANKFURT, H. G. On Bullshit. In The Importance of What We Care About.. 1988.
-
HARRIS, S. Lying. 2011.
-
TRIVERS, R. The Folly of Fools: The Logic of Deceit and Self-Deception in Human Life.. 2011.
-
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. 2003.
|