Vyučující
|
-
Soukalová Radomila, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Model komunikačního procesu. 2. Charakteristika recipienta masové komunikace v pokračujícím rozvoji komunikačních technologií. 3. Charakteristické rysy sociální a masové komunikace, vztah ke komunikaci interpersonální. 4. Intrapersonální, interpersonální a skupinová komunikace, názoroví vůdci. 5. Etapy ve vývoji lidské komunikace a rozvoj médií. 6. Mediální publikum, jeho minulost, současnost a budoucnost. 7. Komunikace a kultura. 8. Nová schémata v toku informací - sociální sítě. 9. Funkce mediální komunikace a předpoklady účinného působení jejích prostředků, víra v moc médií. 10. Účinky médií (agenda-setting, knowledge gaps, spirála mlčení atd.). 11. Mediální žánry a formáty, sociální kontrola a formování vědomí, závislost na médiích. 12. Psychologické účinky prostředků hromadné komunikace, psychologie hromadného chování. 13. Nadnárodní mediální tok jako proces s pozitivními i negativními dopady. Mediální trhy, kulturní identita a globalizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 92 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy teorie komunikace a etapy vývoje lidské komunikace dle jednotlivých autorů |
definovat základní pojmy teorie komunikace a etapy vývoje lidské komunikace dle jednotlivých autorů |
vyjmenovat základní etapy vývoje masové komunikace |
vyjmenovat základní etapy vývoje masové komunikace |
vysvětlit přínos významných objevů k rozvoji masové komunikace |
vysvětlit přínos významných objevů k rozvoji masové komunikace |
vysvětlit pojem masová komunikace |
vysvětlit pojem masová komunikace |
vyjmenovat základní pojmy lidské komunikace, masové komunikace a její pozitivní a negativní dopady na společnost v kontextu vývoje informačních technologií |
vyjmenovat základní pojmy lidské komunikace, masové komunikace a její pozitivní a negativní dopady na společnost v kontextu vývoje informačních technologií |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat etapy lidské komunikace v kontextu lidské komunikace |
analyzovat etapy lidské komunikace v kontextu lidské komunikace |
adekvátně posoudit vliv významných objevů na rozvoj lidské komunikace |
adekvátně posoudit vliv významných objevů na rozvoj lidské komunikace |
v rámci seminární práce vyvolat diskusi na společensko - politicko - hospodářsko - atd. téma v kontextu lidské komunikace v minulosti - současnosti - budoucnosti |
v rámci seminární práce vyvolat diskusi na společensko - politicko - hospodářsko - atd. téma v kontextu lidské komunikace v minulosti - současnosti - budoucnosti |
analyzovat negativní a pozitivní dopady masové komunikace na společnost v reálném a virtuálním prostředí |
analyzovat negativní a pozitivní dopady masové komunikace na společnost v reálném a virtuálním prostředí |
analyzovat jednotlivé roviny masové komunikace |
analyzovat jednotlivé roviny masové komunikace |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
HOMOLÁČ, Jiří; MAREŠ, Petr; HOFFMANNOVÁ, Jana; JÍLKOVÁ, Lucie; KOPECKÝ, Jakub et al. Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci. Lingvistika. Praha: Academia, 2022. ISBN 978-80-200-3319-2.
-
JAKUBOWICZ, Karol. Média a demokracie v 21. století, Hledání nových modelů. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8449-0.
-
Jakubowicz, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediomorfóza. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-38-5.
-
Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
-
JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
-
Karlíček, Miroslav. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5769-8.
-
LEN-RÍOS, María E. a PERRY, Earnest L. (ed.). Cross-cultural journalism and strategic communication: storytelling and diversity. London: Routledge, 2020. ISBN 978-1-138-59521-7.
-
MAIELLO, Giuseppe a ROUBAL, Ondřej. Média a kultura: od primární orální kultury ke konstrukci kyber-prostorových identit v éře digitální komunikace. Eupress. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2020. ISBN 9788074081798.
-
McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
|