Vyučující
|
-
Göttlichová Veronika, M. A.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina: seznámení s obsahem a strukturou kurzu, literárními prameny; požadavky k ukončení kurzu 2. Umění jako základní forma lidského poznání: svědectví o estetickém vztahu člověka ke světu 3. Umění jako nástroj komunikace 5. Sémiotika a vizuální reprezentace 6. Způsoby vidění I: skryté ideologie ve vizuálních obrazech 7. Způsoby vidění II: umělecké dílo ve věku mechanické reprodukce 8. Úvod do kultury 9. Od vysoké kultury k populární kultuře: vysoké umění versus nízké umění 10. Umění využívá masovou kulturu: spotřební kultura a pop-art 11. Síla veřejného umění: murální a komunitní umění 12. Umělecké dílo jako zboží a mediální produkt 13. Přivlastnění umění: kreativita v reklamě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 49 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Odborné dovednosti |
---|
Dovednosti nejsou stanoveny. |
Dovednosti nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klíčové znalosti teorie a dějin umění, vysoké a nízké umění |
Klíčové znalosti teorie a dějin umění, vysoké a nízké umění |
Umělecké dílo jako komunikační médium |
Umělecké dílo jako komunikační médium |
Role komunikace a médií při utváření a rozvoji kultury a dějin umění |
Role komunikace a médií při utváření a rozvoji kultury a dějin umění |
Základy teorie kultury, vysoká a nízká kultura |
Základy teorie kultury, vysoká a nízká kultura |
Umělecké pojmy v kontextu masové kultury |
Umělecké pojmy v kontextu masové kultury |
Estetizace masové komunikace a masifikace umělecké komunikace |
Estetizace masové komunikace a masifikace umělecké komunikace |
Masmédia a reklamní průmysl - etické a filosofické aspekty, umělecký potenciál |
Masmédia a reklamní průmysl - etické a filosofické aspekty, umělecký potenciál |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie |
Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie |
Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů historických i současných |
Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů historických i současných |
Estetické vnímání a schopnost estetického vztahu ke skutečnosti |
Estetické vnímání a schopnost estetického vztahu ke skutečnosti |
Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v souvislosti s technologickými možnostmi současnosti |
Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v souvislosti s technologickými možnostmi současnosti |
Schopnost identifikovat úlohu komunikace a médií při utváření a rozvoji kultury a dějin umění |
Schopnost identifikovat úlohu komunikace a médií při utváření a rozvoji kultury a dějin umění |
Prokázání mediální gramotnosti přístupem k mediálním sdělením, jejich interpretací a hodnocením |
Prokázání mediální gramotnosti přístupem k mediálním sdělením, jejich interpretací a hodnocením |
Uznání kulturní a morální odpovědnosti médií |
Uznání kulturní a morální odpovědnosti médií |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Exkurze |
Exkurze |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
ARNASON, Harvard H.; MANSFIELD, Elizabeth C. History of Modern Art: Painting, Sculpture, Architecture, Photography. 7th ed.. New Jersey: Pearson Education, Inc., 2013. ISBN 978-0205955480.
-
BARKER, Chris; JANE, Emma A. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed.. London: SAGE Publications Ltd., 2016. ISBN 978-1473919457.
-
BAUDRILLARD, Jean. The Conspiracy of Art. New York: SEMIOTEXT(E),, 2005. ISBN 1584350288.
-
BERGER, John. Ways of Seeing. London: Penguin Books, 2008. ISBN 014103579X.
-
BLANCHÉ, Ulrich. Banksy: Urban Art in a Material World. Marburg: Tectum Verlag, 2016. ISBN 3828835414.
-
CAMPBELL, Richard; MARTIN, Christopher R.; FABOS, Bettina. Media & Culture: An Introduction to Mass Communication. 13th ed.. Boston: Bedford/St. Martin?s, 2021. ISBN 978-1-319-24493-4.
-
ECO, Umberto; DIXON, Richard. Inventing the Enemy and Other Occasional Writings. London: Vintage Books, 2013. ISBN 9780099553946.
-
E-LEARNING SUPPORT INITIATIVE. Understanding Media and Culture: An Introduction to Mass Communication. Minnesota: University of Minnesota Libraries Publishing. 2016.
-
MITCHELL, W. J. T. What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images. Chicago: University Of Chicago Press, 2005. ISBN 9780226245904.
-
PELFREY, Robert H. Art and Mass Media. Harper & Row, 1985. ISBN 0060451122.
-
WALKER, John A. Art in the Age of Mass Media. 3rd ed.. London: Pluto Press, 2001. ISBN 978-0745317441.
|