Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do etiky 2. Klasifikace etických disciplín 3. Metaetika 4. Normativní etika 5. Morální strategie: Konsekvencialismus 6. Morální strategie: Deontologie 7. Morální strategie: Etika ctnosti 8. Deskriptivní etika 9. Morální intuice a evoluční antropologie 10. Původ morálky 11. Neuroetika: Jak funguje morální mozek? 12. Neuroetika: Psychopati aneb něco je špatně 13 Závěrečné shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
klasifikovat základní etické disciplíny. |
klasifikovat základní etické disciplíny. |
vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii. |
vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii. |
formulovat základní morální strategie (normativní teorie). |
formulovat základní morální strategie (normativní teorie). |
vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt). |
vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt). |
představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání. |
představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání. |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními. |
rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními. |
zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus. |
zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus. |
více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.). |
aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.). |
formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment. |
formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Brázda, R. Ethicum. Zlín, 2010.
-
CAHN, S. M., FORCEHIMES, A. T. Foundations of Moral Philosophy. 2019. ISBN 9780190623074.
-
CAHN, S. M., MARKIE, P. Ethics: History, Theory, and Contemporary Issues. 2019. ISBN 9780190949556.
-
Haidt, J. Joseph, C. Intuitive Ethics: How Innately Prepared Intuitions Generate Culturally Variable Virtues. 2004.
-
Haidt, Jonathan. The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion. New York: Pantheon, 2012. ISBN 0307455777.
-
Harris, S. The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. New York, 2010.
-
Precht, Richard David. Kdo jsem?. Vyd. 1. Praha : Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1306-3.
-
SHAFER-LANDAU, R. A Concise Introduction to Ethics. 2019. ISBN 9780190058173.
|