Předmět: Ethics

« Zpět
Název předmětu Ethics
Kód předmětu KUMK/MX7ET
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Angličtina, Angličtina, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stránský Michal, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. Úvod do etiky 2. Klasifikace etických disciplín 3. Metaetika 4. Normativní etika 5. Morální strategie: Konsekvencialismus 6. Morální strategie: Deontologie 7. Morální strategie: Etika ctnosti 8. Deskriptivní etika 9. Morální intuice a evoluční antropologie 10. Původ morálky 11. Neuroetika: Jak funguje morální mozek? 12. Neuroetika: Psychopati aneb něco je špatně 13 Závěrečné shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
Odborné znalosti
klasifikovat základní etické disciplíny.
klasifikovat základní etické disciplíny.
vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii.
vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii.
formulovat základní morální strategie (normativní teorie).
formulovat základní morální strategie (normativní teorie).
vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt).
vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt).
představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání.
představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání.
Odborné dovednosti
rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními.
rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními.
zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus.
zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus.
více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům.
více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům.
aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.).
aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.).
formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment.
formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Brázda, R. Ethicum. Zlín, 2010.
  • CAHN, S. M., FORCEHIMES, A. T. Foundations of Moral Philosophy. 2019. ISBN 9780190623074.
  • CAHN, S. M., MARKIE, P. Ethics: History, Theory, and Contemporary Issues. 2019. ISBN 9780190949556.
  • Haidt, J. Joseph, C. Intuitive Ethics: How Innately Prepared Intuitions Generate Culturally Variable Virtues. 2004.
  • Haidt, Jonathan. The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion. New York: Pantheon, 2012. ISBN 0307455777.
  • Harris, S. The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. New York, 2010.
  • Precht, Richard David. Kdo jsem?. Vyd. 1. Praha : Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1306-3.
  • SHAFER-LANDAU, R. A Concise Introduction to Ethics. 2019. ISBN 9780190058173.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr