Vyučující
|
-
Göttlichová Marcela, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina - seznámení s obsahem a strukturou kurzu, literárními prameny, požadavky k ukončení kurzu. 2. Estetika: odvětví estetiky (filozofická, psychologická, sociologická, interkulturní, srovnávací aj.), estetika médií - vztah mezi uměním a masmédii. 3. Umění - základní forma lidského poznání světa, svědectví o estetickém vztahu člověka ke světu. 4. Umění - specifická forma lidského komunikativního jednání, umělecké dílo jako komunikační médium. 5. Sémiotika a vizuální reprezentace. 6. Způsoby vidění 1: skryté ideologie ve vizuálních obrazech. 7. Způsoby vidění 2: Umělecké dílo ve věku mechanické reprodukce. 8. Klasické umění vs. audiovizuální média. 9. Kultura - od vysoké kultury k populární kultuře, vysoké a nízké (pokleslé) umění. 10. Konzumní kultura a pop art. 11. Síla veřejného umění 12. Umělecké dílo jako zboží a mediální produkt. 13. Umění a reklama - kreativita v reklamě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Estetika z pohledu vědní disciplíny - základní pojmy, odvětví a specifika |
Estetika z pohledu vědní disciplíny - základní pojmy, odvětví a specifika |
Kultura a umění - teorie umění, umění jako nástroj komunikace |
Kultura a umění - teorie umění, umění jako nástroj komunikace |
Klasické umění vs. audiovizuální média |
Klasické umění vs. audiovizuální média |
Vysoká a nízká kultura |
Vysoká a nízká kultura |
Současné umění a nová (digitální) média |
Současné umění a nová (digitální) média |
Odborné dovednosti |
---|
Estetické vnímání a schopnost estetického vztahu ke skutečnosti |
Estetické vnímání a schopnost estetického vztahu ke skutečnosti |
Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie |
Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie |
Uvědomělá identifikace vizuálně obrazných prostředků se schopností vyvolání vizuálně obrazných představ |
Uvědomělá identifikace vizuálně obrazných prostředků se schopností vyvolání vizuálně obrazných představ |
Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů historických i současných |
Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů historických i současných |
Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v souvislosti s technologickými možnostmi současnosti |
Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v souvislosti s technologickými možnostmi současnosti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Písemná zkouška |
Zpracování prezentace |
Písemná zkouška |
Zpracování prezentace |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Doporučená literatura
|
-
ADORNO, Theodor W. Estetická teorie. Nakladatelství: Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1.
-
ARNASON, Harvard H.; MANSFIELD, Elizabeth C. History of Modern Art: Painting, Sculpture, Architecture, Photography. 7th ed.. New Jersey: Pearson Education, Inc., 2013. ISBN 978-0205955480.
-
BARKER, Chris; JANE, Emma A. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed.. London: SAGE Publications Ltd., 2016. ISBN 978-1473919457.
-
BRUNO, Giuliana. Surface ? Matters of Aesthetics, Materiality, and Media. Chicago: University of Chicago Press., 2014. ISBN 978-0226434636.
-
Bruno, Giuliana. Surface: matters of aesthetics, materiality, and media. Chicago: University of Chicago Press., 2014. ISBN 9780226104942.
-
CAMPBELL, Richard; MARTIN, Christopher R.; FABOS, Bettina. Media & Culture: An Introduction to Mass Communication. 13th ed.. Boston: Bedford/St. Martin?s, 2021. ISBN 978-1-319-24493-4.
-
FOSTER, Hal. et al. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart CZ, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-73919-75-7.
-
CHALUMEAU, Jean-Luc. Přehled teorií umění (Les théories de l?art). Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.
-
Jakubowicz, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediomorfóza. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-38-5.
-
McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
-
PANOFSKI, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern. Praha: Malvern, 2021. ISBN 978-80-75303-02-8.
-
Půtová, Barbora. Kultura, estetično, umění: pojmové variace. Praha: Malá Skála, 2014. ISBN 9788086776125.
-
RITZER, George. The McDonaldization of society: into the digital age. 2019. ISBN 978-1506348551.
-
RITZER, George. The McDonaldization of society. 10th Edition. Los Angeles: SAGE Publications, Inc., 2021. ISBN 978-1-5443-9801-3.
-
Stokes, Jane C. How to do media and cultural studies. 2nd ed.. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 781849207850.
-
STOKES, Jane C. How to Do Media and Cultural Studies. 3nd Edition. Los Angeles: SAGE Publications, 2013. ISBN 978-1-5264-2775-5.
-
Váňa, Daniel; Horký, Petr. Úvod do praxe mediální komunikace. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE., 2017. ISBN 9788024521909.
-
WALKER, John A. Art in the Age of Mass Media. 3rd ed.. London: Pluto Press, 2001. ISBN 978-0745317441.
-
ZAHRÁDKA, Pavel. Estetika na přelomu milénia. Brno: Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-11-2.
|