Předmět: Umění a média

« Zpět
Název předmětu Umění a média
Kód předmětu KUMK/MPUME
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Göttlichová Marcela, PaedDr.
Obsah předmětu
1. Úvodní hodina - seznámení s obsahem a strukturou kurzu, literárními prameny, požadavky k ukončení kurzu. 2. Estetika: odvětví estetiky (filozofická, psychologická, sociologická, interkulturní, srovnávací aj.), estetika médií - vztah mezi uměním a masmédii. 3. Umění - základní forma lidského poznání světa, svědectví o estetickém vztahu člověka ke světu. 4. Umění - specifická forma lidského komunikativního jednání, umělecké dílo jako komunikační médium. 5. Sémiotika a vizuální reprezentace. 6. Způsoby vidění 1: skryté ideologie ve vizuálních obrazech. 7. Způsoby vidění 2: Umělecké dílo ve věku mechanické reprodukce. 8. Klasické umění vs. audiovizuální média. 9. Kultura - od vysoké kultury k populární kultuře, vysoké a nízké (pokleslé) umění. 10. Konzumní kultura a pop art. 11. Síla veřejného umění 12. Umělecké dílo jako zboží a mediální produkt. 13. Umění a reklama - kreativita v reklamě.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny.
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
Estetika z pohledu vědní disciplíny - základní pojmy, odvětví a specifika
Estetika z pohledu vědní disciplíny - základní pojmy, odvětví a specifika
Kultura a umění - teorie umění, umění jako nástroj komunikace
Kultura a umění - teorie umění, umění jako nástroj komunikace
Klasické umění vs. audiovizuální média
Klasické umění vs. audiovizuální média
Vysoká a nízká kultura
Vysoká a nízká kultura
Současné umění a nová (digitální) média
Současné umění a nová (digitální) média
Odborné dovednosti
Estetické vnímání a schopnost estetického vztahu ke skutečnosti
Estetické vnímání a schopnost estetického vztahu ke skutečnosti
Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie
Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie
Uvědomělá identifikace vizuálně obrazných prostředků se schopností vyvolání vizuálně obrazných představ
Uvědomělá identifikace vizuálně obrazných prostředků se schopností vyvolání vizuálně obrazných představ
Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů historických i současných
Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů historických i současných
Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v souvislosti s technologickými možnostmi současnosti
Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v souvislosti s technologickými možnostmi současnosti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Odborné dovednosti
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Písemná zkouška
Zpracování prezentace
Písemná zkouška
Zpracování prezentace
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Doporučená literatura
  • ADORNO, Theodor W. Estetická teorie. Nakladatelství: Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1.
  • ARNASON, Harvard H.; MANSFIELD, Elizabeth C. History of Modern Art: Painting, Sculpture, Architecture, Photography. 7th ed.. New Jersey: Pearson Education, Inc., 2013. ISBN 978-0205955480.
  • BARKER, Chris; JANE, Emma A. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed.. London: SAGE Publications Ltd., 2016. ISBN 978-1473919457.
  • BRUNO, Giuliana. Surface ? Matters of Aesthetics, Materiality, and Media. Chicago: University of Chicago Press., 2014. ISBN 978-0226434636.
  • Bruno, Giuliana. Surface: matters of aesthetics, materiality, and media. Chicago: University of Chicago Press., 2014. ISBN 9780226104942.
  • CAMPBELL, Richard; MARTIN, Christopher R.; FABOS, Bettina. Media & Culture: An Introduction to Mass Communication. 13th ed.. Boston: Bedford/St. Martin?s, 2021. ISBN 978-1-319-24493-4.
  • FOSTER, Hal. et al. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart CZ, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-73919-75-7.
  • CHALUMEAU, Jean-Luc. Přehled teorií umění (Les théories de l?art). Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.
  • Jakubowicz, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediomorfóza. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-38-5.
  • McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
  • PANOFSKI, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern. Praha: Malvern, 2021. ISBN 978-80-75303-02-8.
  • Půtová, Barbora. Kultura, estetično, umění: pojmové variace. Praha: Malá Skála, 2014. ISBN 9788086776125.
  • RITZER, George. The McDonaldization of society: into the digital age. 2019. ISBN 978-1506348551.
  • RITZER, George. The McDonaldization of society. 10th Edition. Los Angeles: SAGE Publications, Inc., 2021. ISBN 978-1-5443-9801-3.
  • Stokes, Jane C. How to do media and cultural studies. 2nd ed.. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 781849207850.
  • STOKES, Jane C. How to Do Media and Cultural Studies. 3nd Edition. Los Angeles: SAGE Publications, 2013. ISBN 978-1-5264-2775-5.
  • Váňa, Daniel; Horký, Petr. Úvod do praxe mediální komunikace. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE., 2017. ISBN 9788024521909.
  • WALKER, John A. Art in the Age of Mass Media. 3rd ed.. London: Pluto Press, 2001. ISBN 978-0745317441.
  • ZAHRÁDKA, Pavel. Estetika na přelomu milénia. Brno: Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-11-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr