Předmět: Počátky a vývoj komunikace

« Zpět
Název předmětu Počátky a vývoj komunikace
Kód předmětu KUMK/MP7OD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Soukalová Radomila, Ing. Ph.D.
  • Staňková Pavla, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- komunikačně pragmatický základ kultury, předpoklady komunikace, základní kategorie a složky lidské komunikace - kritéria pro klasifikaci komunikačních systémů, komunikace jako systém, komunikační technologie - periodizace a vývoj lidské komunikace - masová komunikace a masová média - vznik prostředků masové komunikace - nová digitální média - nová dogitální média a společenská změna: technologický determinismus, informační společnost, šíření a adopce nových médií, nová média a sociální nerovnosti - sociální život online a offline

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
student umí definovat etapy historického vývoje lidské komunikace : student umí charakterizovat vývoj masové komunikace, masových médií a publika : student umí vysvětlit vývoj technologií a jejich význam pro lidskou komunikaci : student umí popsat problematiku chápání nových médií v kontextu změn ve společnosti : student umí definovat pojmy klasická, moderní a informační společnost
student umí definovat etapy historického vývoje lidské komunikace : student umí charakterizovat vývoj masové komunikace, masových médií a publika : student umí vysvětlit vývoj technologií a jejich význam pro lidskou komunikaci : student umí popsat problematiku chápání nových médií v kontextu změn ve společnosti : student umí definovat pojmy klasická, moderní a informační společnost
nespecifikováno
nespecifikováno
Odborné dovednosti
žádné
student dovede analyzovat etapy lidské komunikace v kontextu lidské komunikace : student dovede adekvátně posoudit vliv významných objevů na vývoj masové komunikace, masových médií a publika : v rámci seminární práce student dovede vyvolat diskusi na společensko - politicko - hospodářsko - atd. téma v kontextu klasické, moderní a informační společnosti : student dovede analyzovat problematiku chápání nových médií na konkrétních příkladech : student dokáže identifikovat rizika virtuální komunikace v kontextu vývoje IT a AI
student dovede analyzovat etapy lidské komunikace v kontextu lidské komunikace : student dovede adekvátně posoudit vliv významných objevů na vývoj masové komunikace, masových médií a publika : v rámci seminární práce student dovede vyvolat diskusi na společensko - politicko - hospodářsko - atd. téma v kontextu klasické, moderní a informační společnosti : student dovede analyzovat problematiku chápání nových médií na konkrétních příkladech : student dokáže identifikovat rizika virtuální komunikace v kontextu vývoje IT a AI
žádné
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Didaktický test
Didaktický test
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Baran, Stanley J.; Davis K. Dennis. Mass communication theory: foundations, ferment, and future. Stamford: Cengage Learning, 2015. ISBN 978-1-285-05207-6.
  • Černý, Michal. Informace jako antropologický fenomén: člověk ve světě informací. Brno: Flow, 2015. ISBN 9788088123088.
  • FELLOW, Anthony R. American media history. 2013. ISBN 9781111348120.
  • Horňák, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Zlín : VeRBuM, 2018.
  • Chandler, Daniel, Munday, Rod. A dictionary of media and communication. Oxford, 2020. ISBN 978-0-19-884183-8.
  • McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
  • Večeřa, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 9788024741789.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr