Vyučující
|
-
Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie publika: typy, spůsoby konzumace médií, charakteristika 2. Psychologie mediální percepce 3. Porozumění mediálních obsahů 4. Percepce mediálních výpovědí vzhledem k typům publika 5. Účinky médií na psychiku příjemce: charakteristika účinků médií, účinky a účinnost médií, modely účinků 6. Typy účinků médií: fyziologické, kognitivní (poznávací), komunikační účinky médií 7. Typy účinků médií: hodnotové účinky médií (účinky médií na postoje), instrumentální (organizační) účinky médií-účinky médií na chování 8. Faktory ovlivňující mediální účinky - čas a frekvence kontaktu s médii, mediální produkt (obsah, forma), situační faktory, osobnost zprostředkovatele mediálního produktu, osobnost příjemce a vysílatele 9. Framing využívaný v mediální oblasti 10. Mediální výchova: charakteristika, cíle, realizace 11. Sociální postoje v mediální komunikaci 12. Negativní sociální postoje v mediální komunikaci: stereotyp, předsudek, diskriminace 13. Aktuální témata
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Odborné dovednosti |
---|
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy. |
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy. |
Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost struktury a vlastností publika |
Znalost struktury a vlastností publika |
Znalost účinků a účinnosti médií |
Znalost účinků a účinnosti médií |
Charakterizovat mediální výchovu |
Charakterizovat mediální výchovu |
Definovat sociální postoje a jejich složky |
Definovat sociální postoje a jejich složky |
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Odborné dovednosti |
---|
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
-
Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009.
-
Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
-
McNair, B. Sociologie žurnalistiky. Praha : Portál, 2004.
-
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
-
Pospíšil-Závodný, J., Závodná, L.S. Mediální výchova. Computer Media, 2020. ISBN 9788074024085.
-
Ramonet, I. Tyranie médií. Praha : Mladá Fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portáli, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
-
Rus-Mohl, Stephan. Žurnalistika: komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0158-8.
-
Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.
|