Předmět: Psychologie publika

« Zpět
Název předmětu Psychologie publika
Kód předmětu KUMK/MP4PP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psychologie publika: typy, spůsoby konzumace médií, charakteristika 2. Psychologie mediální percepce 3. Porozumění mediálních obsahů 4. Percepce mediálních výpovědí vzhledem k typům publika 5. Účinky médií na psychiku příjemce: charakteristika účinků médií, účinky a účinnost médií, modely účinků 6. Typy účinků médií: fyziologické, kognitivní (poznávací), komunikační účinky médií 7. Typy účinků médií: hodnotové účinky médií (účinky médií na postoje), instrumentální (organizační) účinky médií-účinky médií na chování 8. Faktory ovlivňující mediální účinky - čas a frekvence kontaktu s médii, mediální produkt (obsah, forma), situační faktory, osobnost zprostředkovatele mediálního produktu, osobnost příjemce a vysílatele 9. Framing využívaný v mediální oblasti 10. Mediální výchova: charakteristika, cíle, realizace 11. Sociální postoje v mediální komunikaci 12. Negativní sociální postoje v mediální komunikaci: stereotyp, předsudek, diskriminace 13. Aktuální témata

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií
Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Odborné dovednosti
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy.
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy.
Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znalost struktury a vlastností publika
Znalost struktury a vlastností publika
Znalost účinků a účinnosti médií
Znalost účinků a účinnosti médií
Charakterizovat mediální výchovu
Charakterizovat mediální výchovu
Definovat sociální postoje a jejich složky
Definovat sociální postoje a jejich složky
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Odborné dovednosti
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
  • Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009.
  • Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
  • McNair, B. Sociologie žurnalistiky. Praha : Portál, 2004.
  • McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
  • Pospíšil-Závodný, J., Závodná, L.S. Mediální výchova. Computer Media, 2020. ISBN 9788074024085.
  • Ramonet, I. Tyranie médií. Praha : Mladá Fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6.
  • Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portáli, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
  • Rus-Mohl, Stephan. Žurnalistika: komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0158-8.
  • Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr