Předmět: Psychologie médií

« Zpět
Název předmětu Psychologie médií
Kód předmětu KUMK/MP3PM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- psychologie médií - charakteristika, předmět zkoumání - aplikace psychologických teorii v mediální praxi - kompetence a vlastnosti novináře: (kompetence, psychické vlastnosti, bariéry výkonu povolání, kulturní determinace - mezilidské vztahy v pracovním prostředí' - chování novináře: (prosociální chování, kooperativní chování, kompetitivní chování) - osobnost novináře: (konflikt a jeho způsoby řešení, stres, jeho zvládání, sociální komunikace mimo pracovní prostředí, bariéry v komunikaci interního a externího charakteru) - osobnost novináře ve vztahu ke bio-psycho-sociální determinace vývoje osobnosti - "Já" koncept: sebevnímání - sebeuvědomění - sebevědomí, image novináře - struktura osobnosti (psychické vlastnosti osobnosti, výkonové vlastnosti) - schopnosti novináře (osobnosti-všeobecné schopnosti: inteligence, speciální / sociální schopnosti: empatie, asertivita, schopnost přesvědčovat, schopnost poslouchat) - tvořivost osobnosti novináře (typy kreativity, faktory kreativity, podmínky tvořivosti, překážky tvořivosti, řízení tvůrčích lidí, tvůrčí řízení) - temperament a charakter osobnosti novináře - motivace novináře - postoje novináře. - aktuální témata

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti.
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti.
Analysis, synthesis, deduction, induction, analogy, convergence, abstraction, comparison, creativity, purpose.
Analysis, synthesis, deduction, induction, analogy, convergence, abstraction, comparison, creativity, purpose.
Odborné dovednosti
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy.
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
znalost předmětu studia psychologie médií
znalost předmětu studia psychologie médií
knowledge of the subject of media psychology
knowledge of the subject of media psychology
přehled historie psychologie médií
přehled historie psychologie médií
an overview of the media psychology history
an overview of the media psychology history
znalost aplikování psychologických teorii v mediální oblasti
znalost aplikování psychologických teorii v mediální oblasti
knowledge of the application of psychological theories in the media field
knowledge of the application of psychological theories in the media field
znalost kompetencí novináře/žurnalisty
znalost kompetencí novináře/žurnalisty
knowledge of the juounalist competencies
knowledge of the juounalist competencies
znalost osobnosti komunikátora médií
znalost osobnosti komunikátora médií
knowledge of the media personality communicator
knowledge of the media personality communicator
Odborné dovednosti
analyzovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti
analyzovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti
analyse the principles of positive psychology in the media/marketing field
analyse the principles of positive psychology in the media/marketing field
definovat kompetence žurnalisty
definovat kompetence žurnalisty
define the competencies of a journalist
define the competencies of a journalist
analyzovat historii psychologie médií
analyzovat historii psychologie médií
analyse the history of media psychology
analyse the history of media psychology
analyzovat vybrané médium/žurnalistu
analyzovat vybrané médium/žurnalistu
analyse a selected media/journalist
analyse a selected media/journalist
navrhnout komunikační aktivity s ohledem na typ média
navrhnout komunikační aktivity s ohledem na typ média
design communication activities concerning the type of media
design communication activities concerning the type of media
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Demonstrace
Demonstrace
Odborné dovednosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Dill, Karen, ed. The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 780195398809.
  • Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
  • Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009.
  • Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
  • Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
  • Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
  • Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
  • McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
  • McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
  • Ramonet, I. Tyranie médií. Praha : Mladá Fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6.
  • Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portáli, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
  • Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.
  • Stever, G.S. et al. Understanding Media Psychology. Routledge. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr