Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do argumentace 2. Základy argumentační analýzy 3. Hodnocení argumentů 4. Argumentační klamy a manipulace 5. Pragmadialektika 6. Práce s obecenstvem 7. Strategické manévrování 8. "Hádka s blbcem" 9. Pravidla kritické diskuze 10. Vizuální argumentace 11. Praktické příklady argumentační analýzy 12. Praktické příklady argumentační analýzy II. 13. Závěrečné shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu argumentu. |
popsat strukturu argumentu. |
vysvětlit, co je to pragmadialektika a jaké nástroje používá. |
vysvětlit, co je to pragmadialektika a jaké nástroje používá. |
vyjmenovat základní argumentační fauly a manipulační techniky. |
vyjmenovat základní argumentační fauly a manipulační techniky. |
vyjmenovat a popsat dialektické cíle pragmadialektiky. |
vyjmenovat a popsat dialektické cíle pragmadialektiky. |
vysvětlit zásady vizuální argumentace. |
vysvětlit zásady vizuální argumentace. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat argumentaci v textu i mluveném projevu. |
identifikovat argumentaci v textu i mluveném projevu. |
extrahovat a vyjádřit argumenty v jasné podobě, odhalit jejich strukturu a implicitní předpoklady. |
extrahovat a vyjádřit argumenty v jasné podobě, odhalit jejich strukturu a implicitní předpoklady. |
identifikovat základní argumentační fauly v každodenní komunikaci. |
identifikovat základní argumentační fauly v každodenní komunikaci. |
ohodnotit argumentaci z hlediska pragmadialektických cílů a využívat vzhledem k oponentu/obecenstvu prostředky strategického manévrování. |
ohodnotit argumentaci z hlediska pragmadialektických cílů a využívat vzhledem k oponentu/obecenstvu prostředky strategického manévrování. |
interpretovat vizuální argumentaci. |
interpretovat vizuální argumentaci. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Eemeren, F. H. Grootendorst, R. Henkemans, A. F. S. Argumentation. Analysis, Evaluation, Presentation. London, 2002.
-
Eemeren, Frans, H. et al. Handbook of Argumentation Theory. Dordrech: Springer, 2014. ISBN 978-90-481-9472-8.
-
Eemeren, Frans; Henkemans, A. F. Argumentation: Analysis and Evaluation. Routlege, 2016. ISBN 10-113822507X.
-
Hurley, Patrick J. A concise introduction to logic. 10th ed. Belmont : Thomson, 2008. ISBN 978-0-495-50383-5.
-
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno. Masarykova univerzita, 2014.
-
Rottenberg, A., T. The Structure of Argument. St. Martin, 2006.
-
Szymanek, K. Umění argumentace-Úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc: UP, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
-
Walton, Douglas. Infromal Logic. A Pragmatic Approach. Cambridge: UP, 2008.
-
Weston, Anthony. A Rulebook for Arguments, Fifth Edition. Indianapolis, 2018. ISBN 978-1624666544.
|