Vyučující
|
-
Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie publika: typy, spůsoby konzumace médií, charakteristika 2. Psychologie mediální percepce 3. Porozumění mediálních obsahů 4. Percepce mediálních výpovědí vzhledem k typům publika 5. Účinky médií na psychiku příjemce: charakteristika účinků médií, účinky a účinnost médií, modely účinků 6. Typy účinků médií: fyziologické, kognitivní (poznávací), komunikační účinky médií 7. Typy účinků médií: hodnotové účinky médií (účinky médií na postoje), instrumentální (organizační) účinky médií-účinky médií na chování 8. Faktory ovlivňující mediální účinky - čas a frekvence kontaktu s médii, mediální produkt (obsah, forma), situační faktory, osobnost zprostředkovatele mediálního produktu, osobnost příjemce 9. Framing využívaný v mediální oblasti 10. Mediální výchova: charakteristika, cíle, realizace 11. Sociální postoje v mediální komunikaci 12. Negativní sociální postoje v mediální komunikaci: stereotyp, předsudek, diskriminace 13. Aktuální témata
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
Odborné dovednosti |
---|
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy |
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost struktury a vlastností publika |
Znalost struktury a vlastností publika |
Znalost účinků a účinnosti médií |
Znalost účinků a účinnosti médií |
Charakterizovat mediální výchovu |
Charakterizovat mediální výchovu |
Definovat sociální postoje a jejich složky |
Definovat sociální postoje a jejich složky |
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Odborné dovednosti |
---|
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Dill, Karen, ed. The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 780195398809.
-
Hradiská , E. Brečka , S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009, 2009.
-
Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
-
Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
-
Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
-
Jirák, Jan; Pavličíková, Helena. Média pod lupou: (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 9788087415702.
-
McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
-
Pospíšil-Závodný, J., Závodná, L.S. Mediální výchova. Computer Media, 2020.
-
Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Portál, 2000.
|