Vyučující
|
-
Káčerková Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Základní souvislosti reklamy, propagace a marketingové komunikace, vznik reklamy. 3. Charakteristika reklamy ve vztahu ke středověkému vývoji lidské společnosti. 4. Historie reklamy v USA 5. Vývoj dalších forem marketingové komunikace. 6-8. Počátky novinové inzerce. 9.-10. Vliv technologických vynálezů na podobu reklamy, osobnosti oboru reklamy. 11. Počátky reklamního oboru na českém území. 12. Fenomén Baťa a jeho odraz v reklamě. 13. Vývoj reklamy u nás od druhé světové války do současnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 45 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pro absolvování předmětu nejsou specifikovány žádné předpoklady. |
Pro absolvování předmětu nejsou specifikovány žádné předpoklady. |
Výsledky učení |
---|
Studenti získají poznatky o historických souvislostech, které jim dají nadhled, potřebný nejen při analýze kampaní konkurence, ale i při tvorbě vlastních aktivit. Inspirativně při tvorbě propagačních prostředků by mělo působit i poznání prací osobností reklamního světa. |
Studenti získají poznatky o historických souvislostech, které jim dají nadhled, potřebný nejen při analýze kampaní konkurence, ale i při tvorbě vlastních aktivit. Inspirativně při tvorbě propagačních prostředků by mělo působit i poznání prací osobností reklamního světa. |
Student je schopen popsat počátky vývoje marketingových komunikací v antice. |
Student je schopen popsat počátky vývoje marketingových komunikací v antice. |
Student dokáže definovat jednotlivé části modelu 4V. |
Student dokáže definovat jednotlivé části modelu 4V. |
Student zná historické souvislosti základních nástrojů MK. |
Student zná historické souvislosti základních nástrojů MK. |
Student dokáže vyjmenovat vybrané osobnosti historie reklamy. |
Student dokáže vyjmenovat vybrané osobnosti historie reklamy. |
Student je schopen popsat historický vývoj vybraných světových značek. |
Student je schopen popsat historický vývoj vybraných světových značek. |
Odborné dovednosti |
---|
Student se umí orientovat v základních technologických vynálezech, které znamenaly stěžejní milníky v historii MK. |
Student se umí orientovat v základních technologických vynálezech, které znamenaly stěžejní milníky v historii MK. |
Student je schopen kriticky uvažovat o moderních formách marketingových komunikací. |
Student je schopen kriticky uvažovat o moderních formách marketingových komunikací. |
Student dokáže využít znalostí historického vývoje značek pro kritické porovnání se současnými trendy. |
Student dokáže využít znalostí historického vývoje značek pro kritické porovnání se současnými trendy. |
Student dokáže zařadit jednotlivé formáty MK do relevantního historického období. |
Student dokáže zařadit jednotlivé formáty MK do relevantního historického období. |
Student dokáže rozpoznat využití motivů z věhlasných reklamních kampaních v současných reklamních komunikátech. |
Student dokáže rozpoznat využití motivů z věhlasných reklamních kampaních v současných reklamních komunikátech. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Hlouchová, Kateřina. Proměny československé reklamy 1918-1989. Brno: Václav Klemm, 2015. ISBN 978-80-87713-12-9.
-
HORŇÁK, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Zlín: VeRBum, 2018. ISBN 978-80-87500-94-1.
-
KOTYZOVÁ, Pavla a Lenka HARANTOVÁ. Propagace firmy Baťa do roku 1939. Zlín : VeRBuM, 2015. ISBN 978-80-87500-70-5.
-
PAVLŮ, Dušan. Reklub 1927-1949: kapitoly z dějin československé reklamy. Praha: Professional Publishing, 2017. ISBN 978-80-88260-00-4.
-
RICHARDS, Jef I. A history of advertising: the first 300,000 years. Lanham: Rowman & Littlefield, 2022. ISBN 978-1-5381-4121-2.
-
SMITH, Ian Haydn. Filmové plakáty: ďejiny jednoho média. V Praze: Slovart, 2021. ISBN 978-80-7529-625-2.
-
TÁBORSKÝ, Ondřej a ČESÁLKOVÁ, Lucie. Spotřební imaginace státního socialismu: reklama v Československu 1948-1989. Praha: Národní muzeum, 2022. ISBN 978-80-7036-710-0.
-
TUNGATE, Mark. Adland: a global history of advertising. London: KoganPage, 2013. ISBN 978-0-7494-6431-8.
-
WITKOWSKI, Terrence H. Sources for advertising and marketing history at the McCracken Research Library, Buffalo Bill Center of the West. Journal of Historical Research in Marketing. Online, 2021.
|