Vyučující
|
-
Göttlichová Marcela, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Evropská novodobá kultura (raný novověk): renesance - humanismus, renesance v Itálii (quattrocento, cinquecento, pozdní renesance, manýrismus), antropocentrismus kultury. 2. Renesance mimo Itálii - renesance v Holandsku, Německu a zaalpských zemích; vliv měšťanů na vývoj kulturních změn. 3. Evropská novodobá kultura (vyspělý novověk): baroko - epocha ve vývoji evropského společenského, politického a kulturního života; barokní sloh v Itálii. 4. Projevy barokního slohu v zemích Evropy; rokoko. 5. Evropská novodobá kultura (doba nejnovější): klasicismus - návaznost na ideály renesance stavějící na osvědčených a zavedených tradičních modelech a postupech; osvícenství - osvícenský klasicismus; empír; 6. Konec epochy jednotných slohů: romantismus - jeden z posledních velkých evropských uměleckých slohů zasahující do všech oblastí života; individualismus, subjektivismus a modernismus. 7. Realismus jako protest proti lidským konvencím, doznívání celostních uměleckých stylů v Evropě a předpoklady rozvoje moderního umění. 8. Evropské moderní umění I: moderna (období 2. poloviny 19.století a počátku 20. století) - impresionismus a jeho kořeny. 9. Postimpresionismus a neoimpresionismus - přelom století a jeho odraz v kulturním pojetí. 10. Secese - poslední umělecký sloh, jenž dokázal vtisknout své umělecké znaky všem projevům moderního života, vytvořit módu a životní styl konce 19. a počátku 20. století. 11. Kulturní a umělecké hnutí první poloviny 20. století: avantgardní umění - etapa ve vývoji moderního umění prezentující poslední vývojovou fázi novodobého umění v kontinuitě s antitradicionalismem a společenskou revoltou moderny. 12. Nejvýznačnější proudy, hnutí a směry avantgardy. 13. Příprava společnosti druhé poloviny 20. století na přechod k postmodernímu umění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Propojení získaných znalostí v rámci předmětu MPDK1 v zimním semestru. |
Propojení získaných znalostí v rámci předmětu MPDK1 v zimním semestru. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Odborné znalosti na základě absolvování kurzu v rámci oblastí: |
Odborné znalosti na základě absolvování kurzu v rámci oblastí: |
1. antropocenrismus kultury starověku, základ počátků evropské novodobé kultury; |
1. antropocenrismus kultury starověku, základ počátků evropské novodobé kultury; |
2. charakteristika pravidelnosti střídání základních hybných sil, primární dvojice tendencí (antropocentrismu vs. teocentrismu), v odrazu jednotlivých oblastí umění (architektura, sochařství, malířství,...) a vlivu společenských změn; |
2. charakteristika pravidelnosti střídání základních hybných sil, primární dvojice tendencí (antropocentrismu vs. teocentrismu), v odrazu jednotlivých oblastí umění (architektura, sochařství, malířství,...) a vlivu společenských změn; |
3. konec epochy jednotných slohů v kontinuitě s dozníváním celostních uměleckých stylů v Evropě; |
3. konec epochy jednotných slohů v kontinuitě s dozníváním celostních uměleckých stylů v Evropě; |
4. předpoklady a specifika rozvoje evropského moderního umění (moderna); |
4. předpoklady a specifika rozvoje evropského moderního umění (moderna); |
5. odraz specifik nejvýznačnější proudů, hnutí a směrů avantgardy v tvorbě jejich hlavních představitelů. |
5. odraz specifik nejvýznačnější proudů, hnutí a směrů avantgardy v tvorbě jejich hlavních představitelů. |
Odborné dovednosti |
---|
Získané dovednosti na základě absolvování kurzu: |
Získané dovednosti na základě absolvování kurzu: |
1. porozumění vizuálním objektům jednotlivých oblastí umění (architektura, sochařství, malířství,...) z pohledu dobových forem, stylů i funkcí; |
1. porozumění vizuálním objektům jednotlivých oblastí umění (architektura, sochařství, malířství,...) z pohledu dobových forem, stylů i funkcí; |
2. schopnost interpretace vizuálních děl (verbální i písemná); |
2. schopnost interpretace vizuálních děl (verbální i písemná); |
3. porozumění vizuálním objektům v jejich nejrůznějších projevech v odrazu společenských změn v kontinuitě s jejich komunikační funkcí; |
3. porozumění vizuálním objektům v jejich nejrůznějších projevech v odrazu společenských změn v kontinuitě s jejich komunikační funkcí; |
4. rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností; |
4. rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností; |
5. utváření autonomního názoru v reflexi percepce historického náhledu v kontinuitě se současným uměním. |
5. utváření autonomního názoru v reflexi percepce historického náhledu v kontinuitě se současným uměním. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Projekce (statická, dynamická) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Bendová, Eva; Machalíková, Pavla. Kariéra s paletou. Brno: Books&PipesPublishing, 2019.
-
Beranová, Věra. Průvodce po světě současné estetiky. Slušovice: Monument, 2017. ISBN 978-80-88143-13-0.
-
BURCKHARD, Jacob. Kultura renesance v Itálii. Praha: Rybka Publishers, 2013. ISBN 978-80-87067-08-6.
-
ECO, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2015. ISBN 80-7203-677-7.
-
ECO, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2015. ISBN 978-80-7203-893-0.
-
FOSTER, Hal, et al. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart CZ, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-73919-75-7.
-
GRAHAM-DIXON, Andrew. Příběh malířství: Jak se dělalo umění. Praha: Grada Publishing, a.s., 2021. ISBN 978-80-271-1348-4.
-
Hodge, Susie. Stručný příběh moderního umění: kapesní průvodce klíčovými směry, díly, tématy a terchnikami. Praha : Grada, 2019. ISBN 9788027120789.
-
HONOUR, Hugh, and FLEMING, John. The Visual Arts: A History. London: Orion Publishing Group, 2013. ISBN 9781780671178.
-
Kulka, Tomáš. Umění a jeho hodnoty. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-2736-2.
-
Mikš, František. Gombrich : tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii umění. Brno : Barrister & Principal, 2008. ISBN 978-80-7364-045-3.
-
Mikš, František. Gombrich: Tajemství obrazu a jazyk umění: Pozvání k dějinám a teorii umění. Brno: Barrister a Principal, 2017. ISBN 978-80-7485-030-1.
-
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury III.. Praha: Idea servis, 2021. ISBN 978-80-85970-99-9.
-
Mráz, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II.. Praha: Idea servis, 2016. ISBN 978-80-8597-089-0.
-
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury IV.. Praha: Idea servis, 2020. ISBN 978-80-85970-98-2.
-
PIOJAN, José. Dějiny umění 10. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0218-2.
-
PIOJAN, José. Dějiny umění 11. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0449-5.
-
PIOJAN, José. Dějiny umění 5. Praha: Knižní klub, 1999. ISBN 80-242-0024-4.
-
PIOJAN, José. Dějiny umění 6. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0141-0.
-
PIOJAN, José. Dějiny umění 7. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0140-2.
-
PIOJAN, José. Dějiny umění 8. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0216-6.
-
PIOJAN, José. Dějiny umění 9. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0217-4.
-
RUHRBERG, Karl a kol. Umění 20. století [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. 2. vyd.. Praha: Slovart, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7391-572-8.
-
TOMAN, Rolf (ed.). Baroko: Architektura, sochařství, malířství. Praha: Slovart CZ, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7209-771-5.
-
Vaněk, Jiří. Filosofie v kultuře západní tradice. Praha: ARSCI, 2013. ISBN 9788074200366.
|