Předmět: Current Trends in Czech Design II

« Zpět
Název předmětu Current Trends in Czech Design II
Kód předmětu KKTS/XCTD2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Současný design se vyznačuje různorodým přístupem a tvorbou. Nově vidíme design z hlediska ekologického, vzhledem k užitým technologiím a materiálům, ať už tradičním anebo alternativním. Tento směr se stává svébytným ve svém vývoji a podíl ekologického nazírání na design se prohlubuje ať už směrem technologickým (recyklace), anebo z hlediska celospolečenského vlivem snižování nákladů na výrobu, omezováním exhalace při výrobě, využíváním stávajících materiálových zdrojů. V kurzu XCTD2 se těmito problémy a ještě dalšími současnými tendencemi budeme zabývat v rozsahu našeho území a z pohledu naší společnosti v souvislosti s nejhlubšími tradicemi českého průmyslového, produktového a grafického designu a architektury. Součástí výuky bude také seznámení s aktuální tvorbou českých designérů. Obsah předmětu: 1. Úvod - rozvoj stávajících a vznik nových vzdělávacích institucí pro designéry od 90. let 20. století 2. Významné osobnosti českého designu od 90. let do současnosti 3.-4. Nejstarší generace designérů dříve působících v tuzemsku i zahraničí a jejich význam pro rozvoj designérské pedagogiky i praxe (Eva Jiřičná, Jan Kaplický, Bořek Šípek, Jiří Pelcl, František Burian) 5.-6. Střední a mladá generace designérů a designérských studií od 90. let (Olgoj Chorchoj, Rony Plesl, Jan Čapek a další) 7. Od národních podniků k privatizaci a vzniku nových firem - tuzemští výrobci spolupracující s designéry a charakteristika jejich produkce 8.-9. Nejvýznamnější producenti v oblasti českého designu a firmy spolupracující s designéry v různých oborech od designu nábytku po design skla (TON, Tescoma, mmcité/egoé, Lasvit, Preciosa a další) 10.-11. Prezentace designu v současnosti v tuzemském prostředí (Designblok, Bienále Brno (b. grafického designu), Zlin Design Week) 12.-13. Výzvy pro současný český design v oblasti ekologie a udržitelnosti

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 112 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu.
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu.
Předpokladem je znalost anglického jazyka.
Předpokladem je znalost anglického jazyka.
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit rozdíly v organizaci práce designérů před a po roce 1989 (resp. ve státem řízeném hospodářství a kapitalismu)
vysvětlit rozdíly v organizaci práce designérů před a po roce 1989 (resp. ve státem řízeném hospodářství a kapitalismu)
popsat hlavní mezníky vývoje českého designu od počátku 90. let až po současnost
popsat hlavní mezníky vývoje českého designu od počátku 90. let až po současnost
rozpoznat specifika tuzemského vývoje designu
rozpoznat specifika tuzemského vývoje designu
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a charakterizovat jejich tvorbu
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a charakterizovat jejich tvorbu
vyjmenovat důležité české výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují
vyjmenovat důležité české výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují
Odborné dovednosti
samostatně se orientovat v současném dění v českém designu
samostatně se orientovat v současném dění v českém designu
kriticky zhodnotit současný stav českého designu
kriticky zhodnotit současný stav českého designu
rozlišit polohy designu od průmyslového až po konceptuální design či art design a definovat jejich specifika
rozlišit polohy designu od průmyslového až po konceptuální design či art design a definovat jejich specifika
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu
orientovat se v oblasti hlavních prezentací českého designu v současnosti a dokáže pojmenovat jejich odlišné formáty
orientovat se v oblasti hlavních prezentací českého designu v současnosti a dokáže pojmenovat jejich odlišné formáty
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
  • Iva Knobloch, Radim Vondráček. Design v českých zemích 1900 - 2000. Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
  • Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2005.
  • KOLESÁR, Zdeno et al. Design ve službách trvale udržitelného rozvoje. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací, 2017.
  • OLGOJ CHORCHOJ, HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, KORYČÁNEK, Rostislav, ed. OCH!: Olgoj Chorchoj: logika emoce. Praha, 2016.
  • Oliveti, Chiara. Design. Praha : Slovart ; Warszawa : Solis ; Budapest : Vince kiadó, 2009. ISBN 978-80-7391-330-4.
  • PAULY, J., HULÁK, J. DESIGNPRO. Český průmyslový design 1990 ? 2010. Praha : Jindřich Dušek ? Signum, 2010. ISBN 978-80-903531-0-7.
  • PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2012.
  • VELČOVSKÝ, Maxim. Maxim Velčovský: vše za 39. Brno, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr