Vyučující
|
-
Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Současný design se vyznačuje různorodým přístupem a tvorbou. Nově vidíme design z hlediska ekologického, vzhledem k užitým technologiím a materiálům, ať už tradičním anebo alternativním. Tento směr se stává svébytným ve svém vývoji a podíl ekologického nazírání na design se prohlubuje ať už směrem technologickým (recyklace), anebo z hlediska celospolečenského vlivem snižování nákladů na výrobu, omezováním exhalace při výrobě, využíváním stávajících materiálových zdrojů. V kurzu XCTD2 se těmito problémy a ještě dalšími současnými tendencemi budeme zabývat v rozsahu našeho území a z pohledu naší společnosti v souvislosti s nejhlubšími tradicemi českého průmyslového, produktového a grafického designu a architektury. Součástí výuky bude také seznámení s aktuální tvorbou českých designérů. Obsah předmětu: 1. Úvod - rozvoj stávajících a vznik nových vzdělávacích institucí pro designéry od 90. let 20. století 2. Významné osobnosti českého designu od 90. let do současnosti 3.-4. Nejstarší generace designérů dříve působících v tuzemsku i zahraničí a jejich význam pro rozvoj designérské pedagogiky i praxe (Eva Jiřičná, Jan Kaplický, Bořek Šípek, Jiří Pelcl, František Burian) 5.-6. Střední a mladá generace designérů a designérských studií od 90. let (Olgoj Chorchoj, Rony Plesl, Jan Čapek a další) 7. Od národních podniků k privatizaci a vzniku nových firem - tuzemští výrobci spolupracující s designéry a charakteristika jejich produkce 8.-9. Nejvýznamnější producenti v oblasti českého designu a firmy spolupracující s designéry v různých oborech od designu nábytku po design skla (TON, Tescoma, mmcité/egoé, Lasvit, Preciosa a další) 10.-11. Prezentace designu v současnosti v tuzemském prostředí (Designblok, Bienále Brno (b. grafického designu), Zlin Design Week) 12.-13. Výzvy pro současný český design v oblasti ekologie a udržitelnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 112 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu. |
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu. |
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit rozdíly v organizaci práce designérů před a po roce 1989 (resp. ve státem řízeném hospodářství a kapitalismu) |
vysvětlit rozdíly v organizaci práce designérů před a po roce 1989 (resp. ve státem řízeném hospodářství a kapitalismu) |
popsat hlavní mezníky vývoje českého designu od počátku 90. let až po současnost |
popsat hlavní mezníky vývoje českého designu od počátku 90. let až po současnost |
rozpoznat specifika tuzemského vývoje designu |
rozpoznat specifika tuzemského vývoje designu |
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a charakterizovat jejich tvorbu |
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a charakterizovat jejich tvorbu |
vyjmenovat důležité české výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
vyjmenovat důležité české výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně se orientovat v současném dění v českém designu |
samostatně se orientovat v současném dění v českém designu |
kriticky zhodnotit současný stav českého designu |
kriticky zhodnotit současný stav českého designu |
rozlišit polohy designu od průmyslového až po konceptuální design či art design a definovat jejich specifika |
rozlišit polohy designu od průmyslového až po konceptuální design či art design a definovat jejich specifika |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
orientovat se v oblasti hlavních prezentací českého designu v současnosti a dokáže pojmenovat jejich odlišné formáty |
orientovat se v oblasti hlavních prezentací českého designu v současnosti a dokáže pojmenovat jejich odlišné formáty |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
Iva Knobloch, Radim Vondráček. Design v českých zemích 1900 - 2000. Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
-
Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2005.
-
KOLESÁR, Zdeno et al. Design ve službách trvale udržitelného rozvoje. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací, 2017.
-
OLGOJ CHORCHOJ, HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, KORYČÁNEK, Rostislav, ed. OCH!: Olgoj Chorchoj: logika emoce. Praha, 2016.
-
Oliveti, Chiara. Design. Praha : Slovart ; Warszawa : Solis ; Budapest : Vince kiadó, 2009. ISBN 978-80-7391-330-4.
-
PAULY, J., HULÁK, J. DESIGNPRO. Český průmyslový design 1990 ? 2010. Praha : Jindřich Dušek ? Signum, 2010. ISBN 978-80-903531-0-7.
-
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2012.
-
VELČOVSKÝ, Maxim. Maxim Velčovský: vše za 39. Brno, 2016.
|