Vyučující
|
-
Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Současný design se vyznačuje různorodým přístupem a tvorbou. Nově vidíme design z hlediska ekologického, vzhledem k užitým technologiím a materiálům, ať už tradičním anebo alternativním. Tento směr se stává svébytným ve svém vývoji a podíl ekologického nazírání na design se prohlubuje ať už směrem technologickým (recyklace), anebo z hlediska celospolečenského vlivem snižování nákladů na výrobu, omezováním exhalace při výrobě, využíváním stávajících materiálových zdrojů. V kurzu XCTD2 se těmito problémy a ještě dalšími současnými tendencemi budeme zabývat v rozsahu našeho území a z pohledu naší společnosti v souvislosti s nejhlubšími tradicemi českého průmyslového, produktového a grafického designu a architektury. Součástí výuky bude také seznámení s aktuální tvorbou českých designérů. Obsah předmětu: 1. Úvod - rozvoj stávajících a vznik nových vzdělávacích institucí pro designéry od 90. let 20. století 2. Významné osobnosti českého designu od 90. let do současnosti 3.-4. Nejstarší generace designérů dříve působících v tuzemsku i zahraničí a jejich význam pro rozvoj designérské pedagogiky i praxe (Eva Jiřičná, Jan Kaplický, Bořek Šípek, Jiří Pelcl, František Burian) 5.-6. Střední a mladá generace designérů a designérských studií od 90. let (Olgoj Chorchoj, Rony Plesl, Jan Čapek a další) 7. Od národních podniků k privatizaci a vzniku nových firem - tuzemští výrobci spolupracující s designéry a charakteristika jejich produkce 8.-9. Nejvýznamnější producenti v oblasti českého designu a firmy spolupracující s designéry v různých oborech od designu nábytku po design skla (TON, Tescoma, mmcité/egoé, Lasvit, Preciosa a další) 10.-11. Prezentace designu v současnosti v tuzemském prostředí (Designblok, Bienále Brno (b. grafického designu), Zlin Design Week) 12.-13. Výzvy pro současný český design v oblasti ekologie a udržitelnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu. |
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu. |
Výsledky učení |
---|
Student získá přehled o současném stavu a tendencích českého designu, schopnost tvorby vlastního pohledu a erudovaného názoru na tuto problematiku. Samostatně se orientuje v současném dění v českém designu. |
Student získá přehled o současném stavu a tendencích českého designu, schopnost tvorby vlastního pohledu a erudovaného názoru na tuto problematiku. Samostatně se orientuje v současném dění v českém designu. |
Vyučovací metody |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
Iva Knobloch, Radim Vondráček. Design v českých zemích 1900 - 2000. Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
-
Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2005.
-
KOLESÁR, Zdeno et al. Design ve službách trvale udržitelného rozvoje. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací, 2017.
-
OLGOJ CHORCHOJ, HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, KORYČÁNEK, Rostislav, ed. OCH!: Olgoj Chorchoj: logika emoce. Praha, 2016.
-
Oliveti, Chiara. Design. Praha : Slovart ; Warszawa : Solis ; Budapest : Vince kiadó, 2009. ISBN 978-80-7391-330-4.
-
PAULY, J., HULÁK, J. DESIGNPRO. Český průmyslový design 1990 ? 2010. Praha : Jindřich Dušek ? Signum, 2010. ISBN 978-80-903531-0-7.
-
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2012.
-
VELČOVSKÝ, Maxim. Maxim Velčovský: vše za 39. Brno, 2016.
|