Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Anatomie písmových znaků 2. Písmová osnova 3. Střední výška písma 4. Číslice 5. Dynamická antikva 6. Měření písma 7. Kuželka 8. Výběrové prostrkání 9. Rodina písma
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- student se umí na základě typografického manuálu orientovat v základní oborové terminologii |
- student se umí na základě typografického manuálu orientovat v základní oborové terminologii |
- student umí vysvětlit stavbu litery a její posazení v osnově |
- student umí vysvětlit stavbu litery a její posazení v osnově |
- student umí popsat tři skupiny klasifikace tiskového písma |
- student umí popsat tři skupiny klasifikace tiskového písma |
- student umí definovat typografické druhy číslic a jejich použití |
- student umí definovat typografické druhy číslic a jejich použití |
- student umí definovat pomocná pravidla tvorby mezislovních mezer |
- student umí definovat pomocná pravidla tvorby mezislovních mezer |
Odborné dovednosti |
---|
- student dovede vytvořit anatomii trojice liter podle kánonu jejich stavby |
- student dovede vytvořit anatomii trojice liter podle kánonu jejich stavby |
- student dovede odpozorovat principy stavby liter a uplatnit je v abecedním systému |
- student dovede odpozorovat principy stavby liter a uplatnit je v abecedním systému |
- student dovede vytvořit titulek sazby se správnými proporcemi mezer mezi písmeny |
- student dovede vytvořit titulek sazby se správnými proporcemi mezer mezi písmeny |
- student dovede včlenit číslice do titulkové sazby textu |
- student dovede včlenit číslice do titulkové sazby textu |
- student dovede vytvořit sazbu malého orientačního prvku (tabule) s gradací textu |
- student dovede vytvořit sazbu malého orientačního prvku (tabule) s gradací textu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Doporučená literatura
|
-
BERAN, Vladimír. Aktualizovaný typografický manuál. Praha: Kafka design, 2016. ISBN 8090182402.
-
HALEY, Allan. Typography Referenced. Beverly Miami: Rockport Publishers, 2012. ISBN 9781592537020.
-
CHENG, Karen. Designing Type.. New Heaven: Yale University Press, 2005. ISBN 9780300111507.
-
MUZIKA, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. Praha: Paseka, 2005. ISBN 8071857408.
-
SEDDON, Tony. Lets talk Type: An Essential Lexicon of Type Terms. London: Thames and Hudson, 2016. ISBN 9780500292297.
-
ŠTORM, František. Eseje o typografii. Revolver Revue, 2008. ISBN 9788087037157.
|