Vyučující
|
-
Maňasová Hradská Helena, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Aplikace teoretických konceptů vizuálních studií a poznatků z dějin vizuální kultury vede studenty k hlubšímu porozumění vybraným příkladům z aktuálních výstav, vyhlášení cen, aj. událostí ze světa současného světového a českého výtvarného umění a vizuální kultury. V rámci diskuse nad vybranými tématy napomáhá studentům pochopit a popsat jejich vlastní tvorbu a procvičuje jejich schopnosti posuzovat a pojmenovávat dění v současné kultuře. Osnova předmětu se každý rok přizpůsobuje aktuálním událostem, přesto sleduje konstantně širší témata jako globalizace, identita a tělo, umění a trh, politizace a participace, média a propaganda, objekt a prostor, přechod k udržitelné společnosti, paměť atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
Výsledky učení |
---|
Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
Znalost příkladů uměleckých děl vážících se k tématům jako globalizace, identita a tělo, umění a trh, politizace a participace, média a propaganda, objekt a prostor, přechod k udržitelné společnosti, paměť atd. |
Znalost příkladů uměleckých děl vážících se k tématům jako globalizace, identita a tělo, umění a trh, politizace a participace, média a propaganda, objekt a prostor, přechod k udržitelné společnosti, paměť atd. |
Student získá znalosti o dlouhodobě výrazných osobnostech světového současného umění |
Student získá znalosti o dlouhodobě výrazných osobnostech světového současného umění |
Student bude rozeznávat nejdůležitější typy světových přehlídek současného umění |
Student bude rozeznávat nejdůležitější typy světových přehlídek současného umění |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikace teoretických konceptů vizuálních studií a poznatků z dějin vizuální kultury do vlastní tvůrčí praxe |
Aplikace teoretických konceptů vizuálních studií a poznatků z dějin vizuální kultury do vlastní tvůrčí praxe |
Hlubšímu porozumění vybraným příkladům z aktuálních výstav, vyhlášení cen, aj. událostí ze světa současného světového a českého výtvarného umění a vizuální kultury. |
Hlubšímu porozumění vybraným příkladům z aktuálních výstav, vyhlášení cen, aj. událostí ze světa současného světového a českého výtvarného umění a vizuální kultury. |
Schopnost diskutovat, pochopit a popsat vlastní tvorbu a roli v současné vizuální kultuře |
Schopnost diskutovat, pochopit a popsat vlastní tvorbu a roli v současné vizuální kultuře |
Posuzovat a pojmenovávat dění v současné kultuře. |
Posuzovat a pojmenovávat dění v současné kultuře. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
DRDOVÁ, Lucie, ŠEVČÍKOVÁ, Lucie a Eva ŽÁKOVÁ, ed. Czech contemporary art guide. 2012. ISBN 978-80-7008-294-2.
-
Hal Foster et al. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha, 2007.
-
HICKS, Alistair. Průvodce světem současného umění.
-
Hoffman, Jens. Show Time: The 50 most influental exhibitions of contemporary art. D.A.P. / Distributed Art Publishers, Inc., 2014. ISBN 9780500239117.
-
HORÁČEK, Radek a ZÁLEŠÁK, Jan a kol. Aktuální otázky zprostředkování umění ? Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova.. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Igor Zhoř. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha, 1992.
-
Jarošová, Helena. Současná česká móda. Vyd. 1. Praha : Allcore, 2002. ISBN 8090315100.
-
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Národní galerie, 2000.
-
Thompson, Don. Jak prodat vycpaného žraloka (za 12 miliónů dolarů). Zlín, 2010. ISBN 978-80-87162-58-3.
-
Tomáš Pospiszyl. Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film).
|