Předmět: Metodika výstav

« Zpět
Název předmětu Metodika výstav
Kód předmětu KKTS/MD9MV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horňáková Ladislava, Mgr.
Obsah předmětu
Předmět seznamuje student(k)y s procesem tvorby výstav, se současnými trendy a kauzami, které jsou spojené s výstavním designem, managementem a organizací výstavních počinů nejen v kontextu postmoderního umění a designu. Obsahuje témata jako Obecná terminologie, Muzeum a muzejní výstavnictví, Výstava versus expozice, Muzeum a edukace, Sbírka a sbírkotvorný proces/Muzeálie, muzealita a muzealizace. Ochrana sbírkových předmětů v kontextu výstavy, Historické souvislosti muzejního výstavnictví a vystavování, Tvorba výstavy, Návrh, námět, libreto, scénář, Realizace výstavy/Technické řešení výstavy, či Evaluace a závěrečná fáze výstavy.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti by měli definovat pojem muzeum /muzeum umění, shrnout kategorii muzejního výstavnictví, rozlišit výstavu a expozici, definovat pojem sbírka a způsoby její ochrany, popsat sbírkotvorný proces, pracovat s pojmy z oblasti muzejnictví, shrnout historické souvislosti muzejního výstavnictví a vystavování a popsat odborné a edukační přístupy v galerijním a muzejním prostředí. Na základě teorie i praktických zkušeností definovat pojmy spojené s tvorbou a plánováním výstavy, vytyčit hlavní cíle realizační fáze výstavy, navrhnout možnosti technického řešení výstavy a její evaluaci a na základě těchto znalostí vytvořit plán realizace vlastní výstavy.
Studenti by měli definovat pojem muzeum /muzeum umění, shrnout kategorii muzejního výstavnictví, rozlišit výstavu a expozici, definovat pojem sbírka a způsoby její ochrany, popsat sbírkotvorný proces, pracovat s pojmy z oblasti muzejnictví, shrnout historické souvislosti muzejního výstavnictví a vystavování a popsat odborné a edukační přístupy v galerijním a muzejním prostředí. Na základě teorie i praktických zkušeností definovat pojmy spojené s tvorbou a plánováním výstavy, vytyčit hlavní cíle realizační fáze výstavy, navrhnout možnosti technického řešení výstavy a její evaluaci a na základě těchto znalostí vytvořit plán realizace vlastní výstavy.
Výsledky učení
Student ovládá obecnou terminologii z oblasti muzejního/galerijního výstavnictví.
Student ovládá obecnou terminologii z oblasti muzejního/galerijního výstavnictví.
Umí definovat základní pojmy - co je muzejní/galerijní výstava a expozice, sbírka a sbírkotvorný proces, muzeálie, muzealita a muzealizace.
Umí definovat základní pojmy - co je muzejní/galerijní výstava a expozice, sbírka a sbírkotvorný proces, muzeálie, muzealita a muzealizace.
Popsat teoreticky proces tvorby vlastní výstavy včetně volby místa, vizuálního stylu a designu.
Popsat teoreticky proces tvorby vlastní výstavy včetně volby místa, vizuálního stylu a designu.
Definovat klíčové problémy pro vypracování úkolu - realizace vlastní prezentace.
Definovat klíčové problémy pro vypracování úkolu - realizace vlastní prezentace.
Zdůvodnit volbu použitých postupů, výběru prostoru, technologií a materiálů pro zpracování úkolu.
Zdůvodnit volbu použitých postupů, výběru prostoru, technologií a materiálů pro zpracování úkolu.
Popsat metody použité při zpracování úkolu.
Popsat metody použité při zpracování úkolu.
Obhájit volbu způsobu prezentace, propagace a vizualizace.
Obhájit volbu způsobu prezentace, propagace a vizualizace.
Na základě evaluace zaujmout kritické stanovisko.
Na základě evaluace zaujmout kritické stanovisko.
Formulovat teoretické koncepty.
Formulovat teoretické koncepty.
Odborné dovednosti
Zvolit si téma a adekvátní způsob prezentace projektu.
Zvolit si téma a adekvátní způsob prezentace projektu.
Nastavit si cíle projektu - výstavy.
Nastavit si cíle projektu - výstavy.
Vypracovat návrh, zpracovat námět, libreto a scénář projektu.
Vypracovat návrh, zpracovat námět, libreto a scénář projektu.
Navrhnout optimální řešení daného projektu a možnosti spolupráce.
Navrhnout optimální řešení daného projektu a možnosti spolupráce.
Navrhnout několik alternativ a možností technického řešení.
Navrhnout několik alternativ a možností technického řešení.
Vyhodnotit navržené možnosti a vybrat optimální řešení.
Vyhodnotit navržené možnosti a vybrat optimální řešení.
Realizovat návrh vlastního projektu - výstavy podle zvoleného postupu.
Realizovat návrh vlastního projektu - výstavy podle zvoleného postupu.
Zvolit optimální způsob prezentace a propagace projektu.
Zvolit optimální způsob prezentace a propagace projektu.
Evaluovat výsledky.
Evaluovat výsledky.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Exkurze
Exkurze
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BOOKCHIN, N. Internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2014. ISBN 9788087662069.
  • Dean David. Museum exhibion: theory and practice. London, 1996. ISBN 0415080177.
  • DERNIE, David. Exhibition design. London, 2006. ISBN 1856694305.
  • DOLÁK, Jan. Expozice jako prostředek muzejní komunikace. Praha, 2010. ISBN 978-80-86611-34-1.
  • DOUŠA, P. Text ve výstavě. Hodonín: Masarykovo muzeum v Hodoníně, 2008.
  • GEORGE, A. The Curator's Handbook. Amazon, 2016. ISBN 9780500239285.
  • HORÁČEK, R. ZÁLEŠÁK, J. Aktuální otázka zprostředkování umění. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 9788021043718.
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno, 1998. ISBN 8072040847.
  • Kesner, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek : od přípravy expozice k prožitku návštěvníka, budování publika, strategický management, komunikace a propagace, rozvoj finančních zdrojů, kultura a cestovní ruch. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 8024711044.
  • KRAMMER, Sibylle. Exhibition Desing. Braun Publishing, 2014. ISBN 9783037681701.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium 1. díl ? Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014.
  • WAIDACHER, Friedrich. Príručka všeobecnej muzeológie. Bratislava, 1999. ISBN 808060015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr