Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu Současné tendence ve fotografii, který je koncipován jako pokračování předmětu Dějiny fotografie, zabývajícího se převážně historií média, je přiblížit studentům nejnovější trendy v současné fotografii. Přednášky reflektují vstup nových médií a společenských témat do fotografie, stejně tak jako překračování hranic tradičně definovaných žánrů. Fotografie je tu chápána nejen jako umělecké médium, ale jako obecněji definovaný prostředek vizuální komunikace, včetně fotografie užité, vědecké, komerční, amatérské a fotografie v kampaních. Velký prostor je věnovaný i problematice vystavování fotografií a metodickým postupům při tvorbě souboru, portfolia a výstavy. Studenti se v rámci seminářů učí vybírat z vlastního vizuálního materiálu, stavět soubor, správně jej adjustovat, komunikovat s výstavním prostorem a podle něj instalovat. Součástí předmětu jsou i exkurze na fotografické výstavy a následné diskuse a analýzy na základě jejich vizuální dokumentace. Analyzován bude vztah umělce a kurátora, jakož i mechanismus výstavních institucí. Součástí předmětu je i tvůrčí psaní ve formě recenze výstavy, knihy, nebo analýzy fotografického obrazu. Studenti se naučí strukturovat teoretické problémy z oblasti současné vizuality a esejistickou formou je zpracovat. POZNÁMKA: Pedagog si vymezuje právo obsah předmětu průběžně upravovat vzhledem k aktuálním požadavkům studentů ARF.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Týmová práce
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Exkurze
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem je základní orientace v terminologii teorie, dějin a technologie fotografie. Znalost vývoje fotografie 19. a 20. století. |
Předpokladem je základní orientace v terminologii teorie, dějin a technologie fotografie. Znalost vývoje fotografie 19. a 20. století. |
Výsledky učení |
---|
získá základní orientaci v současném vývoji a tendenciích fotografie |
získá základní orientaci v současném vývoji a tendenciích fotografie |
naučí se porozumět odbornému teoretickému textu |
naučí se porozumět odbornému teoretickému textu |
bude schopen zasadit své vlastní dílo do dějinného kontextu vývoje fotografie |
bude schopen zasadit své vlastní dílo do dějinného kontextu vývoje fotografie |
bude umět vyjmenovat a vysvětlit nejčastější fenomény reflektované v současném umění |
bude umět vyjmenovat a vysvětlit nejčastější fenomény reflektované v současném umění |
naučí se porozumět podstatě média a definovat, co pro něj znamená dobrý obraz |
naučí se porozumět podstatě média a definovat, co pro něj znamená dobrý obraz |
Odborné dovednosti |
---|
schopnost hlubší autoreflexe své vlastní tvorby |
schopnost hlubší autoreflexe své vlastní tvorby |
navrhnout portfolio odpovídající kvalitě fotografií |
navrhnout portfolio odpovídající kvalitě fotografií |
vytvořit z kvalitních fotografií fungující soubor, zvolit vhodnou adjustaci a instalaci v prostoru |
vytvořit z kvalitních fotografií fungující soubor, zvolit vhodnou adjustaci a instalaci v prostoru |
získá elementární znalosti v komunikaci s výstavnými a vydavatelskými institucemi |
získá elementární znalosti v komunikaci s výstavnými a vydavatelskými institucemi |
nabyde kritické myšlení a schopnost zhodnotit výstavu nebo publikaci prostřednictvím recenze |
nabyde kritické myšlení a schopnost zhodnotit výstavu nebo publikaci prostřednictvím recenze |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Anděl, Jaroslav. Česká fotografie 1840-1950 : příběh moderního média.. Praha, 2004.
-
Baatz, Willfried. Fotografie.. Praha, 2004.
-
Barthes, Roland. Světlá komora, Agite/Fra. Agite/Fra, Praha, 2005.
-
Barthes, Roland. Světlá komora. Agite/Fra, Praha, 2005.
-
Berger, John. O pohledu. Praha, 2009.
-
Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan. Česká fotografie 20. století: průvodce.. Praha, 2005.
-
Císař Karel . Co je to fotografie? . Herrmann & synové, Praha, 2004.
-
Císař Karel . Co je to fotografie? . Herrmann & synové, Praha, 2004.
-
Frizot, Michael. New History of Photography. Kolín nad Rýnem, 1998.
-
Grygar, Štěpán. Konceptuální umění a fotografie. AMU, Praha, 2004.
-
Grygar, Štěpán. Konceptuální umění a fotografie. AMU, Praha, 2004.
-
Hájek, Václav. Jak rozpoznat odpadkový koš. Praha, 2012.
-
Kuneš, A., Pospěch, T. (ed.). Čítanka z teorie fotografie.. Opava, 2003.
-
Láb Filip. Soumrak fotožurnalismu. Manipulace fotografie v digitální éře.. Praha, 2004.
-
Pospěch, Tomáš. Myslet fotografii. Bratislava, 2014.
-
Silverio, Robert. Postmoderní fotografie. AMU, Praha, 2007.
-
Silverio, Robert. Postmoderní fotografie. AMU, Praha, 2007.
-
Sontag Susan. O fotografii. Praha, 2002.
-
Sontag Susan. O fotografii. Praha, 2002.
-
Trnková, Petra. Podle přírody! Fotografie a umění v 19. století / příklady z českých a moravských sbírek. Brno, 2013.
-
Warnen Marien, Mary. Photography. A Cultural History. 2010.
|