Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
V průběhu prvního semestru budou představeny výrazné tendence v současné světové architektuře: kontextuální modernismus dekonstruktivismus a fenomén hvězdných architektů hypermodernismus a "demokratizace" skla minimalistické tendence zelená architektura a diskurz o životním prostředí parametrismus a architektura roje fenomén modularity rekonstrukce, revitalizace, konzervace v kontextu současného urbanismu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aplikace teoretických konceptů vizuálních studií a poznatků z dějin vizuální kultury vede studenty k hlubšímu porozumění vybraným příkladům z aktuálních výstav, vyhlášení cen, aj. událostí ze světa současného světového a českého výtvarného umění a vizuální kultury. V rámci diskuse nad vybranými tématy napomáhá studentům pochopit a popsat jejich vlastní tvorbu a procvičuje jejich schopnosti posuzovat a pojmenovávat dění v současné kultuře. |
Aplikace teoretických konceptů vizuálních studií a poznatků z dějin vizuální kultury vede studenty k hlubšímu porozumění vybraným příkladům z aktuálních výstav, vyhlášení cen, aj. událostí ze světa současného světového a českého výtvarného umění a vizuální kultury. V rámci diskuse nad vybranými tématy napomáhá studentům pochopit a popsat jejich vlastní tvorbu a procvičuje jejich schopnosti posuzovat a pojmenovávat dění v současné kultuře. |
Odborné dovednosti |
---|
Ability to recognize architecture, understanding of the concepts and terms discussed, and knowledge of professional texts on contemporary architecture and urbanism. Students will acquire the ability to read contemporary architectural objects in terms of their intent, role, urban context, and artistic stylization, and thus be well-equipped to reflect on their own work. |
Ability to recognize architecture, understanding of the concepts and terms discussed, and knowledge of professional texts on contemporary architecture and urbanism. Students will acquire the ability to read contemporary architectural objects in terms of their intent, role, urban context, and artistic stylization, and thus be well-equipped to reflect on their own work. |
Schopnost rozpoznávání architektury, orientace v probraných pojmech a konceptech, v odborných textech o současné architektuře a urbanismu. Studující získají dovednost přečíst současné architektonické objekty z hlediska jejich záměru, úlohy, urbanistického kontextu i výtvarné stylizace a budou tak dobře vybaveni pro reflexi vlastní tvorby. |
Schopnost rozpoznávání architektury, orientace v probraných pojmech a konceptech, v odborných textech o současné architektuře a urbanismu. Studující získají dovednost přečíst současné architektonické objekty z hlediska jejich záměru, úlohy, urbanistického kontextu i výtvarné stylizace a budou tak dobře vybaveni pro reflexi vlastní tvorby. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student umí definovat pojmy v architektuře: kontextuální modernismus dekonstruktivismus a fenomén hvězdných architektů hypermodernismus a "demokratizace" skla minimalistické tendence zelená architektura a diskurz o životním prostředí parametrismus a architektura roje fenomén modularity rekonstrukce, revitalizace, konzervace v kontextu současného urbanismu |
student umí definovat pojmy v architektuře: kontextuální modernismus dekonstruktivismus a fenomén hvězdných architektů hypermodernismus a "demokratizace" skla minimalistické tendence zelená architektura a diskurz o životním prostředí parametrismus a architektura roje fenomén modularity rekonstrukce, revitalizace, konzervace v kontextu současného urbanismu |
student zná sociální, politické, enviromentální, stylové a místně funkční kontexty představených příkladů architektonických projektů |
student zná sociální, politické, enviromentální, stylové a místně funkční kontexty představených příkladů architektonických projektů |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže aplikovat přednesené koncepty současné architektury na vymezení vlastní tvorby a tvůrčího přístupu |
Student dokáže aplikovat přednesené koncepty současné architektury na vymezení vlastní tvorby a tvůrčího přístupu |
student umí kriticky zhodnotit projekty současné architektury |
student umí kriticky zhodnotit projekty současné architektury |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Doporučená literatura
|
-
FRAMPTON, Kenneth. Moderní architektura, Kritické dějiny. Academia, 2004. ISBN 80-200-1261-3.
-
CHING, Francis D. K.and JARZOMBEK, Mark M. and PRAKASH, Vikramaditya. A Global History of Architecture.. Wiley, 2017. ISBN 9781118981337.
-
Koolhaas, Rem. Třeštící New York : retroaktivní manifest pro Manhattan. Praha : Arbor vitae, 2007. ISBN 978-80-86300-77-1.
-
ŠVÁCHA, Rostislav. SRŠŇOVÁ, Milena. TICHÁ, Jana (eds.). Euroamerické architektonické myšlení 1936 - 2011. Praha, 2018. ISBN 9788088033035.
-
TICHÁ, Jana a kol. (ed.). Prostor a místo: architektonická tvorba na území České republiky 1989-2014. Praha ČVUT, 2016. ISBN 9788088033011.
|