Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Jaký úkol připadá barvám v obraze Barva v umění 19. a 20. století Barevná typologie Využití barevných asociací v marketingu 2. Fyzikální působení barev - achromatické světlo a barva povrchu, vztah mezi barevným světlem a barevným povrchem 3. Psychologické působení barev - barva a diagnostika osobnosti, barvy a synestezie 4. Optické klamy založené na působení barev - následný kontrast, současný kontrast, iradiace, barevná indukce, paobraz s indukcí, Bezoldův efekt, Op art Zrakové klamy - lineární, reverzibilita obrazu, kinetické jevy - lineární, barevně kinetický efekt 5. Principy míchání barev - míchání dvou barev v kruhu, míchání tří barev v trojúhelníku, míchání čtyř barev ve čtverci- 6. Soulad a nesoulad barev, harmonie barev 7. Principy návrhů barevných sestav - dyády, triády, tetrády, hexády 8. Barevné sestavy 9. František Kupka a jeho Smysl a pocit barvy 10. Bauhaus a úvodní kurz Barva a tvar, Wasilly Kandinsky a jeho Řeč tvarů a barev Johannes Itten a jeho barevné akordy Vztah barvy a tvaru 11. Ulmská škola a výuka spojená s barevným cvičením - Tomás Maldonado, Otto Aicher, Max Bill, 12. Barva v designu a architektuře Barva v grafickém designu a tisk 13. Kamufláž, její principy, vývoj Jak vidí svět zvířata
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní znalost dějin umění, historie, výtvarných technik. |
Základní znalost dějin umění, historie, výtvarných technik. |
Výsledky učení |
---|
- vysvětlit využití barev a jejich vlastností v různých oborech: v marketingu, v barevné typologii, v oblasti psychologie, v diagnostice osobnosti, v oblasti bezpečnostního značení |
- vysvětlit využití barev a jejich vlastností v různých oborech: v marketingu, v barevné typologii, v oblasti psychologie, v diagnostice osobnosti, v oblasti bezpečnostního značení |
- vysvětlit asociační, prostorové, optické vlastnosti barvy |
- vysvětlit asociační, prostorové, optické vlastnosti barvy |
- vysvětlit závislost barvy na světle, denní době a proměny barvy v různých světelných prostředích |
- vysvětlit závislost barvy na světle, denní době a proměny barvy v různých světelných prostředích |
- vyjmenovat barevná schémata a barevné sestavy |
- vyjmenovat barevná schémata a barevné sestavy |
- definovat termín optický klam, vyjmenovat barevné kontrasty |
- definovat termín optický klam, vyjmenovat barevné kontrasty |
- definovat význam a proměnu vnímání barvy v umění, architektuře a designu 20. století. |
- definovat význam a proměnu vnímání barvy v umění, architektuře a designu 20. století. |
- definovat termín kamufláž, její vývoj a principy |
- definovat termín kamufláž, její vývoj a principy |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat získané informace z oblasti barvy, světla, tvaru do svých studijních ateliérových výtvarných prací, do své soukromé tvorby |
- aplikovat získané informace z oblasti barvy, světla, tvaru do svých studijních ateliérových výtvarných prací, do své soukromé tvorby |
- realizovat výtvarný barevný návrh pro oblast marketingu |
- realizovat výtvarný barevný návrh pro oblast marketingu |
- realizovat výtvarná díla nebo výtvarné formy podle určitého barevného schématu, barevné sestavy |
- realizovat výtvarná díla nebo výtvarné formy podle určitého barevného schématu, barevné sestavy |
- realizovat plošný výtvarný úkol, u kterého barva tvoří iluzi prostoru, optickou iluzi |
- realizovat plošný výtvarný úkol, u kterého barva tvoří iluzi prostoru, optickou iluzi |
- realizovat kamufláž výtvarnými prostředky |
- realizovat kamufláž výtvarnými prostředky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BROZMAN, D. O barvě. Brno: Moravská galerie v Brně, 2009. ISBN 978-80-7027-204-6.
-
BROŽEK, J. Úvod do výtvarné teorie - barvy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2009. ISBN 978-80-7414-129-4.
-
BROŽKOVÁ, I. Dobrodružství barvy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. ISBN 14-217-83.
-
CANTZ, H. Ulmer modell. Ulm: Ulmer Muzeum, 2003. ISBN 3-7757-9142-6.
-
DANNHOFEROVÁ, J. Velká kniha barev - Kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designér [online]. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3785-7.
-
HLAVÁČEK, L. Řeč tvarů a barev (Umění vnímat umění). Praha: Horizont, 1984. ISBN 40-012-84.
-
KANDINSKY, W. O duchovnosti v umění. Praha: Triáda, 2009. ISBN 978-80-87256-08-4.
-
KLEE, P. Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999. ISBN 80-86138-15-1.
-
KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: Brody, 1999. ISBN 80-86112-16-0.
-
PASTERAU, M. Modrá-Dějiny jedné barvy. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-90-257-0886-6.
-
PRETTE, M. C. a CAPALDO, A. Tvorivosť, tvar, farba. Bratislava: Mladá léta, 1982. ISBN 66-051-82.
-
WHITFORD, F. Bauhaus. Praha: Rubato, 2015. ISBN 978-80-87705-34-6.
|