Vyučující
|
-
Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tento předmět byl inovován v rámci realizace projektu "Inovace studijních programů na Fakultě multimediálních komunikací", reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0282 spolufinancovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky formou odborných workshopů a e-learningem http://vyuka.fmk.utb.cz/course/view.php?id=105 - Dějiny hudby od raného středověku po konec 18. století. Přehled nejvýznamnějších skladatelů a směrů - Výklad vybraných pojmů hudební teorie (harmonie, kntrapunkt, hudební formy), které mají zpřehlednit a usnadnit celkové porozumění dějinám hudby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza uměleckého díla
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Žádné specielní předpoklady |
Žádné specielní předpoklady |
Výsledky učení |
---|
Student je schopen samostatné orientace v hudbě do devatenáctého století. Tato orientace bude podmíněna a řízena elementárním vhledem do systematiky hudby. Kurz je nicméně určen zejména pro studenty audiovize, kterým má poskytnout aparát pro případnou komunikaci s hudebníky v jejich profesionální dráze. |
Student je schopen samostatné orientace v hudbě do devatenáctého století. Tato orientace bude podmíněna a řízena elementárním vhledem do systematiky hudby. Kurz je nicméně určen zejména pro studenty audiovize, kterým má poskytnout aparát pro případnou komunikaci s hudebníky v jejich profesionální dráze. |
- Zná základní vývojové milníky evropské hudby do konce 19. století |
- Zná základní vývojové milníky evropské hudby do konce 19. století |
- dokáže jmenovat nejdůležitější skladatele jednotlivých oobdobí |
- dokáže jmenovat nejdůležitější skladatele jednotlivých oobdobí |
- zná instrumentační charakteristiku jednotlivých period dějin hudby |
- zná instrumentační charakteristiku jednotlivých period dějin hudby |
- rozlišuje formy typické pro různé hudební slohy |
- rozlišuje formy typické pro různé hudební slohy |
- rozumí proměnám hudby v sociálním kontextu |
- rozumí proměnám hudby v sociálním kontextu |
Odborné dovednosti |
---|
- poslechem dokáže zařadit hudbu do správnho slohu |
- poslechem dokáže zařadit hudbu do správnho slohu |
- dokáže rozlišit v hudbě podstatné formotvorné kontury |
- dokáže rozlišit v hudbě podstatné formotvorné kontury |
- dokáže rozlišit v hudbě podstatné stylotvorné kontury |
- dokáže rozlišit v hudbě podstatné stylotvorné kontury |
- umí lépe komunikovat se skladatelem o hudbě |
- umí lépe komunikovat se skladatelem o hudbě |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
ARISTOTELÉS. O duši. Praha : Rezek, 1995. ISBN 80-901796-4-9.
-
AUGUSTIN. Vyznání. . Praha : Kalich, 1997. ISBN 80-7017-037-9.
-
Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 1. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 1995. ISBN 808588304X.
-
BROWN, ROYAL S. Overtones and undertones : reading film music. . Berkelery : University of California Press, 1994.
-
BURT, GEORGE . The art of film music: special amphasis on Hugo Friedhofer, Alex North, David Raksin, Leonard Roseman. Boston: Notrheastern University Press, 1994.
-
CAVALCANTI, ALBERTO. Sound in Films.
-
CLAIR, RENÉ. The Art of Sound. .
-
DODDS,E.R. Řekové a iracionálno. Praha : OIKOYMENH, 2000. ISBN 80-7298-011-4.
-
EISENSTEIN,S.M.,PUDOVKIN,V.I.,ALEXANDROV,G.V. A Statement. .
-
FOUCAULT, MICHEL. Dějiny šílenství. Praha : Lidové noviny, 1994. ISBN 80-7106-085-2.
-
HUSSERL, EDMUND. Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. . Rychnov nad Kněžnou : Ježek, 1996. ISBN 80-901625-9-2.
-
KAHL, CHARLES. Pythagoras and the Pythagoreans: A Brief History. Cambridge: Hackett Publishing Company, Indianapolis, 2001.
-
KRACAUER, SIEGFRIED. Dialogue and Sound. .
-
LEXMANN, JURAJ . Teória filmovej hudby. . Bratislava: Veda, 1981.
-
MANVELL ROGER. The Technique of Film Music. . London: Focal Press, 1967.
-
MATZNER,A., PILKA,J. Česká filmová hudba. . Praha: Dauphin, 2002. ISBN 80-7272-013-9.
-
PLATÓN . Timaios. Praha : OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-07-0.
-
PLATÓN. Ústava. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-28-3.
-
PLAZEWSKI, JERZY. Filmová řeč . Praha : Orbis, 1967.
-
PUDOVKIN, V.I. Asynchronism as a Principle of Sound Film. .
|