Vyučující
|
-
Šviráková Eva, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Životní cyklus projektu (pojmy PM, vodopádový přístup, agilní přístup, produkty projektu). 2. Fáze designérského procesu (analogie s řízením projektu, rozdíly, problémy, iterativní přístup). 3. Předprojektová fáze, tj. vznik projektu (definiční fáze) nebo Mandát, Designérská výzva, Understand, Observe. Nástroje Design thinking (dále DT): Customer Journey, Persona/User Profiles. 4. Projektová fáze: Zahájení, Define point of view. Nástroje PM: Gameplan, Logický rámec, Project Canvas. Nástroje DT: Storytelling. 5. Plánování projektu, Find Ideas; Nástroje PM: Plán řízení projektu, Plán řízení rizik, Harmonogram, Project Backlog, User Story, WBS, Kritická cesta, odhadování času realizace aktivit. Nástroje DT: Dot Voting 6. Realizace projektu(včetně procesu monitorování a řízení projektu MaC (Monitoring and Controlling viz PMI), Prototype; Nástroje PM: EVM, Milníková metoda, Review Meeting, Stand-up Meeting, Retrospektiva, Sprint, Scrum proces, Kanban. Nástroje DT: Minimum Viable Product. 7. Ukončení projektu, Test; Nástroje PM: Zpráva o ukončení realizace projektu a dodání výstupů projektu, Kniha projektu (pohled do minulosti). Nástroje DT: Experience Testing / Testování zkušeností 8. Poprojektová fáze (vyhodnocení), Reflect! Nástroje PM: Poučení z projektu (pohled do budoucnosti). Zprávy o implementaci výsledků projektu a přínosech projektu. Nástroje DT: Lessons Learned.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní znalost řízení projektů a týmové práce. Praktická zkušenost s realizací projektů, znalost základních rozdílu v řízení každodenních aktivit a řízení projektů. |
Základní znalost řízení projektů a týmové práce. Praktická zkušenost s realizací projektů, znalost základních rozdílu v řízení každodenních aktivit a řízení projektů. |
Výsledky učení |
---|
Student umí jinak formulovat základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu. |
Student umí jinak formulovat základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu. |
Student umí objasnit smysl univerzálních agilních principů řízení projektů. |
Student umí objasnit smysl univerzálních agilních principů řízení projektů. |
Student umí vysvětlit rozdělení projektu na fáze řízení životního cyklu projektu a dovede je seřadit v posloupnosti a přiřadit k nim příslušné projekotvé dokumenty. |
Student umí vysvětlit rozdělení projektu na fáze řízení životního cyklu projektu a dovede je seřadit v posloupnosti a přiřadit k nim příslušné projekotvé dokumenty. |
Student objasňuje smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů. |
Student objasňuje smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů. |
Student na příkladech prokazuje porozumění pojmu hodnota pro zákazníka a umí zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost. |
Student na příkladech prokazuje porozumění pojmu hodnota pro zákazníka a umí zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost. |
Odborné dovednosti |
---|
Student vybírá klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
Student vybírá klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
Student analyzuje problém organizace a navrhuje varianty řešení problému, kterýmusí být řešen projektem. |
Student analyzuje problém organizace a navrhuje varianty řešení problému, kterýmusí být řešen projektem. |
Student navrhuje a vhodně formuluje designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
Student navrhuje a vhodně formuluje designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
Student vybírá klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytváří Project Summary, stanovuje projektové výstupy a specifikuje je pro harmonogram projektu. |
Student vybírá klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytváří Project Summary, stanovuje projektové výstupy a specifikuje je pro harmonogram projektu. |
Student plánuje postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využívá k tomu samostatně Ganttův diagram. |
Student plánuje postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využívá k tomu samostatně Ganttův diagram. |
Student kriticky sleduje skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnává plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvoří zprávu o ukončení prjoektu a je schopen všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
Student kriticky sleduje skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnává plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvoří zprávu o ukončení prjoektu a je schopen všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
Student oponuje dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
Student oponuje dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
DOLEŽAL, J. a kol.. Projektový management komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5620-2.
-
DOLEŽAL, Jan a Jiří KRÁTKÝ. Projektový management v praxi: naučte se řídit projekty!. Praha, 2017. ISBN 978-80-247-5693-6.
-
LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.
-
Šviráková Eva. Kreativní projektový management. Zlín, 2014. ISBN 978-80-87500-58-3.
|